Senaste nytt

Var skriva APIS information med Finnair codeshare på British Airways/American Airlines flight?

Hej!
Min syrra har bokat en resa till Miami, USA på Finnairs hemsida.
Själva flygrutten är ARN-LHR-MIA fram och tillbaks.
ARN-LHR-ARN flygs av British Airways och LHR-MIA-LHR flygs av American Airlines.
Resan är bokad med Finnair codeshare nummer på samtliga flighter.

Min fråga är...Vart någonstanns ska min syrra skriva in den nödvändiga APIS informationen som USA:s myndigheter kräver?
Hon har bokat resan av Finnair men Finnair opererar inga av flighterna.
Ska hon skriva in APIS informationen på Finnairs, American Airlines eller British Airways hemsida?

Tacksam för svar!
 

AABack2ARN

Medlem
Är inte helt säker på att det är det biljetterande bolaget som hanterar APIS

En bekant flög ARN-HEL-JFK med AA-nummer på biljetten men alla flygningar utfördes av AY. Han var tvungen att registrera sina uppgifter på Finnairs hemsida. I det fallet är det ju dock så att AY använder Amadeus och AA använder Sabre som GDS så det kan ha spelat in i detta.

Mitt tips är att kolla på BA vad den sidan säger avseende APIS-data. Bokningsnumret fungerar där.

AAs sida behöver hon troligen inte gå in på.
 

Storsteffe

Medlem
Ja det är ju fullt möjligt att lägga in APIS på fler sidor om man vill vara säker, så det kan ju vara lika bra.

Edit: Så slipper man bök vid incheckning.
 
Last edited:
Är inte helt säker på att det är det biljetterande bolaget som hanterar APIS

En bekant flög ARN-HEL-JFK med AA-nummer på biljetten men alla flygningar utfördes av AY. Han var tvungen att registrera sina uppgifter på Finnairs hemsida. I det fallet är det ju dock så att AY använder Amadeus och AA använder Sabre som GDS så det kan ha spelat in i detta.

Mitt tips är att kolla på BA vad den sidan säger avseende APIS-data. Bokningsnumret fungerar där.

AAs sida behöver hon troligen inte gå in på.


Tack!
Hon skrev in APIS på Finnairs hemsida.
Kollade precis på BA.com och även där fanns uppgifter om Pass etc registrerat :)
 
Toppen