Senaste nytt

Intresserad av en Stockholm City Lounge?

Jag vill mäta intresset och få intressanta förslag på hur man skulle kunna etablera en Stockholm City Lounge.

Loungen blir en naturlig start eller avslut på en resedag och är placerad intill Stureplan i toppenfräscha lokaler. Här
finns alkoholfria drycker, tidningar, snabbt Internet etc. Du har möjlighet att boka samtalsrum och konferensrum. Perfekt för den som pendlar till Stockholm för några möten. Den som har bagage har möjlighet att förvara det i övervakat utrymme.

Du har tillgång till loungen om du är bokad i Business Class eller First Class på ett urval av flygbolag som är anslutna eller om du innehar toppnivå inom deras bonusprogram (utan att kunna vara mer tydlig än så).

Kom med realistiska förslag på hur man skulle kunna bygga upp detta!
 

agehall

Medlem
Dum fråga - är Stureplan rätt ställe? Borde inte centralen vara ett mer attraktivt läge så att man snabbt kan ta sig till/från Arlanda?

Jag kan se fördelar med ett sådant här upplägg, men samtidigt undrar jag hur stor efterfrågan är inne i city. Åker man inte till flygplatsen för att nyttja loungen istället? De som pendlar mer än vad jag gör kanske ser en större nytta, men jag tror inte själv jag skulle nyttja den speciellt mycket.
 
Jag kan se fördelar med ett sådant här upplägg, men samtidigt undrar jag hur stor efterfrågan är inne i city. Åker man inte till flygplatsen för att nyttja loungen istället? De som pendlar mer än vad jag gör kanske ser en större nytta, men jag tror inte själv jag skulle nyttja den speciellt mycket.

Jag tror inte en Stockholm City Lounge skulle ersätta loungen på flygplatsen. Det är troligast att resenärer som inte bor i Stockholm (etablerade här med kontor/konferens etc) har mest nytta av anläggningen.

Men det vore väl trevligt att mötas upp här och sedan åka ut till Arlanda tillsammans?
 

agehall

Medlem
Men det vore väl trevligt att mötas upp här och sedan åka ut till Arlanda tillsammans?

Ja, kombinationen av mötesplats och samordnad transport är lockande.

Jag försöker tänka på detta som att loungen skulle ligga på någon plats dit jag ofta åker och inte i min hemstad. Jag tror att enbart mötesplats, utan anknytning till direkt resande inte alls är så attraktivt, men om man kan mötas där för att sedan ta en gemensam transport till flygplatsen så vore det intressant.
 

Fredrik

Medlem
Är det en typ av Slow in the City som det handlar om? Det finns en lounge i Sandton/Johannesburg med mötesrum och är tillgänglig för premiumflygresenärer. Den loungen ligger i samma byggnad som Radisson Blu Gautrain nära tåget till flygplatsen.
 

mha321

Medlem
Jag tror inte en Stockholm City Lounge skulle ersätta loungen på flygplatsen. Det är troligast att resenärer som inte bor i Stockholm (etablerade här med kontor/konferens etc) har mest nytta av anläggningen.

Men det vore väl trevligt att mötas upp här och sedan åka ut till Arlanda tillsammans?

Det tror jag definitivt kunde vara ett intressant koncept. Nu bor jag själv i Stockholm men tänker främst på kollegor som kommer utifrån tex., vilket jag har gott om både från inrikes och utrikes.


Däremot tror jag definitivt, som tidigare nämnt, att det skulle vara mycket bättre att ha det i närheten av centralen än Stureplan. Enkel transfer med både Arlanda express och SJ. Och att komma med bil är ju ungefär likvärdigt mellan de två tror jag, det är kass i båda fallen om man har egen bil, och likvärdigt med taxi/uber/whatnot.
 

fcx

Medlem
En intressant tanke. Håller med om att det isf. ska ligga vid centralen. Man kan även tänka sig att ha "complementary shuttlebus" från loungen till flygplatsen .

Eftersom jag själv bor i Stockholm är jag lite "hemmablind" till vad man skulle kunna utnyttja loungen till. Själv skulle jag nog hellre åka till flygplatsen tidigare om jag hade några timmar tills flyget går.
 

Henrik_B

Medlem
Förstår idén, som entreprenör har jag haft liknande idéer, dock tror jag inte detta skulle fungera av ett antal skäl.

Lounger är väl inte det första jag tänker på när jag lämnar flygplatsen. När jag kommer till en ny stad vill jag komma i kontakt med den lokala kulturen, gärna på någon lokal bar, café eller restaurang.

Regus och liknande finns ju redan på både Stureplan och vid Centralen, plus en hel del hotelllobbys om man behöver dra sig undan. Under de åren jag satt hos Regus kontorshotell på Stureplan som även erbjuder en businesslounge liknande den som beskrivs, stod den för det mesta helt tom. Regus har även avtal med något eller några flygbolag vars medlemmar erbjuds access till reducerad eller fri kostnad.

Måste den jag träffar i loungen också ha status hos något flygprogram? De flesta av mina affärskollegor har inte det. Dessa är även ofta bilburna.

Men, det kanske finns fördelar jag missat.
 
Toppen