Senaste nytt

Tips Seattle

Holloman

Medlem
Tråden om tips i Washington DC inspirerade till att be om tips inför en kommande spontan långweekend i Seattle. Boeing och Museum of Flight känns självklara. Hörde att Spruce Goose numera ligger i närheten av Seattle så ev blir det ett besök på det museet också.

Hat från ett tidigare besök för mig att Seattle är (med amerikanska mått) hyfsat lätt att ta sig runt i, men jag gissar på att hyrbil kan vara aktuellt om inte annat för att ta sig till Everett och ner till Museum och Flight.

Letade bland recensionerna efter tips om bra hotell, men lyckades inte hitta några som var testade.

Såg att Premium Outlets hade ett ställe hyfsat nära som hade en bra lista på de affärer jag är ute efter. Finns det annat i shoppingväg man inte bör missa?
 

nilsson

Medlem
Jag har spenderar mycket tid i Seattle. Jag föredrar att bo på Sheraton Seattle, där det är gångavstånd till allt intressant i staden. Du har Pike Place Market med de berömda fiskhandlarna i oranga byxor som kastar fisk mellan varandra. Det finns många bra restauranter i närheten, t.ex. Pink Door. Min favorit Spur ligger lite längre bort från hotellet, men man kan gå dit på en kvart. För shopping så finns alla vanliga märkesbutiker och varuhus inom några kvarter från Sheraton, liksom de två stora biografkjedjorna. Vill man till Space needle kan man antingen ta en promenad på 20 minuter eller åka monorail. Man kan också ta språrvagn till Lake Union och göra en 20 minuter sight seeing med sea plane tillhörande Kenmoore air som startar och landar i sjön. Väl där uppe kan man ta sig en titt på världens näst största slussar eller provsmaka sig ingeom chokladfabriken Theo, även om man här ska överväga bil eller buss om man inte är promenadfantast.
 

OliT

Medlem
Jag tyckte att Ballard var trevligt när jag var i Seattle för ett par år sedan. Jag käkade på Ray's Boathouse, som hade riktigt schyssta skaldjur. Kan också rekommendera en tur norröver och titta på den underbara naturen (exempelvis Deception pass).
 
Last edited:

nilsson

Medlem
Jag tyckte att Ballard var trevligt när jag var i Seattle för ett par år sedan. Jag käkade på Ray's Boathouse, som hade riktigt schyssta skaldjur. Kan också rekommendera en tur norröver och titta på den underbara naturen (exempelvis Deception pass).

Ja, fisk och skaldjur är ju det man ska äta i Seattle. Är man uppe i Ballard så kan man passa på att äta på Tilth, en annan av mina favoriter. Mycket bra vegetariskt också, om man har sådana att dras med.
 

Bergp

Medlem
Ja, fisk och skaldjur är ju det man ska äta i Seattle. Är man uppe i Ballard så kan man passa på att äta på Tilth, en annan av mina favoriter. Mycket bra vegetariskt också, om man har sådana att dras med.

Vad heter stället som ligger vid hamnen som grabbarna parkerar sina båtar vid? (De som är med i Discovery).
 

nilsson

Medlem
Vad heter stället som ligger vid hamnen som grabbarna parkerar sina båtar vid? (De som är med i Discovery).

Det finns flera hamnar, men deadliest catch-båtarna ankrar uppe vid Ray's. Var de äter vet jag inte, för jag har aldrig sett programmet. Alla som har det verkar bli förvånade över hur små de båtarna är.
 

Bamsefar

Medlem
Jo Seattle har man ju varit i en del då...

Jag bor alltid på Four Seasons, som ligger en kvarter från Pike Place Market - mycket bra hotell, men det kanske kostar lite mera också. Finns en restaurang, Wild Ginger, som jag gillar något kvarter eller så från hotellet.

Själva stadskärnan är helt klart gångbar - bra trottoarer osv. Det kanske är max 7 * 7 kvarter. Precis på kanten till dessa 7*7 ligger REI - en butik som är sådär löjligt stor och innehåller allt man behöver för friluftsliv t.ex. klättring. REI finns på flera ställen i USA, t.ex. öppnade dom en butik i SOHO på Manhattan i New York för något år sedan (eller om det är 2 år sedan?). Om man är medlem i REI's klubb så får man lite rabatter och kick-backs, så vi hamnar alltid på REI. Dom har bra saker, till bra priser helt enkelt.
 
Toppen