Senaste nytt

Tjäna poäng med "tillfälliga" betalningar?

Någon som har provat att köpa t.ex. en dyr businessbiljett med sitt AMEX och sedan avboka? Kan man be om att få pengarna utbetalda till ett annat kort om man kontaktar kundtjänst och kan det i så fall vara ett smidigt sätt att tjäna extra poäng och/eller nå upp till 150.000 kr?

Idén föddes när jag lämnade tillbaka ett par skor som jag fått i gåva (men som inte passade) och butiken helt enkelt bad om mitt kreditkort för att "sätta tillbaka" pengarna... Det vill säga, inte samma kort som ursprungsbetalningen skett med.

Om det är möjligt, kan det bryta mot några användarvillkor hos Amex eller SAS? :)
 

JacobGBG

Medlem
I regel brukar det vara så att man alltid får återbetalning till det konto/kort som man betalade med.

Din idé är dock på inget sätt ny och det finns massor av sätt att applicera det hela på för att få bonuspoäng. Den mest industrialiserade formen av att samla poäng på sk "nollsummor" torde vara våra amerikanska vänners beställningar av Dollar mynt.

Tyvärr har vi ingen svensk motsvarighet till just US Mint men något som vi däremot har i Sverige är möjligheten att få ut kontanter via kassan på våra matbutiker, dvs lägga på 500:- eller så på kostnaden för att få kontanter i handen. Kontanter som man sedan kan gå till en insättningsmaskin på banken med och återföra till valfritt konto avgiftsfritt.

Jag har funderat på mer effektiva sätt att nyttja nollsummor i Sverige men inte kommit på något snabbare än det nämnt ovan. Idéer?
 

JacobGBG

Medlem
Kontantuttag med Amex på ICA särredovisas och ger väl inga poäng?

Kan inte tala för ICA, men på Willys (Wieselgrensplatsen) så har allt vart i en klump vad jag sett. Oavsett så är det ingen i längden effektiv strategi då det innebär att man kommer bära på mycket kontanter i många vändor till banken. För att det hela ska vara värt besväret bör man kunna sikta nollsummor för åtminstone 5000:- (1000 poäng) åt gången.

Detta fick mig att tänka på en sak som måste kollas upp, om återbetalningar från Optiontown vid nmisslyckade uppgraderingsförsök negerar tidigare betalning.
 

agehall

Medlem
Om du handlar on-line, oavsett vad, så är det nog svårt att få pengarna tillbakasatta på annat sätt än till det kort du betalade med. Om du däremot går in i en butik och lämnar tillbaka en vara, så har jag för mig att du kan kräva att få pengarna i handen.

Jag skulle dock inte rekommendera att göra detta eftersom avgifterna för butikerna inte är obetydliga, framförallt inte med AmEx. Jag tror inte att jag med gott samvete skulle kunna köpa en pryl för ett antal tusen och lämna tillbaka den bara för att få poäng eller uppnå 150k/år.
 

micke

Medlem
Hur funkar det med räkningar. Jag vet att det inte är tillfälliga betalningar med ändå. Den enda av mina räkningar jag kan betala med kort är min mobilräkning (tre). De tar tyvärr varken Amex eller Diners. Annars känner jag inte till mer. Nån annan som har fler tips på räkningar man kan betala med kort?
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Hur funkar det med räkningar. Jag vet att det inte är tillfälliga betalningar med ändå. Den enda av mina räkningar jag kan betala med kort är min mobilräkning (tre). De tar tyvärr varken Amex eller Diners. Annars känner jag inte till mer. Nån annan som har fler tips på räkningar man kan betala med kort?

Du kan ju gå till banken och betala direkt i kassa med kort. De tar dock ut en expeditionsavgift som är ordentligt överdriven så det bör endast gälla rejäla räkningar.
 

lnixon

Medlem
Du kan ju gå till banken och betala direkt i kassa med kort. De tar dock ut en expeditionsavgift som är ordentligt överdriven så det bör endast gälla rejäla räkningar.

Hur mycket brukar man få betala?

Man kan ju tänka sig det här upplägget: Gör några stora inköp så att du har en rejäl skuld på kortet. När räkningen kommer i slutet av månaden, gå till banken och betala den med kort (samma eller ett annat kort). Repetera när nästa räkning kommer. Ta-da; en evighetsmaskin!

Men jag antar att det finns spärrar mot sånt.
 
Toppen