Senaste nytt

SJ ingår samarbete med Reitan och får 610 försäljningsställen av biljetter

Redaktionen

Medlem
Redaktionen tipsar:

På TUR-mässan i Göteborg idag avslöjades att SJ har ingått ett nytt partneravtal med Reitankoncernen som är ägare till bland annat Pressbyrån och 7-Eleven. Dessutom ingår SJ partneravtal med resebyråkedjorna Resia och BIG Travel. Detta innebär att SJ får totalt 610 försäljningsställen över hela Sverige. Partnerskapet innebär även att SJ hjälper till att utbilda säljpersonal. […]

Läs hela artikeln och kommentera på vår förstasida
 

Jacob

Medlem
Vad tror ni om detta? Är det ett vettigt alternativ till de tidigare resebutikerna (och framförallt de 18 som snart kommer läggas ner) eller blir det en försämring i passagerarservicen?
 

agehall

Medlem
Det kommer att bli en enorm försämring av kundservicen på Pressbyrån och 7eleven när det blir tågproblem och alla ska boka om.

Jag fortsätter nog hålla mig borta från SJ.
 

Palazzi

Medlem
Bättre än ingenting, men givetvis inte en önskvärd utveckling från resenärernas sida. Kommer bli kaos på pressbyråerna när snön faller...

Dock var ju även den förra situationen orimlig. Man öppnade upp för fri konkurrens, men SJ var tvungen att dels erbjuda bokningssystemet för konkurrenterna, och sedan blev det per automatik så att konkurrenternas kunder klagade hos SJ när deras tåg inte kom fram.

Det system man nu inför är dock redan allområdande för landets bussbolag, så det är inte sämre än för andra färdmedel.

Sen har jag alltid undrat varför man inte bara har en biljettlucka som i Italien. Måste ju vara en västenlig hyresskillnad på 4kvm och 100kvm....
 

gdaily

Medlem
Sen har jag alltid undrat varför man inte bara har en biljettlucka som i Italien. Måste ju vara en västenlig hyresskillnad på 4kvm och 100kvm....
Där pengarna för övrigt flyttas från statens högra ficka till den vänstra...
 
Vad tror ni om detta? Är det ett vettigt alternativ till de tidigare resebutikerna (och framförallt de 18 som snart kommer läggas ner) eller blir det en försämring i passagerarservicen?

Som "vanlig" kund på Pressbyrån så gör jag tummen ned. Vet inte hur många gånger jag har stått i kön för att få köpa en tidning, en korv eller något annat snabbt och fått vänta i upp till fem minuter för att en ovan resenär ska köpa tågbiljett.
Man borde satsa helhjärtat på automat- och mobilförsäljning istället. Vill man prompt köpa biljetter ifrån en fysisk person och få dem färdigutskrivna, så får man väl ringa och få dem hemskickade mot en avgift.
 

nilsson

Medlem
Sen har jag alltid undrat varför man inte bara har en biljettlucka som i Italien. Måste ju vara en västenlig hyresskillnad på 4kvm och 100kvm....

Det verkar ju svårt att hyra ut i stationsbyggnaderna generellt, så jag tror personen som sitter ned är mer relevant för kostnaden är var hen sitter.
 

Valley

Medlem
Ser det som ännu en ursäkt från SJ sida att kunna skylla på någon annan. Blir inte det minsta förvånad om de som råkat ut för något blir hänvisade till stället de köpt biljetten från
Men jag kan ju ha fel ……..
 

Jacob

Medlem
Och igår, 1 april, var det första dagen utan SJs resebutiker på närmare ett 20-tal stationer där man nu istället hänvisas till Reitan/Pressbyrån eller Resia.

Någon som testat det nya upplägget? Fungerar det bättre/sämre?
 
Toppen