Senaste nytt

Turkish Airlines leasar 4 st A330 från TAM

PYRZ

Medlem
TK ökar antalet wide-body plan med ytterligare 4st A330 som man leasar från TAM. Den första landade idag på IST och det kommer ytterligare 3st vilket gör att TK får totalt 17 ny wide-body plan i år, enligt artikeln: THY

Det intressanta med dessa plan är att de har fyra stolar i F, iaf enligt seatguru :SeatGuru Seat Map TAM Airbus A330-200 (332) (Ngn som har testat?)

Frågan är vart dessa plan kommer att flyga och hur man som medveten resenär ska veta vilket plan man kommer flyga med? Tycker det redan är väldigt stor blandning, med tanke på TK's gamla och nya A330/A340, egna 777's och de från Jet, för att inte nämna de mindre planen. Det blir inte lättare med dessa nya a330's från TAM heller direkt.

En annan återkommande fråga är hur IST kommer att kunna hantera denna expansion.
 

Jonas C

Medlem
Frågan är vart dessa plan kommer att flyga och hur man som medveten resenär ska veta vilket plan man kommer flyga med? Tycker det redan är väldigt stor blandning, med tanke på TK's gamla och nya A330/A340, egna 777's och de från Jet, för att inte nämna de mindre planen. Det blir inte lättare med dessa nya a330's från TAM heller direkt.

Å andra sidan har TAM flygplanen en bättre produkt än de uråldriga ex-Qatar kärrorna.

En annan återkommande fråga är hur IST kommer att kunna hantera denna expansion.

TK räknar med att ha en flotta på 450 flygplan runt 2018. Ser inte riktigt hur det skulle kunna vara möjligt med tanke på att Istanbuls flygplats redan går på överkapacitet. Alternativen är antingen att skicka bort alla icke-Star bolag till SAW eller flytta över egna delar av verksamheten dit. Gratis transferbussar mellan flygplatserna bör vara en möjlighet.
 

PYRZ

Medlem
Å andra sidan har TAM flygplanen en bättre produkt än de uråldriga ex-Qatar kärrorna.
Definitivt, men problemet är väl att inte veta vilken produkt man får? ex-Qatar, ny TK eller TAM?



Alternativen är antingen att skicka bort alla icke-Star bolag till SAW eller flytta över egna delar av verksamheten dit. Gratis transferbussar mellan flygplatserna bör vara en möjlighet.
Ser detta som nästan omöjligt. Transferbuss mellan IST/SAW kan ta några timmar i Istanbul trafiken. Har gjort det en gång, gör gärna inte om det :) De kanske hoppas på den tredje flygplatsen som man har lovat mycket om, men jag har svårt att se hur de ska hinna bygga det så fort.
 

Dr. Miles

Expert
Alternativen är antingen att skicka bort alla icke-Star bolag till SAW eller flytta över egna delar av verksamheten dit. Gratis transferbussar mellan flygplatserna bör vara en möjlighet.

Istanbul Sabiha Gökçen (SAW) har bara en landningsbana för tillfället och Istanbul Ataturk (IST) har tre landningsbanor.
Det kanske går att bygga en landningsbana till på SAW men SAW ligger också ganska nära till bostadsområde.
Det låter inte som en rimlig lösning.
 

johhenrik

Medlem
En annan återkommande fråga är hur IST kommer att kunna hantera denna expansion.

I deras bokslut så nämnde de väl att de räknar med 25% expansion i antal passagerare under året vill jag minnas. De hade 48 miljoner passagerare 2013 och räknar med 60 miljoner i år. Precis som du säger, hur tusan ska man klara av det? Om man slår ut denna ökning på 365 dagar så innebär det 100+ avgångar per dag.

Men men, verkar ju samtidigt fantastiskt dumt att planera en sådan ökning utan att ha en plan för den, så någon lär ju finnas. :)
 

PYRZ

Medlem
TK1783/1784 till och från CPH flygs med A330 från den 24 juni i år.

Korrekt. Jag har även hört att man vill få en a330 från ARN också men det inte är möjligt eftersom det helt enkelt inte finns tillgängliga plan. Kanske hamnar nån av TAM planen i ARN-IST rutten nån gång :)
 
Toppen