Senaste nytt

Lufthansa Senator vs Eurobonus Diamond

Magnus_K

Medlem
Hej Alla,

Kommer inom ett par veckor bli Diamond medlem hos SAS men börjar fundera på om man ska byta och bli MM Senator medlem istället nästa år.
Vilket är mest förmånligt? Vad har ni för rekommendationer?

Tack på förhand!

Magnus
 

Jonas C

Medlem
Bortsett från e-vouchers ser jag inga större fördelar med Miles&Less. 2-årig status kan nog likställas med soft landing till EBG.
 

Magnus_K

Medlem
Jonas,
Stämmer det du skriver, men ser också att det finns en hel del sköna MM erbjudande på flighter när man bokar med Miles.

Christian,
Why not? Som jag skrev i en annan tråd man köper en upplevelse och då brukar First vara att föredra.
 

Jonas C

Medlem
Jonas,
Stämmer det du skriver, men ser också att det finns en hel del sköna MM erbjudande på flighter när man bokar med Miles.

Den goda tillgängligheten på First Class awards, samt möjligheten att boka companion award för 50% rabatt är två goda incitament för att satsa på M&M. Likaså kan man fortfarande använda e-vouchers på SWISS P-klass vilket ger dem ett visst värde. Flyger du mycket på dyra Business och Economy biljetter så kan det vara lönt att satsa på Senator.
 
Jeg var måske lidt uklar, det er muligheden for at flyve Swiss First med miles jeg tænker på. For mig er Swiss First på A330'eren et must try - der går nok bare et par år for mit vedkommende.
 

Senator

Moderator
Tumregeln borde vara (till stor del) att använda det program för det bolag man åker en majoritet med. Det finns självklar undantag för detta.

Är man resande i affärsklass och förstaklass inom Lufthansagruppen är M&M ett naturligt val. Åker man SAS Plus inom Norden kanske inte.

Resemönstret borde styra detta och åker du SAS stanna kvar där...
 

agehall

Medlem
Tumregeln borde vara (till stor del) att använda det program för det bolag man åker en majoritet med. Det finns självklar undantag för detta.

Inte helt sant. Kreditkort styr en hel del också skulle jag säga. I Sverige kan vi inte få poäng till M&M genom kreditkort och det reducerar värdet av programmet. Sedan vill ju Miles&Less helst att man flyger C/F för att det ska vara ett riktigt bra program. Visst är SEN nice att ha, men jag vet inte om det är värt det i slutändan.
Magnus_K: Hur ser ditt resmönster ut? Vilken kabinklass flyger du i?
 

Jacob

Medlem
Enig med Senator och A380*G att det underlättar om du berättar mer om dina resvanor, alla bonusprogram har sina för- och nackdelar.

När det gäller att jämföra Diamond mot Senator kan det väl också vara värt att påpeka att Diamond inte ens funnits en månad än och det är möjligtvis lite tidigt att göra en bra jämförelse, om det enbart handlar om att jämföra de båda statusnivåerna (och inte Miles & More vs EuroBonus som helhet).
 

Senator

Moderator
Tumregeln borde vara (till stor del) att använda det program för det bolag man åker en majoritet med. Det finns självklart undantag för detta.

Är man resande i affärsklass och förstaklass inom Lufthansagruppen är M&M ett naturligt val. Åker man SAS Plus inom Norden kanske inte.

Resemönstret borde styra detta och åker du SAS stanna kvar där...

Inte helt sant. Kreditkort styr en hel del också skulle jag säga. I Sverige kan vi inte få poäng till M&M genom kreditkort och det reducerar värdet av programmet. Sedan vill ju Miles&Less helst att man flyger C/F för att det ska vara ett riktigt bra program. Visst är SEN nice att ha, men jag vet inte om det är värt det i slutändan.
Magnus_K: Hur ser ditt resmönster ut? Vilken kabinklass flyger du i?

Tycker jag skrev "Det finns självklart undantag för detta"...

Jag har EB och numera EB AMEX då jag är åter folkbokfört i Sverige, men det är inte samma som att EB blir mitt primärprogram. Det styr mitt resemönster och budget.

Jag tror fortfarande på om resorna inte är väldigt utspridda på alla Star Alliance bolagen och/eller man alltid åker på lägsta pris att det bolag man åker med till en majoritet är rätt i längden.
 
Toppen