Senaste nytt

Vad är bäst? Thai Airways eller lite dyrare Singapore Airlines?

Axelzon

Medlem
Hej,
Någon som har erfarenhet av SQs konfiguration i 777-200?

Skall åka BKK - SIN och sedan SIN - PEK.

Alternativ 1: TG BKK-SIN t/r och en single BKK-PEK.. TG i C är alltid
ett säkert kort,dock blir det lite mer restid med transfer i BKK, plus mindre
Sov tid mellan BKK-PEK. Biljetten är dock 5000:- billigare än:

Alternativ 2: SQ BKK-SIN-PEK med den sista sträckan 6H overnight.

Har dock inte hunnit prova SQ i C klass.


TG brukar vara ganska snåla på mules dessutom, är SQ bättre här?

Vad säger erfarenheten om mitt kommande val?

Tackar

Tack för tips

Skrivit ut flygbolagsnamnen i rubriken för att förtydliga
Originaltitel: TG eller lite dyrare SQ
Ändrad av: Jacob
---
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Är det enkelresa till Beijing du pratar om?

I så fall, om det inte är tjänsteresa, rekommenderar jag att använda bmi Diamond Club miles.

Bangkok-(TG/SQ)-Singapore[stopover]-(SQ/CA)-Beijing
11.250 bmi miles + 75 GBP + skatter ca 137 GBP + bokningsavgift 4,50 GBP

Du kan köpa 12.000 bmi miles för 159 GBP, så totalkostnaden hamnar runt 4.200 SEK inkl. köp av miles och skatter för enkelresa i Business class.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Angående Business class på Singapore Airlines B777-200, det är helt OK produkt, men inte som longhaul Business.
De har uppgraderat vissa av de regionala B777-200 och B777-300 till samma stolar som på Airbus A330.

Singapore Airlines New medium-haul Business Class: (Källa: Singapore Airlines)
business-mediumhaul-img1.jpg
business-mediumhaul-img2.jpg
 

Jacob

Medlem
Det finns tre versioner business class på Singapore Airlines Boeing 777-200 flygplan.

Den gamla regionala business class kommer du förmodligen få flyga mellan Bangkok och Singapore. OK för en flygning på två timmar men inget märkvärdigt. 2-3-2 konfiguration ombord.

Den nya regionala business class är den som AHO postat bilder på. Jag har inte testat denna än.

Slutligen finns den gamla business class produkten med Spacebeds som fortfarande används på flertalet långflygningar.
Det är en lie-flat stol som visserligen hängt med några år men som fortfarande är helt OK.

IMG_0166.jpg
Gamla regionala business class

IMG_1471.jpg
Business class med Spacebed stolen

(båda bilderna är egentagna)
 

Dr. Miles

Expert
Air Chinas Business class på deras Airbus A330 plan är inte så dålig. De använder A330 på Beijing-Singapore rutt nuförtiden.

Air China Business class på Airbus A330
Air China Business Class, Airbus A330_04.jpg Air China Business Class, PEK-ARN, 08.jpg
Air China Business Class, PEK-ARN, 03.jpg Air China Business Class, PEK-ARN, 01.jpg

Om du har tur, använder de kanske nya Airbus A330-200 plan med nya Business class till denna rutt.

Air Chinas nya Business class på Airbus A330-200 (Källa: Air China)
Air China Business class, new Airbus 330-200_1.jpg Air China Business class, new Airbus 330-200_2.jpg
 

Jonas C

Medlem
Vansinnigt billigt med BD miles @AHO. Finns det möjlighet att köpa BD miles för att exempelvis flyga ARN-EWR med SK i C? Kan man få den resan för ett likvärdigt pris?
 

Dr. Miles

Expert
Vansinnigt billigt med BD miles @AHO. Finns det möjlighet att köpa BD miles för att exempelvis flyga ARN-EWR med SK i C? Kan man få den resan för ett likvärdigt pris?

Ja, det finns.

Hela Norden tillhör Zone 2 enligt bmis Star Alliance award chart och Nord&Centralamerika tillhör Zone 3.

Enkelresa i Business class mellan Zone 2 och Zone 3 kostar:
18.750 bmi miles + cash 127,50 GBP + bokningsavgift 4,50 GBP + skatter&bränsletillägg.

Om du vill undvika bränsletillägg välj US Airways och Air New Zealand(mellan London och Los Angeles) flygningar.
bmi debiterar bränsletillägg på SAS flygningar och det tillhör bland de dyraste.

ex Stockholm-Newark med SAS i Business class
18.750 bmi miles + cash 127,50 GBP + bokningsavgift 4,50 GBP + skatter&bränsletillägg ca 148 GBP.

Inköpkostnaden av 19.000 bmi miles är 243 GBP, så totalkostnaden blir ca 5.800 SEK inkl. inköp av miles och skatter&bränsletillägg.

Man kan ta en stopover (dock ej inom Zone 1 & Zone 2) även på enkelresa.
Så här kan man också flyga: Stockholm-London-Los Angeles(stopover)-San Francisco

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

TreD

Medlem
Hej,
Någon som har erfarenhet av SQs konfiguration i 777-200?

Skall åka BKK - SIN och sedan SIN - PEK.

Alternativ 1: TG BKK-SIN t/r och en single BKK-PEK.. TG i C är alltid
ett säkert kort,dock blir det lite mer restid med transfer i BKK, plus mindre
Sov tid mellan BKK-PEK. Biljetten är dock 5000:- billigare än:

Alternativ 2: SQ BKK-SIN-PEK med den sista sträckan 6H overnight.

Har dock inte hunnit prova SQ i C klass.


TG brukar vara ganska snåla på mules dessutom, är SQ bättre här?

Vad säger erfarenheten om mitt kommande val?

Tackar

Tack för tips

TG har 2+2+2 seating på sin C-klass-kabin i 777.
SQ har 2+3+2 .

Min subjektiva åsikt: SQ lever numera på gamla meriter och deras service berättigar absolut inte den högre kostnaden.
Personalen på SQ är marginellt bättre, men det är också allt du får för pengarna. Speciellt är maten på SQ på dekis. Your choice.
 

Jacob

Medlem
TG har 2+2+2 seating på sin C-klass-kabin i 777.
SQ har 2+3+2 .

Min subjektiva åsikt: SQ lever numera på gamla meriter och deras service berättigar absolut inte den högre kostnaden.
Personalen på SQ är marginellt bättre, men det är också allt du får för pengarna. Speciellt är maten på SQ på dekis. Your choice.
Singapore Airlines har blandat 2-2-2 och 2-3-2, det beror på vilken konfiguration man hamnar på. Men till Peking är det nog ganska garanterat 2-2-2.

Det där med servicen har jag hört andra som sagt, och till en viss del kan jag hålla med om det själv, i alla fall i business (i first är de fortfarande klockrena). De är inte riktigt vad de var för några år sedan, men å andra sidan tycker jag Thai är högst genomsnittliga i business.
 
Toppen