Senaste nytt

Japan Airlines load factor 2013

Dr. Miles

Expert
Japan Airlines publicerade transportresultat 2013 nyligen.

2014Monthly_3月 FINAL.pdf

Genomsnitt load factor under år 2013
  • Japan utrikes: 76,5%
  • Japan inrikes: 64,0%
Load factor per område:
  • Japan-Nordamerika (inkl. Hawaii): 79,4%
  • Japan-Europa: 78,3%
  • Japan-Sydostasien: 76,1%
  • Japan-Oceanien: 74,1%
  • Japan-Guam: 80,7%
  • Japan-Korea: 73,4%
  • Japan-Kina: 61,9%
Screenshot20140504_3.png

Oroande trend är att de har fått sämre load factor på huvudlinjer som Tokyo-Sapporo (69,7%) och Tokyo-Okinawa (64,2%). Det kanske beror på LCCs inträde till japanska marknaden.
Enligt en japansk finanstidning, Japan-Sydostasien har fått högre load factor tack vare/pga både affärs-/semesterresenär har bytt destination från Kina.

Detta bör betyda att det ska vara lättare att hitta bonusresor på Japan-Kina linjer samt Japan inrikes.
(Det senare förklarar också japanska statens ytterligare satsning att låta utlänningar att åka Japan inrikes billigt.)
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Oroande trend är att de har fått sämre load factor på huvudlinjer som Tokyo-Sapporo (69,7%) och Tokyo-Okinawa (64,2%). Det kanske beror på LCCs inträde i japanska marknaden.

Det förklarar kanske också varför både JAL och ANA har slutat flyga B747. Det kan inte finnas någon ekonomi i detta.
 

AABack2ARN

Medlem
Japan-Hawaii borde dra upp statistiken ganska ordentligt vilket väl tyder på att Japan-Övriga Nordamerika borde ha en betydligt lägre load factor? Det kanske framgår i det länkade dokumentet men min japanska är lite ringrostig ;)
 

Dr. Miles

Expert
Japan-Hawaii borde dra upp statistiken ganska ordentligt vilket väl tyder på att Japan-Övriga Nordamerika borde ha en betydligt lägre load factor? Det kanske framgår i det länkade dokumentet men min japanska är lite ringrostig ;)

De skriver inte per linjer i transportresultatrapporten men jag kan gissa att load factor på Hawaiilinjerna är högre än andra nordamerikanska linjer.
Speciellt Tokyo Haneda-Honolulu verkar att vara mycket populär då man kan checka in till hotellet direkt utan väntan.
Andra avgångar från Tokyo Narita landar kl. 10 eller tidigare så att man dras till olika souveniraffärer innan man kommer fram till hotellet när man åker som paketresa.
 
Toppen