Senaste nytt

Hur ökar jag chansen att inte få komma med på flyget pga överbokning?

Ibland åker jag på en del resor som kanske inte direkt är livsnödvändiga och det vore inte hela världen om jag hade blivit några timmar eller kanske t o m något dygn försenat, förutsatt att jag hade kompenserats för det. Ibland blir man ju tillfrågad vid incheckningen om vill anmäla sig som frivillig att avstå sin plats och ibland har de ropat upp vid gaten att letar efter frivilliga och i dessa situationerna är det ju bara att tacka ja. Men, finns det något man kan göra rent generellt för att öka chanserna för att inte få åka med? Ska man checka in tidigt eller sent? Ska man checka in online eller på flygplatsen? Jag har redan räknat ut att man bör resa med endast handbagage.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Senator

Moderator
Åka i högsäsong på rutter med få avgångar är nog det jag kan komma på som skulle på något sätt vara riktlinje om man inte köper dyra biljetter i sista sekund på ganska fulla flighter. Det kan man som oftast kolla upp via t.ex. ExpertFlyer men då köper man med andra ord en dyr resa och chansar, men med möjlighet att boka av vid gaten om sådan situation inte uppstår. Skulle dock inte rekommendera detta.

Som student på 90-talet snittade jag två "Voluntary Boarding Denials" (VBD) per år på SAS mellan USA och Skandinavien, som oftast precis innan jul och under sommaren.

Jag har dock inte varit med om en VBD situation på ett bra tag, och senast jag tackade ja blev det en "No good deed goes un-punished" situation för min del då min nästa avgång ARN-LHR med SAS blev försenad eftersom MD-81an pajade under take off :)
 

gdaily

Medlem
Man bör inte ha sitt frequent flier-konto kopplat till bokningen, i all afall inte om det är av ädlare valör. Jag har fått svaret "Men Ola, det är klart att vi ska fixa plats åt dig, du är ju Guldmedlem, någon annan får flytta på sig". Å andra sidan tappar man chansen att få uppgraderingar pga överbokning om man inte har guldkortet registrerat, så det beror på vad du vill...
 

jumbooze

Medlem
Lite dyrare men boka resa till USA med tight connection till sista flyget vidare till slutdestination ökar chansen för eu ersättning om man nu ska fiska efter sådana här "fel" men annars är det ju trevligare att försöka resa istället och njuta av resan.
 
Rejs uden bagage og check ind så sent som overhovedet muligt - men vær sikker på at være der i tide, hvis du kommer for sent til check-in har du lige sparet flyselskabet for XXX€ i vouchers og får som bonus muligheden for selv at købe en ny billet...
 

johhenrik

Medlem
Det du kan göra också är att fråga när du checkar in om planet är fullt. Får du ett (i dina ögon) positivt svar så kan du ju säga till redan då att om det blir/är överbokat så kan du ställa upp som frivillig. Sen säger du till i gaten också. Många gånger är det ju samma personer i gaten som vid incheckning (om du inte är på flygbolagets hemmabas eller hub), så det borde kunna öka dina chanser också.
 

Jonas C

Medlem
Har försökt få en VDB flera gånger, både på SAS och Lufthansa. Har aldrig lyckats få det. Förmodligen då statusen har varit inlagd i bokningen.
 

Senator

Moderator
Det du kan göra också är att fråga när du checkar in om planet är fullt. Får du ett (i dina ögon) positivt svar så kan du ju säga till redan då att om det blir/är överbokat så kan du ställa upp som frivillig. Sen säger du till i gaten också. Många gånger är det ju samma personer i gaten som vid incheckning (om du inte är på flygbolagets hemmabas eller hub), så det borde kunna öka dina chanser också.


Intressant nog är antalet gånger jag har ställt frågan och sagt att jag är frivillig, mot när det de facto har hänt är rätt lågt. Jag har varit med på lägen med +25, men på grund av missade anslutningar och annat har vi åkt -3.. Det har hänt mig ett antal gånger med nästan 10% överbokning utan konsekvenser
 

Senator

Moderator
Jag tror inte status spelar någon roll när det gäller Voluntary, däremot när det gäller Involuntary.. Särskilt på långsträckor säger jag som oftast till vid incheckning av två skäl: OpUP till F, eller VDO.
 

johhenrik

Medlem
Intressant nog är antalet gånger jag har ställt frågan och sagt att jag är frivillig, mot när det de facto har hänt är rätt lågt. Jag har varit med på lägen med +25, men på grund av missade anslutningar och annat har vi åkt -3.. Det har hänt mig ett antal gånger med nästan 10% överbokning utan konsekvenser

Jag antar att om man har en anslutande flight så minskar chansen om det finns andra frivilliga som inte har en anslutning. Personligen har jag bara råkat ut för det en gång vad jag kan komma ihåg. Jag fick 600 euro i resecheckar som jag sen glömde bort i en byrålåda så de förföll.
 
Toppen