Senaste nytt

US Airways: Man kan också flyga, men har du åkt med IKEA Airways?

Senator

Moderator
Vänner,

En spontant beslutat resa till USA. I valet och kvalet, då jag missade en del reor för påsken. Köpa en sista minuts affärsklass till NYC var ”totally out of the question”. Köpa en billig ekonomiklass och hoppas på OT eller uppgradering? Nej tack, inte något för mig. Hade tillräckligt med Miles på M&M för en affärsklass till NYC, men tanken var att spara detta för en medföljare Senator Award i LH F till HKG i juni (som nu troligtvis inte blir av). ”Skall jag, skall jag inte?”. Utöver detta blev det snabbt tydligt att mina valmöjligheter var begränsade till US Airways Envoy från Rom, Milan, Paris, London Heathrow och i vissa avseende Frankfurt till Charlotte, NC samt Philadelphia, PA. BAEC Avios stod som betalare.

Nästa utmaning blev att hitta vettiga priser till LHR, FRA, CDG, MXP, eller FRA. Då jag är troligtvis ensam härinne om att ha drabbas hårt av ”alltid affärsklass in Europa syndromet” så kan jag nu erkänna att jag enbart en gång har åkt i ekonomiklass inom Europa sedan 2008. Det var i höstas med BA från LHR till ARN med kund. Överlevde, men undviker att upprepa om jag inte måste. Sedan är det ofta så nära inpå avresa lika billigt i ”Z” som i typ ”M” eller ”B” inom Lufthansagruppen. ”I digress as always”.

Eftersom jag också är en superoptimerare gällande att blanda affär med nöje, blev det nu att även koppla i hopp affärsmöten i Charlotte, NC samt ett möte med nära affärskontakt i Frankfurt på vägen hem. Andas nu Senator…….. Ok, efter några funderingar och telefonsamtal till Lufthansa Senator linjen i Tyskland klämmer jag in följande söndagen innan påsk:

Tisdag 15 april, ARN-FRA-FCO med LH C (SAS Plus första segment)
Övernattning Hilton Garden Inn
Onsdag 16 april, FCO-CLT i US Airways Envoy för 50t Avios plus 400kr
Torsdag 17 april, CLT-JFK i US Domestic First, US$275 (JFK var mycket billigare, EWR och LGA var det dubbla)
Måndag 21 april, PHL-FCO i US Airways Envoy för 50t Avios plus 16kr
Tisdag 22 april, FCO-FRA-ARN i LH C

Alla LH segment bokade i ”Z” och jag var på väntelistan på 3 andra flighter, vart av jag var 0 för 3… Men det tar vi en annan dag….

US Airways FCO-CLT, Envoy Class, Plats 2A US721 A330-300

Ok, jag tänker börja med punch-line direkt. Tänk en flygupplevelse som designas av IKEA: funktionellt men utan överhuvudtaget en känsla av lyx? Det är US Airways Envoy för mig.

Första Businessclass.se chocken kommer direkt: ingen Champagne? Va! Ok, tänker jag, det är någon billig variant eftersom vi är på marken. Men nej hörni, det var Processco som gäller. Tack, i alla fall ingen Cava…

Ja ha, då får det bli en G&T ur en snygg flaska då? Nej du, är har designgänget tillsammans med inköp från Älmhult varit framme. ”Vi kör minibarflaskor”. Toppen! Men eftersom US Airways tanterna inte tänker på fylleriet, kommer det en dubbel direkt. Ok, man behövde inte fråga i alla fall.

IMG_2661.jpg

Låt mig gå på muggen.. Ojsann, där har produktchefen och inköpschefen varit på Sam Club alternativt Costco och handlat med sina clubkort. Vilken lyxig känsla av supertvål och recirkulerat papper. Ok, det sista är nog bra för miljön, men lämnar inte direkt någon premiumkänsla..

IMG_2669.jpg

IMG_2670.jpg

Produktchefen har förövrigt säkert också varit hos Bygg-Ola i Nacka för att hitta virke på vägen. Med tanke på att produkten är från 2009, känns den väldigt 1989..

IMG_2660.jpg

”Men Senator, var det så här illa”? Nej, men ribban är att det skall kännas lite lyxigt att åka affärsklass. Här blir det ingen sådan känsla. Men låt oss tala om helheten:

++
** Utresan hade kabinpersonal från Charlotte. Jag är väldigt förtjust i den amerikanska södern, och gillar jargonen: ”Hey sweetie, would you like something?”. ”Honey, anything else to drink?”
** Maten på amerikanska bolag är ofta enkel, men smakrik. Inget undantag här, och dagens höjdpunkt var faktisk maten som var lagom positioner. Kolla bilderna, men det var kyckling, biff, fisk och vegetarisk pasta att välja på. Förrätten var samma för alla, och efterrätten var klassisk amerikansk med glass

IMG_2662.jpg

IMG_2663.jpg

IMG_2664.jpg

IMG_2665.jpg

**Stolen var bra, påminner mig mycket om Air Canada. Kanske aningen smal vid axlarna, men nu är jag inte någon liten ”gutt” längre

