Senaste nytt

Hur mycket tid behöver man för byte i Kuala Lumpur?

agehall

Medlem
Jag har bokat en resa till Bali med stopover i Kuala Lumpur på hemvägen. Under detta stopover är tanken att dra upp till Bangkok för lite shopping.

Som det ser ut nu har vi 2:40 före flighten till Bangkok och 10h åt andra hållet. 10h tycker jag bör vara rätt lungt, men 2:40 är väl lite på gränsen. Nu är det Malaysia Airlines som flyger alla sträckor där, så jag förutsätter att de kan skicka bagaget direkt från Bali till Bangkok, men om de mot förmodan vägrar, hur svårt är det att komma landside och hämta bagaget i Kuala Lumpur?

Vår resa är planerad till jul/nyår, vilket kanske inte är den bästa säsongen att besöka Bali, men hur orolig ska man vara för att vädret ställer till det för flygen? Är det mest regn eller är det även tropiska stormar som härjar?
 

Dr. Miles

Expert
Vår resa är planerad till jul/nyår, vilket kanske inte är den bästa säsongen att besöka Bali, men hur orolig ska man vara för att vädret ställer till det för flygen? Är det mest regn eller är det även tropiska stormar som härjar?

Bali ligger nära ekvatorn (runt S8) så det bör inte finnas tyfoner eller dylikt.

När det gäller bagaget, om allting fungerar som det ska, är 2 timmar 40 minuter gott om tid för byte på Kuala Lumpur flygplats.
För din information, säkerhetskontrollen sker vid gaten på Kuala Lumpur flygplats (KLIA).
 

Dr. Miles

Expert
Antar det även gäller Kuala Lumpur och Bangkok då?

Det hänger på vilken terminal man flyger ifrån. På KLIA (för legacy carriers) sker säkerhetskontrollen vid gaten. På LCCT (för LCC flygbolag t ex Air Asia) sker säkerhetskontrollen centralt. Jag vet dock inte om hur det är/blir på nya LCC terminalen KLIA2, men det behöver du inte oroa dig för.

När det gäller tyfoner finns det inte heller i Kuala Lumpur eller i Bangkok.
 

agehall

Medlem
MH lär ju fortsätta flyga på KLIA, så jag tänker inte oroa mig för terminalbyte.

Lustigt nog har jag bytt plan på KLIA två gånger, men jag har knappt inga minnen av det. Framförallt har jag inga som helst minnen av säkerhetskontroll i gaten.
 

Glenn E

Medlem
Jag kan inte varför de inte skulle skicka väskorna direkt till Bangkok men om du måste hämta väskorna i Kuala Lumpur och kommer med Mayaysian från Bali är troligtvis gaten vid huvudbyggnaden så då slipper du tåget och är vid immigrationen på 5 minuter.
Har man otur kan det vara 30 minuters kö i immigrationen fast då ska väskan redan vara ute på bandet 100 meter från immigrationen.
Sedan är det ut genom tullen och hissen upp 2 våningar till departures.
 

Dr. Miles

Expert
Jag kan inte varför de inte skulle skicka väskorna direkt till Bangkok
Det är enkelt. Det är två separata avtal: mellan A-B och B-C. Alltså om flygbolaget gör det, det är bara good-will, inte en skyldighet.
Som jag skrev otaliga gånger i andra trådar, man ska inte räkna med att flygbolaget checkar in väskan hela vägen när man reser med två separata biljetter. Det står i IATA regler.

EVA Air skrev:
When a passenger holding separate tickets during travel

According to IATA’s regulation, it is not necessary for airlines to provide baggage through check-in service to a passenger’s final destination when he/she is holding separate tickets.
Checked Baggage - EVA Air | America


En gång i tiden förbjöd både SAS, Blue1, Qantas och bmi checka in bagaget hela vägen när det var två separata biljetter.

Blue 1 skrev:
For passengers holding separate tickets with transfer and first leg is with Blue1, through check of baggage to final destination can only be made if the connecting flight is operated by Blue1 (KF), SAS (SK) or Widerøe (WF).
FlyerTalk Forums - View Single Post - Interline Luggage with 2 Separate Tickets

bmi Regional skrev:
This means that passengers with connecting journeys using separate tickets are not eligible for the facility of the through check-in service, or, the through tagging of baggage service.
Baggage information | bmi regional

Qantas skrev:
From Wednesday 3 November 2010 customers holding two separate reservations (PNRs) for their journey will no longer be provided with through check or baggage interline through to their final travel destination.
Latest Qantas News
 

Glenn E

Medlem
OK det var varför men jag menade att jag har aldrig haft något problem med detta.
Jag har gjort det många gånger.
 
Toppen