Senaste nytt

Tips på boende och sevärdheter på Okinawa?

jimmy_h

Medlem
Någon som varit i och omkring Okinawa som kan tipsa om hotell, vilka öar man ska besöka och bo på etc?
 

PILOTEN

Medlem
Någon som varit i och omkring Okinawa som kan tipsa om hotell, vilka öar man ska besöka och bo på etc?

Jag har varit på huvudön men inte på de andra öarna. Vi bodde en natt på Hilton i Naha, vilket var helt ok, för att sedan åka norrut längs kusten där vi bodde på en av de många resorterna. Flertalet av resorterna verkar enligt min mening ungefär likvärdiga i standard; helt ok. Naha och faktiskt större delen av huvudön är utbyggd och tätbefolkad. Naha är enligt min mening inte särskilt spännande, min rekommendation är det att spendera en natt där för att sedan åka norrut om du väljer den ön. Men faktiskt ännu hellre åka till någon av de mindre öarna längre söderut, vilket vi tyvärr inte gjorde.
 

Dr. Miles

Expert
Om man gillar plane-spotting är Shimoji-shima är en bra plats.
På ön Shimoji-shima finns det en flygplats för pilotträning. Där kan man se Go-around flera gånger om dagen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shimojishma_Airport

Shimojijima-airport.jpg

(Foto: Wikipedia)
 

m10

Medlem
Jag åker till Kerama Islands – närmare bestämt Zamami och Tokashiki – i slutet av innevarande månad. Ska vara riktigt bra för dykning (inget jag ägnar mig åt), snorkling plus allmänt tjusig natur och ett yurui tempo. Under timmen med speed boat från Naha. Kostar runt ¥5000 t/r.

Finns många enklare hostels och små inns, men rätt fattigt på "vanliga hotell". Kommer bo på Tokashiki Marine Village på ön med samma namn.

Det ser på det hela taget väldigt relaxat ut på dom där öarna. Kan återkomma med huruvida det är en rekommenderad destination.
 

Homer

Medlem
Någon som varit i och omkring Okinawa som kan tipsa om hotell, vilka öar man ska besöka och bo på etc?

Dra till Ishigaki, bo på Intercontinental.
The most beautiful beaches in Japan
Ishigaki Island, Japan


Annars är huvudön ganska intressant: till skillnad mot övriga japan är det skräpigt här och där,
man ser relativt många överviktiga, många taxichaufförer sitter hellre och slappar när de inte
har någon körning istället för att putsa bilen med vita handskar.
För att inte tala om att en del tom kan tänka sig att köra med taxametern avslagen.
Det är naturligtvis inte svårt att lista ut att det är den långvariga amerikanska närvaron som satt sin prägel,
Man kan fråga sig vilka (o)vanor någon med japanskt ursprung som vistats mycket i svensk miljö lagt sig till med. ;)
 

Homer

Medlem
OT svar:
  • Att inte vänta vid rött ljus på övergångsställen när jag promenerar.
    (Det är ett stort problem när jag är i Japan.)
  • Säger "Nej" när jag inte vill.
  • Ifrågasätter chefens beslut om det känns konstigt.

Göra en pudel istället för seppuku ?
 

Homer

Medlem
Vi hyrde en taxi en hel dag på Okinawa, varje gång chaffisen stannade, även om om det
bara var några minuter för rött ljus, så halade han fram en sån här Sanshin och spelade och sjöng en trudelutt.

Varningsflagg för det lokala eldvattnet Awamori som är ett riktigt rävgift.
 

pitch

Medlem
Vafalls? Awamori är ju en av mina favoriter bland världens fulsprit. Roligt också att den blir starkare ju längre ut i ökedjan du kommer. Det krävs lite tillvänjning för att dricka den fisljummen mitt i högsommaren, men det går.

Jag fick lite extra cred en gång när nån frågade om jag hade hört en shamisen förut, och plockade fram ett instrument. Jovisst, sa jag, men det där är väl en sanshin? (Ganska lätt att se att det är ormskinn och inte katt, menar jag.)
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen