Senaste nytt

Flygbiljett Cathay Pacific Seoul-Singapore

Johan76

Medlem
Hej,

Funderar på att åka bort en weekend till Singapore från Seoul. Har dock lite problem att hitta lämplig biljett och rutt.

Hittade biljetter med Cathey för runt 2,5M won vilket jag tyckte var lite dyrt men nu har jag två ggr idag fått upp 1M Won på deras hemsida. (Sist nu på mobilen så inte aktuellt att boka)

1M won ~= 6.3k sek

Vad är det som händer? (Avbokningar?)
Och vad är ett bra pris i business?

Målet är en weekend och gärna Tier points till ba. Kan tänka mig andra destinationer,

Tack på förhand.
 

jumbooze

Medlem
Hej Johan, när det gäller flygbiljetter så har vi en tråd sektion här
Flygbiljetter
(om jag tolkar dig som du vill ha hjälp med en speciell biljett för isf. finns det en mall för det i den sektionen)

Plus det finns en policy emot att använda förkortningar ICN osv i rubriker
 

Johan76

Medlem
Hej,

Rapporterar denna så får vi byta rubrik. (och kanske flytta tråden?)
Det var egentligen ett flertal frågor men var sent och är lite trött (koreansk arbetstid är inte helt sund!)

1) Hjälp med biljett, startar ny tråd på din inrådan i rätt forum & format!
2) Är priset rimligt, men här kan jag forska själv, alltså oviktigt (hjärnsläpp igår)
Jmf. med resan Honululu till San Juan på Deals delen så blir det 0,097 tp/sek och här skulle det bli (med routing över Hong Kong) 2x (40 + 40) = 0,025 tp/sek (ie. dåligt för tp intjäning i alla fall)

3) Primärt! Är det normalt att priset varierar flera gånger per dag upp och ner? Glömde lägga till att ITA Matrix visar det högre priset (vid ett flertal datum). Jag förstår just nu ingenting och tänkte att detta forum måste vara rätt plats där någon vet.

Är i Korea så det kan fungera annorlunda här...
 

henrik l

Medlem
Målet är en weekend och gärna Tier points till ba. Kan tänka mig andra destinationer,

Seoul är ju efter Taipe bästa platsen för att sopa in 360 TP för runt 5-6000 kr genom att flyga business med Cathay, men då måste du till Indonesien, antingen Jakarta, Surabaya, eller Denpasar. Kollade just DPS och där ligger priset runt 1 M won, du har visserligen en "red eye flight" HKG-ICN som avslutning. Och det är på Cathays sida man hittar priserna. Det är bara att boka. Ska själv köra mitt tredje TP-run ex TPE på 1,5 år nu i påsk. Blir Surabaya den här gången.
 

Johan76

Medlem
Det där låter mycket intressant!
Tack Henrik.

En följdfråga, fanns möjlighet till stop-over i Taipei på legget från Seoul, räknas det då som en eller två sträckor för tp intjäning?
Seoul-(Taipei)-Hong Kong (detta står som en post på hemsidan)
Hong Kong - Indonesien (multiple)
 

Dr. Miles

Expert
Funderar på att åka bort en weekend till Singapore från Seoul. Har dock lite problem att hitta lämplig biljett och rutt.

Hittade biljetter med Cathey för runt 2,5M won vilket jag tyckte var lite dyrt men nu har jag två ggr idag fått upp 1M Won på deras hemsida. (Sist nu på mobilen så inte aktuellt att boka)

1M won ~= 6.3k sek

Vad är det som händer? (Avbokningar?)
Och vad är ett bra pris i business?

Målet är en weekend och gärna Tier points till ba. Kan tänka mig andra destinationer,

Tack på förhand.

Cathay Pacific har Business class deal till Sydostasien från Sydkorea som kostar från ca 5.400 SEK inkl. skatter.
http://www.businessclass.se/forum/d...-cathay-pacific-fran-5-400-sek.html#post17185

Ur Tier Point synvinkel, är det bäst att flyga till Jakarta, Denpasar eller Surabaya då de sträckorna mellan Hong Kong och dessa städerna är längre än 2.000 miles därför kan du tjäna 140 TP per segment. henrik l är expert i det här området. :)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Priset till Singapore är ca 1.100.000 KRW så lite under 6.700 SEK inkl. skatter vilket är bra deal ändå med Cathay Pacific.

Här kan du läsa henrik ls reserapporter om Tier Point Run med Cathay Pacific.
http://www.businessclass.se/forum/r...lalkaek-taipe-hkg-jakarta-med-cathay-i-c.html
http://www.businessclass.se/forum/r...-fran-ett-mileage-run-med-cathay-pacific.html
 

henrik l

Medlem
En följdfråga, fanns möjlighet till stop-over i Taipei på legget från Seoul, räknas det då som en eller två sträckor för tp intjäning?
Seoul-(Taipei)-Hong Kong (detta står som en post på hemsidan)
Hong Kong - Indonesien (multiple)

Jag brukar ju köra mina TP run från TPE, men ibland vet jag att priset kan åka upp lite om man tar ett stop-over. Du får laborera lite med multi-city sökfunktionen. Ibland är den inte på humör, men jag har klickat i "fixed dates", då brukar man få som man vill.
 

Dr. Miles

Expert
Använd ExpertFlyer eller Flightstats och kolla om det finns ledig plats i I klass på dina önskade flygningar.
Stopover på utresan gör att priset går upp ordentligt. Om du vill ha stopover i Hong Kong, gör det på hemvägen.
(Detta är för att hindra Hong Kongborna att utnyttja billig biljett från annan stad.)
 

Johan76

Medlem
Använd ExpertFlyer eller Flightstats och kolla om det finns ledig plats i I klass på dina önskade flygningar.
Stopover på utresan gör att priset går upp ordentligt. Om du vill ha stopover i Hong Kong, gör det på hemvägen.
(Detta är för att hindra Hong Kongborna att utnyttja billig biljett från annan stad.)
Försöker lägga till bild men det verkar inte gå härifrån. Det är inte ett riktigt stop utan det står 1 under stop-fliken på bokningen hos Cathay, detta stop är i Taipei om jag går vidare i bokningen och då blir jag nyfiken på om detta räknas som ett ben eller två ben för kreditering av tp.

Jag har inte rätt att gå av vad jag förstår utan att höja kostnaden på biljetten rejält och jag tror inte ens jag har rätt att lämna planet. Var med om liknande på Emirates mellan Dubai och Hong Kong via Bangkok fast där gick det att ta stop utan höjd kostnad. Dock fick ingen gå av som inte hade stop utan de fick snällt sitta kvar i planet.
 

Dr. Miles

Expert
Du kan gå in i deals tråden som jag har postat tidigare och läsa biljettvillkoren.
Billiga Cathay Pacific Business class biljetter tillåter inte stopover eller transfer i Taipei, Bangkok eller Colombo.
 
Toppen