Senaste nytt

Elektronik under start och landning med Lufthansa

EMA

Medlem
Under dagens resa CPH-MUC-BCN blev jag något fundersam. (Två LH flighter)
Vid start CPH-MUC blev vi tydligt instruerade på sedvanligt tyskt maner "please turn off all electronic devices completely during takeoff and landing and ensure you switch it to flightmode before you turn it off if you intend to use it during the flight" samma ramsa vi alla hört till leda.
Döm av min förvåning att efter ett kort stopp på MUC säger kaptenen på MUC-BCN "Please be informed that there are new relaxed regulations regarding the use of electronics onboard. You are free to use electronic devices during the entire flight. However please make sure you switch electronic devices to flightmode."
Helt upp till kaptenen verkar det som...
 

EMA

Medlem
Ligger kanske i mappen "optional reading for flight crew" istället för "required reading for flightcrew"
 

Stora

Medlem
På flighten till AMS som jag sitter på nu skulle man enligt besättningen stänga av telefon under start och landning men kan ha den i flightmode under flygning. känns lite udda då jag sitter och surfar nu på 10976m höjd.
 

AABack2ARN

Medlem
Brukar väl inte vara kaptenerna som informerar om detta utan snarare den övriga besättningen, eller?

På flighten till AMS som jag sitter på nu skulle man enligt besättningen stänga av telefon under start och landning men kan ha den i flightmode under flygning. känns lite udda då jag sitter och surfar nu på 10976m höjd.

Flightmode stänger av telefonfunktionerna inte wifi som jag verkligen hoppas är det du använder dig av och inte mobildata (eller vad det nu heter på den modell som du använder)?
 

EMA

Medlem
Idag var det kaptenen som gjorde utropet om elektroniken. Allt övrigt följde normal procedur.

Får väl testa dem på returen på torsdag genom att behålla saker igång tills man blir ombedd att stänga av.
 

Magino

Medlem
Vet inte hur andra märken fungerar med Flightmode på iPhone stänger även av wi-fi.

När man "startar" flygplansläge så stängs Wi-Fi av automatiskt på iPhone men det är bara att gå in i Wi-Fi för att starta upp den funktionen igen och samtidigt ha resten av telefonen i flygplansläge.
 

Dr. Miles

Expert
Inspelade svenska röster (på Lufthansa flighter till/från Sverige) säger fortfarande att man ska stänga av all elektronik under start och landning. Kanske har de inte hunnits att uppdatera den?
 
Inspelade svenska röster (på Lufthansa flighter till/från Sverige) säger fortfarande att man ska stänga av all elektronik under start och landning. Kanske har de inte hunnits att uppdatera den?

Så är det på SAS Airbus A321, men där brukar besättningen gå ut med ett separat meddelande om att instruktionen är inaktuell och att du får ha telefonen i flight mode under hela flygningen.
 
Toppen