Senaste nytt

Har du några frågor till Lufthansa?

Jacob

Medlem
Ikväll kommer jag träffa Lufthansa som är i Stockholm och bjudit in till en träff, bland annat deras Nordeuropachef och deras Kommunikationschef i Europa.

Har du några frågor du vill att jag ställer till Lufthansa? Skriv ett inlägg i tråden så ska jag göra mitt bästa att försöka få några bra svar.
 

Dr. Miles

Expert
Fråga 1: gällande Miles & More
Varför har de olika intjäningstabeller (bokningsklass) för olika flygbolag inom Lufthansa gruppen (Lufthansa, SWISS, Austrian, Brussels Airlines)?
Kan de inte harmonisera tabellen?

Fråga 2: flygbiljett
Har de någon plan att introducera enkelbiljett (med vettig prissättning) till flera destinationer?
De hade det t ex till Berlin eller Milano när de flög dit från Stockholm, men inte till andra destinationer.
 

Morgan

Medlem
Kan det bli aktuellt att börja flyga t.ex. Stockholm-Köpenhamn, eller t.o.m. Longhaul från Skandinavien?
 

dino_81

Medlem
Vore intressant med en kommentar kring de strejker som deras piloter/kabin-/markpersonal genomför. Hur mycket "badwill" skapar det för Lufthansa och på vilket sätt kan de förebygga och även underlätta för resenärerna när strejken väl är ett faktum.

Hur har Germanwings fallit ut? Har man tappat resenärer (*A) vilka istället väljer andra flygbolag inom alliansen?

Kommer Lufthansa att fortsätta med gratis mat/dryck ombord även på kortare linjer inom Europa eller har man planer på att gå samma väg som SAS och lågprisbolag - dvs "bob"?

Jag upplever det som att Lufthansa har många webbaserade kampanjer (byt namn till Klaus, gallerier i Berlin och nu senast appen "Anywake") och uppskattar dessa. Ofta frågeformulär vilka ger en rabattkod. Jag hoppas att man fortsätter med dessa.
 

Jonas C

Medlem
Du får nog precisera detta lite bättre till åtminstone en fråga/frågor som går att ställa och för Lufthansa att svara på.

Det kanske var lite dåligt formulerat:

Kommer vi att se några ytterligare försämringar i intjäningarna av poäng i de olika bokningsklasserna? T.ex att A-klass sänks till 150% mot dagens 300%.

Kommer Star Gold fortsatt ha tillgång till Senator Loungerna?
 

Senator

Moderator
Lufthansa German Airline anser sig att vara juvelen i gruppen. Man har som strategisk målsättning att bli "Europas första femstjärniga bolag" (inom skämtföretaget SkyTrax paradigm) inom några år. Jag uppfattar att detta då gäller för alla kabiner, också ekonomi och affärsklass där Lufthansa ligger ganska långt efter marknaden (Förstaklass är man världsledande).

Några frågor kopplat till detta:
1. Hur ser man med en tysk kostnadsbas, tuffar konkurrens, prispress att alla nödvändiga investeringar skall finansieras med nuvarande marginalpress?
2. Europatrafiken: gränsen mellan legacybolagen och LLC suddas mer och mer ut. Vad är Lufthansas tanker runt a la carte prissättning mot all-inklusive (mer traditionella) modeller?
3. Miles & More: fram till 2011 användes M&M som strategisk vapen i kamp om kunderna. Vad är det som gör att man strategiskt väljer att sänka värdet av medlemskapet för en stor majoritet av medlemmarna? Det är absolut en trend bland många program; jag tänker t.ex. på amerikanska programs införande av "spending in dollars" för status, men M&M har gått extremt långt särskilt gällande affärsklass.
4. Kopplat till fråga 3, är hur utvecklingen har varit sedan Nordamerika Joint Venture introducerades i juli, 2011. Har utfallet varit som förväntat? Med tanke på prishöjningar och mycket sämre intjäning sedan denna infördes, undrar jag på trafikutvecklingen samt intäkterna ligger i linje med det man hade förväntat sig.
 

Palazzi

Medlem
Hur ser framtiden för Lufthansa regional ut? Contact air o Augsburg air har redan försvunnit, och Eurowings hänger bara kvar tills Oktober.

Cityline o Air Dolomiti är de bolag som fortfarande finns kvar, men hur länge? Ser att Germanwings tar över linjer till t.e.x Verona, och då på turistfrekvens...

Kommer expansionen av Germanwings innebära att fokus flyttas mot leisure-resor, och att tunnare affärslinjer läggs ner? Tycker att den stora fördelen med LH alltid varit deras stora linjenät, och bra frekvenser - något som jag direkt kopplat till underleverantörerna med mindre flygplanstyper.
 

Jacob

Medlem
Bra frågor! Några är väl lite väl detaljerade för att kunna tas spontant i ett sådant här sammanhang,men några tog jag med och kunde få svar på.

Det dök också upp några rätt trevliga nyheter som jag själv inte visste om som jag släpper i artikeln med svaren. Är på resande fot fredag så lär väl bli under nästa vecka.
 
Toppen