IMG_2666.jpg

IMG_2667.jpg

** Bra IFE med urval

IMG_2659.jpg

**Charlotte var supereffektiv att landa på, tog mig genom från dörren öppnade till curbside på 10min

--
** Som sagt, total avsaknad av lyx
** Ingen skumpa
** FCO är tragisk, inget annat. Men det är inte US Airways fel

Åker jag med US Airways igen? Nja, om jag måste. Om det är tillräckligt billigt och akut. Iofs, nu har jag $275 då jag klev av JFK flighten torsdagen och åkte nästa dag. Hoppas kunna använda denna på AA. Min rädsla är att AA skall dras ner på US Airways nivå då jag har ändrat mig om AA. Jag har haft ett antal bra flighter med AA. Var detta en bra flight? Den var ok.. By the way, hemresan sov jag väldigt väl så stolen måste vara ok. Men personalen var inte alls av samma kvalité..

Hela menyn:

photo 1.JPG

photo 2.JPG

photo 3.JPG

photo 4.JPG

photo 5.JPG

Till slut, lite mer bilder från flygresan samt ett magiskt NYC! I love NYC!

Det är trångt i FRA, mellan B10 och A1

IMG_2623.jpg

"Come Fly with me, come fly with me away SAS"

IMG_2618.jpg

UA B767-300ER med winglets

IMG_2676.jpg

US A321 på Charlotte (CLT)

IMG_2702.jpg

Empire State Building, alltid majestätisk (i en republik)

IMG_2711.jpg

Freedom Tower, nästan klart

IMG_2751.jpg

Flatiron Building, ikon

IMG_2760.jpg

Bow Bridge, Central Park

IMG_2893.jpg
 

Dr. Miles

Expert

Senator

Moderator
Tack för trevlig berättelse. Har samma känsla/intryck av United.

Här har jag en långt mer lyxig erfarenhet, särskilt gällande f.d. Continental och deras BusinessFirst koncept som jag har åkt med några gånger. American Airlines är också i min erfarenhet, mycket bättre.
 

AABack2ARN

Medlem
Nu har jag inte provat US Airways långdistans över huvudtaget, men AA har verkligen lyft sig de senaste åren. Även om de måste ha samma inköpsavdelning vad avser toalettartiklar.

Dock är jag på allvar rädd för att harmoniseringen mellan AA och US kommer medföra att AA närmar sig US mer än tvärtom :(. Men jag hoppas jag har fel på den punkten!
 

Senator

Moderator
Nu har jag inte provat US Airways långdistans över huvudtaget, men AA har verkligen lyft sig de senaste åren. Även om de måste ha samma inköpsavdelning vad avser toalettartiklar.

Dock är jag på allvar rädd för att harmoniseringen mellan AA och US kommer medföra att AA närmar sig US mer än tvärtom :(. Men jag hoppas jag har fel på den punkten!

Håller med 100%! Deras B77W är en mycket bättre upplevelse än BA CW. Tycker också mina inrikes resor i F (eller C till Karibien som det heter då) har till stor del varit riktigt bra. Min rädsla är att "Nickel n' dime" killarna från Phoenix med Doug Parker i spetsen skall dra ner AA på US nivå.. Hoppas inte det.
 

jth

Medlem
Håller med 100%! Deras B77W är en mycket bättre upplevelse än BA CW. Tycker också mina inrikes resor i F (eller C till Karibien som det heter då) har till stor del varit riktigt bra. Min rädsla är att "Nickel n' dime" killarna från Phoenix med Doug Parker i spetsen skall dra ner AA på US nivå.. Hoppas inte det.

Stolen såg ju inte så imponerande ut, nära på ekonomiklassbredd (?). Men du skrev ju att den var skön så jag får väl tro på dina ord. Svårt att avgöra på en bild också.
Vad gäller AA så kan jag väl säga med min begränsade erfaranhet ( F Hawaii tor + C LAX-JFK) att det är personalen som är "problemet". Har inte blivit besviken på mat eller stol men ibland undrar man hur vissa (absolut inte alla!) ens får vara i ett serviceyrke, dessutom i en premiumkabin. Jag fick både toppar och dalar under mina resor nyligen. Iofs är det samma sak med SAS ...
 
Endnu en super rejserapport!
Låt mig gå på muggen.. Ojsann, där har produktchefen och inköpschefen varit på Sam Club alternativt Costco och handlat med sina clubkort. Vilken lyxig känsla av supertvål och recirkulerat papper. Ok, det sista är nog bra för miljön, men lämnar inte direkt någon premiumkänsla..
Visa bifogad bild 24542

Interessant!
Hvorfor vælger man dog ikke at have en sølvfarvet beholder istedet? Det der ser bare så billigt ud!

Selvom det er at sammenligne æbler og pærer så har Asiana L'Occitane produktet selv i deres regional Business, men der er nok mange flyselskaber der kunne lærer noget ved at kigge mod øst.
 
Toppen