Senaste nytt

HJÄLP Regler för bagage på SAS

Bridgeman

Medlem
Behöver lite hjälp angående bagageregler.
Jag har eurobonus silverstatus och skall resa till USA i sommar. Jag försöker finna regler för vad som gäller mitt bagage.
Jag reser med SAS från Arn-Ewr med stopover sedan vidare från Ewr-Rsw med United (Fort Myers) (stopover). Hem sedan från Rsw-Ewr United därefter med SAS Ewr-Arn.
Jag har ju rätt att från Arn ta med mig 2 resväskor gratis, men vad gäller då jag åker från New York till Florida måste jag dumpa en väska eller betala övervikt? Det samma vad gäller då jag har anslutningen från Florida till New York?
Mycket tacksam för hjälp.
 

Senator

Moderator
Är allt på samma biljett och i samma bokning?`Spelar stor roll om du räknas vara i transit eller inte...

Om inte, så gäller United regler som om du börjar resan där..

Det är nog EWR (stopover) som är ditt största problem. Hemresan borde vara ok, skriv ut SAS regler från den engelska flysas.com och ta med dig.

Annars läs dig till UAs regler här:
United Airlines - Baggage Information | Baggage Policy
 

Bridgeman

Medlem
Tack Senator. Ja allt är på samma biljett. Jag fann detta för en tid sedan. Skall finnas på engelska med men finner inte den sidan.

Resa till/från USA
Vid resa till och från USA skiljer sig reglerna något.
•Det första flygbolagets bagageregler gäller alltid på både ut- och hemresa, oavsett längden på vistelsetid eller flygstopp under vägen.
•Det betyder att det flygbolag som står angivet första på din biljett, är det flygbolags bagageregler som gäller under hela resan till/från USA.
•Notera att det först angivna flygbolaget på biljetten och det bolag som verkligen flyger, sk. codeshare, inte behöver vara detsamma. Det är alltid det först marknadsförda flygbolags regler som gäller.

Men efter samtal med SAS så säger de att endast två väskor till New York därefter kostnad. Samt Grattis från New York hem. Det skulle betyda att jag får betala övervikt inrikes i USA
 

AABack2ARN

Medlem
Nja, det borde vara SAS policy som gäller för alla segment (under förutsättning att du har flygnummer SK903 på första sträckan).

I biljetten ingår väl dock bara ett baggage (som silvermedlem får du ta med dig ett till utan extra kostnad). Detta kan dock bli svårt att förklara för personalen i New York och Fort Myers varför du skulle kunna hamna i en situation att du får betala för en väska då de enbart ser att det formellt ingår en väska i biljetten.
 

taxvalp

Medlem
Jag är i samma situation med flyg till New Orleans bokat via SAS. Åker med United inrikes på vägen dit men på hemvägen är det AA inrikes med interlineavtal. Reglerna på hemsidan kan ju tolkas som att det är SAS regler som gäller där (och om man är välvillig extra bagage för oss EBG) men kundtjänst förtydligar att *A-förmåner ej är tillgängliga på AA. Däremot står att en väska ingår även på AA-resan så jag tänker ställa till med en scen om jag tvingas betala för inrikesbagaget på matarflyget på hemvägen...
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tror inte bara det "kan" tolkas utan "ska" tolkas som att SAS regler gäller om de är dem som utför första segmentet.

Att ställa till med en scen tror jag inte hjälper - utan snarare betala och kontaka AA för en refund

Flög nyligen mellan Hawaii-öarna med Hawaiian Airlines som en del av en hel resa från Stockholm. HA kände igen att resan var en del av en hel resa där ett fritt baggage ingick och jag slapp således betala för bagaget (HA skall annars ha $17 för incheckat baggage). Behövde inte ens bli arg och upprörd... ;)
 

taxvalp

Medlem
Att ställa till med en scen tror jag inte hjälper - utan snarare betala och kontaka AA för en refund

Vill bara förtydliga att som sinneskall svensk är "ställa till med en scen" för mig i princip att visa en utskrift av biljetten och säga att "det står så här, minsann" - har inga planer handgripligheter eller advokatinsatser! ;)
 
Toppen