Senaste nytt

Swiss måste ha europaflygets bästa business class

Jakob K

Medlem
Hej!

Flög i morse ner till Kloten, Zürich med Swiss i C - 9:45-kärran från Arlanda.

Efter ett snabbt besök i loungen T5 så beger jag mig till gate 16C för boarding. Som vanligt så ignorerar personalen totalt priority boarding och det blir ett kaos av skidjackor och haglöfsväskor där personalen försöker boarda sista raderna först. Jag är seatad 2A och går ombord bland de sista. Så fort man kommer in i den rena, välhållna A321:an så är det som om man kommer till en annan värld.

Jag får omgående en våtservett och en pre-flight vattenflaska. Pursern och flygvärdinnan som jobbar i business-sektionen kommer båda förbi och tilltalar med herr efternamn och samt hälsar välkommen. Uppe i luften fortsätter det i stor stil:

Jag erbjuds tidningar på samtliga relevanta språk. Frukosten som serveras består av kall och varm del. Allt serveras på serveringsporslin med riktiga bestick. Yoghurt med müsli, färsk apelsinjuice i glas med påtår, 3 sorters bröd + croissanter (allt varmt), smör, hallonsylt, osttallrik med vindruvor, nykokt ägg, spenat, rostbröd med skinka.

Kaffe serveras i riktigt porslin samt mjöken ur en rostfri kanna som står hos mig hela serveringen.

"Es ist alles für Sie" som flygvärdinnan uttrycker sig.

På Kloten hamnar vi på ARPON. Är först ner för trappan och givetvis står där en minibuss med skylt som tar mig snabbt och friktionsfritt till terminalerna.

Ännu en gång skulle jag vilja påstå att Swiss är bäst!

mvh
 

andyp

Medlem
Tja, har reist en del med Swiss i europa og det er ikke alltid standarden er like høy. Min erfaring er, om det er mange i Biz så vil også servicen gå på bekostning av dette. Syntes personlig at Brussels (SN) de som har det beste/mest stabile Biz produktet i europa. OS nr 2 og LX på 3. (avhengig av destinasjon så klart).
 

Senator

Moderator
JakobK, välkommen till Swiss Fan Club:
http://www.businessclass.se/forum/l...-business-class-intra-europa-4.html#post21265

http://www.businessclass.se/forum/l...oer-affaersklass-passagerare-inom-europa.html

Jag är stor fan av Swiss i Europa, men vill tillägga att det är en markant skillnad på rutter över och under två timmars flygtid. Jag har åkt med Swiss väldigt frekvent på:
ARN-ZRH
ZRH-LHR
ZRH-LUX
ZRH-PMI
och en gång ZRH-LIS-ZRH

ARN-ZRH och ZRH-LIS är av helt annan kaliber servicemässigt. ARN-ZRH eller ZRH-ARN har sällan mer än 6 pax, och är suverän. ZRH-LIS-ZRH hade 18 respektive 24 pax och servicen var fortfarande top notch.

LUX är väldigt kort, men senaste kom kaffe i pappmugg. LHR är en frekvent och troligtvis lönsam rutt med små maträtter som erbjuds.

Det jag uppskattar annars är detaljerna som skumpa från stor flaska, vinutbudet och rent allmänt bra käk. Från Arlanda med kvällsflighten senast fick jag 3 alternativ till varmrätt. Väldigt ofta hälsas jag på först när det kommer till frågor om mat, så jag får det jag vill ha som Senator.

Det finns två¨bussar som hämtar i fall Apron position. Senast från LUX fick jag denna, jättesnabbt och enkelt.

En nackdel är loungerna i Zurich som inte är så mycket att hänga i granen tycker jag. Skulle faktisk säga att då är SAS Gold på ARN bättre (IMHO).
 

Jakob K

Medlem
JakobK, välkommen till Swiss Fan Club:
http://www.businessclass.se/forum/l...-business-class-intra-europa-4.html#post21265

http://www.businessclass.se/forum/l...oer-affaersklass-passagerare-inom-europa.html

Jag är stor fan av Swiss i Europa, men vill tillägga att det är en markant skillnad på rutter över och under två timmars flygtid. Jag har åkt med Swiss väldigt frekvent på:
ARN-ZRH
ZRH-LHR
ZRH-LUX
ZRH-PMI
och en gång ZRH-LIS-ZRH

ARN-ZRH och ZRH-LIS är av helt annan kaliber servicemässigt. ARN-ZRH eller ZRH-ARN har sällan mer än 6 pax, och är suverän. ZRH-LIS-ZRH hade 18 respektive 24 pax och servicen var fortfarande top notch.

LUX är väldigt kort, men senaste kom kaffe i pappmugg. LHR är en frekvent och troligtvis lönsam rutt med små maträtter som erbjuds.

Det jag uppskattar annars är detaljerna som skumpa från stor flaska, vinutbudet och rent allmänt bra käk. Från Arlanda med kvällsflighten senast fick jag 3 alternativ till varmrätt. Väldigt ofta hälsas jag på först när det kommer till frågor om mat, så jag får det jag vill ha som Senator.

Det finns två¨bussar som hämtar i fall Apron position. Senast från LUX fick jag denna, jättesnabbt och enkelt.

En nackdel är loungerna i Zurich som inte är så mycket att hänga i granen tycker jag. Skulle faktisk säga att då är SAS Gold på ARN bättre (IMHO).

Det är väl möjligt att dom kanske inte alltid når 10/10 - men jag måste säga att jag verkligen uppskattar det sköna korrekta, samtidigt varma och personliga bemötandet. Det är så proffsigt så jag vet inte vad.

Angående loungerna så skippade jag dessa och "hängde" på 2K omborde istället. Bättre skumpa där. ;)
 

Shane

Medlem
En nackdel är loungerna i Zurich som inte är så mycket att hänga i granen tycker jag. Skulle faktisk säga att då är SAS Gold på ARN bättre (IMHO).

Kul; också stort fan av Swiss. Tycker däremot Senator loungen i Geneve som besöktes nu i sportlovstider var riktigt bra; lugn och ro med tillmötesgående personal.
 

Senator

Moderator
En nackdel är loungerna i Zurich som inte är så mycket att hänga i granen tycker jag. Skulle faktisk säga att då är SAS Gold på ARN bättre (IMHO).

Kul; också stort fan av Swiss. Tycker däremot Senator loungen i Geneve som besöktes nu i sportlovstider var riktigt bra; lugn och ro med tillmötesgående personal.

Saknar riktig mat... FCL är dock trevligt :)
 
Toppen