Lufthansa German Airline anser sig att vara juvelen i gruppen. Man har som strategisk målsättning att bli "Europas första femstjärniga bolag" (inom skämtföretaget SkyTrax paradigm) inom några år. Jag uppfattar att detta då gäller för alla kabiner, också ekonomi och affärsklass där Lufthansa ligger ganska långt efter marknaden (Förstaklass är man världsledande).
Några frågor kopplat till detta:
1. Hur ser man med en tysk kostnadsbas, tuffar konkurrens, prispress att alla nödvändiga investeringar skall finansieras med nuvarande marginalpress?
2. Europatrafiken: gränsen mellan legacybolagen och LLC suddas mer och mer ut. Vad är Lufthansas tanker runt a la carte prissättning mot all-inklusive (mer traditionella) modeller?
3. Miles & More: fram till 2011 användes M&M som strategisk vapen i kamp om kunderna. Vad är det som gör att man strategiskt väljer att sänka värdet av medlemskapet för en stor majoritet av medlemmarna? Det är absolut en trend bland många program; jag tänker t.ex. på amerikanska programs införande av "spending in dollars" för status, men M&M har gått extremt långt särskilt gällande affärsklass.
4. Kopplat till fråga 3, är hur utvecklingen har varit sedan Nordamerika Joint Venture introducerades i juli, 2011. Har utfallet varit som förväntat? Med tanke på prishöjningar och mycket sämre intjäning sedan denna infördes, undrar jag på trafikutvecklingen samt intäkterna ligger i linje med det man hade förväntat sig.