Senaste nytt

27 timmar i Istanbul, TIPS

Markus787

Medlem
Hej!

Har hittat en resa med Turkish Airlines från GOT till DXB med stopover i IST. Ankommer fre 17.00 och åker dagen därpå 20.00, har ni några tips på vad man måste göra när man besöker Istanbul samt om någon har erfarenheter att ta sig mellan Atatürk flygplatsen och Centrum.

Tack på förhand!
 

fcx

Medlem
Taxi i rusningstrafik: räkna med c:a en timme till centrum. En relativt ärlig förare tar knappt 100 lira för den turen. Boka hotell centralt och snåla inte. Hotell är såpass billigt i Istanbul att det är helt onödigt att chansa på ett billigt hotell.

En snabb vända förbi blå mosken och Hagia sophia är att rekommendera, dock får du trängas med turister och ficktjuvar vid den tiden på dygnet.

Att komma från taxin till airside på IST tar oväntat lång tid, räkna med en timme (om du har bagage). Har du tillgång till till Turkish-loungen på IST så föreslår jag ett extra långt besök i den. Loungen är nog det bästa med hela Istanbul.
 

PYRZ

Medlem
Det finns så mycket att se och göra där, så det beror på vad du är intresserad av? Kultur? Historia? Shopping? Mat? Har du aldrig varit i Istanbul så är det gamla stan som du bör bo på. DoubleTree by Hilton Old Town har bra standard och bra kommunikationer, så slipper du taxi.

Du kan ta tunnelbanan från flygplatsen som kostar 1,95liratill Aksaray (30 min) och där byta till spårvagn till hotellet eller ta en promenad upp till hotellet. Jag skulle undvika taxi på eftermiddagen. Taxi till gamla stan kostar nog inte mer än 50 lira men det kan gå väldigt trögt.
 

Jonas C

Medlem
Om du väljer att bo nära Taksim skulle jag rekommendera flygbussen Havatas. Gick väldigt smidigt i måndags, flygplansdörr till lägenheten på 1 timme. Resan kostar 10 lira och tar mellan 20 och 45 minuter beroende på trafiken.
 

johhenrik

Medlem
Om du väljer att bo nära Taksim skulle jag rekommendera flygbussen Havatas. Gick väldigt smidigt i måndags, flygplansdörr till lägenheten på 1 timme. Resan kostar 10 lira och tar mellan 20 och 45 minuter beroende på trafiken.

Och då kan jag rekommendera InterContinental vid Taksim. Riktigt trevligt hotell med väldigt schysst utsikt från hotellbaren högst upp.
 

Jonas C

Medlem
Och då kan jag rekommendera InterContinental vid Taksim. Riktigt trevligt hotell med väldigt schysst utsikt från hotellbaren högst upp.

Oväntat att du skulle rekommendera IC... ;)
Det ligger väldigt bra beläget, i synnerhet om man jämför med de andra hotellen (Conrad, Radisson, etc). Jag bokade min resa på kort varsel så de flesta hotellen var ganska dyra under veckan. Hyrde en lägenhet istället, mycket mysig och med egen takterras för en bråkdel av kostnaden.
 
Toppen