Senaste nytt

Avbest. Finnair p.g.a. dödsfall(familj) - Handelsbanken VISA/Platinum

Hej!

Är bokad på ett flyg till Bangkok den 29:e april, det är en s.k. "Economy" biljett som jag bokade och köpte i Februari. Jag har Handelsbanken, kortköpet gjordes med ett "Allkort VISA" (innehar också ett SHB Platinum).

Dessa är villkoren avseende Handelsbanken's kort Allkort | Sverige | Zurich Försäkring (tidigare IF Försäkringar).

Nåväl, livet förändrades ganska rejält igårnatt då vi miste en nära familjemedlem. Jag kommer alltså inte iväg den 29:e april.

1) Eftersom jag inte köpt ett avbeställningsskydd hos Finnar - är mina chanser helt uttömda här? Är det döv-örat även fast jag avbokar en vecka i förtid, och fingertoppskänslan att ens kund familjemedel har dött?

2) Tolkar jag ovanstående villkor korrekt att jag kommer återfå hela summan via VISA/Zurich avbeställningsskydd? Ingen självrisk? Jag har försökt göra lite Google - och får vissa kommentarer om att man får tillbaka summan exkl. skatt. Skatten är ju som bekant en enorm del av flygpriset...

Första - och förhoppningsvis sista! - gången detta har hänt. Tar gärna emot alla tankar, reflektioner och idéer.
 

Totopez

Medlem
För det första, beklagar sorgen. Hoppas att allt är ok med familjen.

Vad gäller försäkringen så ska det inte vara några större problem så länge er familjemedlem ryms inom försäkringsbolagets definition av närstående.

(Med närstående person menas i dessa villkor make/maka, sambo eller registrerad partner, barn, barnbarn, barnbarnsbarn, föräldrar, far- och morföräldrar, gammelfar- och gammelmorföräldrar, syskon, halvsyskon, svåger, svägerska, svärföräldrar, svärson och svärdotter, samt person som har vårdnad om anhörig inom den försäkrades familj.)

Det är ingen självrisk på försäkringen, och eftersom det är economy så lär kostnaden ligga under 25000 som är taket. Var dock beredd på att det kan ta ett tag, och du kommer att behöva skicka in både dödsbevis och något som bevisar att ni var släkt, så det kan dröja innan du har pengarna tillbaka.

Finnair tror jag inte du har mycket att hämta hos, om det inte möjligtvis går att få tillbaka vissa skatter.
 

agehall

Medlem
Exakt vilken bokningsklass har du på biljetten? Många flygbolag tillåter avbokning vid dödsfall, även på billiga ekonomibiljetter.
 

Stefan62

Medlem
Beklagar det inträffade.

Kolla vad Din hemförsäkring säger - av egen erfarenhet vet jag att de ofta är mycket generösa i just sådana här situationer.
 

agehall

Medlem
Kollade på billigaste Finnair-biljetten i Expertflyer:

Expertflyer/Finnair skrev:
CANCELLATIONS

ANY TIME
TICKET IS NON-REFUNDABLE.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
UNUSED YR/YQ FEES ARE NON-REFUNDABLE.
----------
THE MOST RESTRICTIVE REFUND CONDITIONS APPLY WHEN
COMBINING ON A HALF ROUNDTRIP BASIS.
----------
FULL REFUND PERMITTED IN CASE OF-
- REJECTION OF VISA.EMBASSY STATEMENT REQUIRED.
- DEATH OF PASSENGER OR FAMILY MEMBER.
WAIVERS MUST BE EVIDENCED BY DEATH CERTIFICATE.
----------
NO SHOW - NOT PERMITTED.
CHANGES

ANY TIME
CHANGES NOT PERMITTED.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
NO SHOW - NOT PERMITTED.
----------
IF PASSENGER IS NO SHOW FINNAIR HAS A RIGHT
TO CANCEL ONWARD OR RETURN RESERVATION.

Så allt som behövs är ett intyg och att sedan kontakta Finnair.
 
Hej!

Vilken snabb och gedigen återkoppling - jag kan inte annat än tacka er!

Jag kan berätta hur dagen har fortlöpt:

1) Ringde Länsförsäkringar avseende min Hemförsäkring(Bostadsrätt) - se villkor: http://www.lansforsakringar.se/priv... villkor bol 04/Villkor_Hemforsakring_H14.pdf

Här menade man att ingenting finns att hämta. Hade däremot resan påbörjats hade det funnits vissa möjligheter till mindre ersättning för hemresa bl.a.

2) Ringde Finnar. En trevlig kille i supporten - som ber om mina flyguppgifter etc. - men samtidigt väldigt trevande i sitt svar. Han berättar att 'oftast' betalar dem inte tillbaka min typ av kampanjbiljetter; att Finnairs policy är att man kollar med sitt försäkringsbolag "först". När jag fortsätter fråga - ganska konkrekt - om vad som händer ifall jag avbokar den aktuella biljetten här-och-nu, så får jag bara grumliga svar tillbaka. Kanske en viss del av beloppet kan ersättas, en avbokningsavgift tillkommer m.m.

Herren i telefonen försöker flytta samtalet till mitt försäkringsbolag och/eller kortutgivare(som ofta förknippas med reseskydd).

Före samtalet avslutades så frågade jag om i varje fall alla skatter återbetalas - då jag per definition inte kommer att utnyttja dessa punktskatter. Han visste inte.

3) Handelsbanken och Zurich Nordic (via mitt Handelsbanken Allkort/Platinum) se villkor- http://www.nordic.zurich.com/intern...s/nordic/cards/handelsbanken allkort 2013.pdf

Får tag i kundsupporten direkt där en tjej berättar att dem ersätter hela flygbiljetten om jag bifogar ett kvitto på no-show/avbokningen och ett dödsfallsintyg samt kontoutdrag om att transaktionen gått från mitt konto.

Supersmidigt! Jag har nämligen suttit och lusläst SEB's VISA försäkring m.m. och där ersätter man allting utan skatter (vilket är ett betydande belopp). Inte fallet med Handelsbankens upphandlade part Zurich Nordic.

=================================================================================================================

Vägled mig här - visst gör jag smartast i att göra en "vanlig" avbeställning hos Finnair, få en specifikation på detta och sen vidarebefodra till Nordic? Jag kanske gör det hela krångligare - och nettobeloppet mindre - om jag "kräver" en viss summa i återbetalning etc.
 

gusten

Medlem
Hej!



3) Handelsbanken och Zurich Nordic (via mitt Handelsbanken Allkort/Platinum) se villkor- http://www.nordic.zurich.com/intern...s/nordic/cards/handelsbanken allkort 2013.pdf

Får tag i kundsupporten direkt där en tjej berättar att dem ersätter hela flygbiljetten om jag bifogar ett kvitto på no-show/avbokningen och ett dödsfallsintyg samt kontoutdrag om att transaktionen gått från mitt konto.

Supersmidigt! Jag har nämligen suttit och lusläst SEB's VISA försäkring m.m. och där ersätter man allting utan skatter (vilket är ett betydande belopp). Inte fallet med Handelsbankens upphandlade part Zurich Nordic.

.

En liten detalj: är det VISA Platinum eller Platinum Master Card du har? Jag har det senare (och tror att det är det du också har) och det får i allmänhet mycket högt betyg, bl a för sina försäkringsvillkor.Visa Platinum tror jag inte SHB har?Möjligen Visa Infinite?
Om du har Allkort i Handelsbanken är det emellertid en annan sak och inte lika packat med förmåner.
 
Toppen