Senaste nytt

Kan jag på något sätt kolla bokningsklassen på min Aeroflot-biljett?

Jag har köpt en biljett med Aeroflot via en resebyrå och undrar om det på något sätt är möjligt att ta reda på vilken bokningsklass jag har hamnat i? Jag undanber mig tacksamt kommenterar med innebörden att jag får skylla mig själv eftersom jag har köpt biljetten via resebyrå.
 

jumbooze

Medlem
Har du fått din PNR/bokningsreferens så kanske du kan kolla på checkmytrip?

Angående resebyrå bokning eller inte, det kan ju vara ett medvetet val, jag bokar allt som oftast med bolaget direkt men det händer ju att man bokar med resebyrån särskilt om det är enkelbiljetter, då kan det skilja många tusenlappar då blir det svårt att motivera.
Som sagt - medvetenheten är viktigast.
 
Har du fått din PNR/bokningsreferens så kanske du kan kolla på checkmytrip?
Jag har fått ett Worldspan Reservation ID som funkar hos http://mytripandmore.com och jag har fått ett Confirmation Number som består av 6 st siffror/bokstäver. Inga av dessa funkar dock hos checkmytrip.

Angående resebyrå bokning eller inte, det kan ju vara ett medvetet val, jag bokar allt som oftast med bolaget direkt men det händer ju att man bokar med resebyrån särskilt om det är enkelbiljetter, då kan det skilja många tusenlappar då blir det svårt att motivera.
Som sagt - medvetenheten är viktigast.
Jag har förstått att på det här forumet är att köpa flygbiljetter ifrån resebyråer likställt med att svära i kyrkan. Om något vill diskutera det tycker jag att vederbörande skall skapa en separat tråd om det. Jag kan bara konstatera att genom åren har jag sparat tiotusentals kronor på att köpa genom resebyråer och på min senaste resa (Köpenhamn - Bangkok) sparade jag över 3000 kr.
 

Senator

Moderator
Om det funkar för dig att boka via resebyrå, varför ändra det? Finns massor av stärka åsikter här inne från många stärka personligheter. Vissa kan kanske kännas lite buffliga, men jag lovar dig alla jag har träffat är både snälla och trevliga :)

Dock anser jag att "alla" sajter: flygbolag som resebyrå bör skicka ut som en del av sitt informationspaket en kopia av den information som finns i en e-ticket. Det är fare basis, bokningsklass samt fare breakdown.

Om din resebyrå använder Worldspan, då är det deras motsvarighet till Check My Trip som gäller. Check My Trip funkar enbart med en Amadeus PNR. Så svaret på frågan är att ställa frågan till den som har ställt ut biljetten, i ditt fall en resebyrå.
 

Storsteffe

Medlem
Jag har förstått att på det här forumet är att köpa flygbiljetter ifrån resebyråer likställt med att svära i kyrkan.

Kan väl vara så men även om jag försöker att undvika det också så är det den bästa(=billigaste) lösningen ibland, speciellt om man ska åka med flexibla biljetter eller inte har möjlighet att uppfylla olika krav som exempelvis(det vanligaste) att stanna över lördag. Så jag ser inget fel i att köpa via resebyrå men då kan ju tilläggas att jag använder en som har öppet 24/7 och jag har inte haft några problem. Så jag tycker inte att det är nått fel, dessutom händer det att jag svär i kyrkan men jag tror inte har nån avgörande betydelse i det stora hela ;)
 
Jag bokar alltid via resebyrå för mina biljetter som oftast inte finns tillgängliga annars...

Så det är inte att svära i kyrkan....vi är många som gör det av olika anledningar.
Se alltid till att få reda på bokningsklassen när du bokar av resebyrån, det ser dom direkt. Får du inte det vid köpetillfället (via internet) så maila dom direkt för ett förtydligande.

(Jag vet att du sade att man borde skriva i separat tråd....men....detta är ingen kritik!)

-Det finns dom som fått problem vid ombokningar då ändringar bara kan göras av resebyrån som utfärdat biljetten. Och har inte resebyrån en 24 timmars kundservice så kan man vara fast i många timmar innan.

-Resebyråer bokar oftast i den billigaste klassen vilket sällan genererar poäng. För en liten extrakostnad kan man ofta hoppa upp en eller ett par klasser och få betydligt bättre poäng utdelning bara man är medveten om det.
 

agehall

Medlem
Om ni nu envisas med att använda resebyråer och tror att det är bättre (jag fortsätter vara skeptisk!) så varför inte fråga resebyrån om vilken bokningsklass det är på biljetten..?
 

AABack2ARN

Medlem
Eftersom du har en biljett bokad i Worldspan skulle du kunna försöka lista ut vilka andra bolag som bokar i Worldspan och därefter gå igenom de bolagens websidor och se om någon av dem visar bokningsklass trots att biljetten är utställd hos dem. (Jfr med att vi tidigare kunde accessa SAS Amadeusbokningar hos bland annat LOT.)

Men enklast måste väl vara att prata med resebyrån om du nu inte är en sådan där resebyrå som tar betalt för varje samtal utifall man inte tecknat servcieavtal med dem. Men även Aeroflot borde väl kunna säga vilken bokningsklass det är på biljetten?
 
Eftersom du har en biljett bokad i Worldspan skulle du kunna försöka lista ut vilka andra bolag som bokar i Worldspan och därefter gå igenom de bolagens websidor och se om någon av dem visar bokningsklass trots att biljetten är utställd hos dem. (Jfr med att vi tidigare kunde accessa SAS Amadeusbokningar hos bland annat LOT.)

Men enklast måste väl vara att prata med resebyrån om du nu inte är en sådan där resebyrå som tar betalt för varje samtal utifall man inte tecknat servcieavtal med dem. Men även Aeroflot borde väl kunna säga vilken bokningsklass det är på biljetten?
Känner någon till andra flygbolag som använder Worldspan? En googling avslöjade att Delta Air Lines använder det och jag provade att kolla min bokning på deras hemsida, men det funkade inte.
 
Toppen