Senaste nytt

Norwegian vs SAS i premium till New York

Richispice

Medlem
Hej,

Jag är helt ny medlem här på Businessclass.se, och flygsvängen överlag, så bare with me.

Jag vill flyga till New York med min fru för att fira the big 40. Då vi tänkt lämna barnen hemma vill vi satsa på att flyga bra. Har dock några frågor.

1. Har hittat bra pris på businessclass-biljetter med Norweigan. Någon här som nyttjat denna tjänst hos det nämnda bolaget? (eller är det som att svära i kyrkan att ens nämna Norweigan i sammanhanget?:))

2. Hur stor är skillnaden på SAS Business och SAS Plus? (förutom priset då)

3. Vilket bolag har bästa pris kontra upplevelse på sträckan.

Tacksam för svar.
 

palmen

Moderator
1. Har inte åkt Norwegian på longhaul, men vad man hört från andra är att deras business motsvarar ungefär Premium Economy på andra bolag (SAS PLUS longhaul). Inget jag personligen skulle lägga pengar på.
De har dessutom haft stora problem med longhaul, ofta som deras flygningar utförs av andra bolag (HiFly och EuroAtlantic).

2. Det är en avsevärt stor skillnad vad det gäller hårdvara och även bättre mat, sen kan man fråga sig om det är värt den extra kostnaden, för de pengarna kan man få väldigt fina hotell eller riktigt bra restauranger. Det man kan göra är att boka billigaste biljetten i economy (om det är ok att resa så) och sedan betala optiontown för att försöka uppgradera, risken är dock att man inte får någon uppgradering och blir kvar i economy. Finns en bra tråd om detta på forumet.
http://www.businessclass.se/forum/sas-group-eurobonus/211-uppgradering-med-optiontown.html

3. Har själv ingen erfarenhet som sagt av dessa produkter till NY, men många verkar förespråka Brittish Airways. Bättre priser och bättre produkt än vad SAS har men det kräver en mellanlandning i London. Väntar man på en kampanj kan man komma undan riktigt "billigt" (har dock själv dålig koll på när dessa kampanjer brukar komma men det kan säkert andra svara på).


Hoppas det ger lite vägledning, finns säkert många som kan fylla på med mer information.
 

johan_fbg

Medlem
Jeg tror ikke det er retfærdigt mod andre selskaber at kategorisere Norwegians 'premium'produkt som businsse class. Nu ved jeg ikke hvad du synes er en 'bra pris' men umiddelbart koster de billetter jeg ser fra 12.000 og op - jeg ville aldrig betale 12.000 for at flyve på hvad der må beskrives som en skrabet udgave af premium economy.

Nu skriver du ikke hvor du vil rejse fra, Stockholm? Til de priser ville jeg vælge Icelandairs Saga Class som du kan få til samme pris. Hvis det skal være rigtig business class skal vi nok op i 15-20.000.

Uddyb gerne med flere detaljer, hvor vil i flyve fra, hvornår skal i afsted og hvor længe vil i være væk - evt. et budget for flybilleterne.
 

Richispice

Medlem
Ahh, sorry!

Jag tänker flyga från Stockholm och vill gärna undvika mellanlandningar. Planerat avresedatum är 4 juni med hemresa 8 juni.

Det skulle vara oerhört trevligt att flyga business men det skiljer rätt mycket i pris. Billigaste jag har hittat, förutom Norweigan, är SAS och de vill ha 44 000 kr för mig och min fru.
 

palmen

Moderator
Ahh, sorry!

Jag tänker flyga från Stockholm och vill gärna undvika mellanlandningar. Planerat avresedatum är 4 juni med hemresa 8 juni.

Det skulle vara oerhört trevligt att flyga business men det skiljer rätt mycket i pris. Billigaste jag har hittat, förutom Norweigan, är SAS och de vill ha 44 000 kr för mig och min fru.

Att betala 30.000 extra för business med SAS istället för economy låter inte som ett direkt bra val (enligt mig). De pengarna går att spendera betydligt bättre. Lägg det på boende eller upplevelser i NY är mitt tips.
När Brittish Airways har haft bra kampanjer till NY har jag för mig att de ligger under 15.000, då är det en mer "rimlig" nivå på priset enligt mig.
 

Jakob K

Medlem
Ahh, sorry!

Jag tänker flyga från Stockholm och vill gärna undvika mellanlandningar. Planerat avresedatum är 4 juni med hemresa 8 juni.

Det skulle vara oerhört trevligt att flyga business men det skiljer rätt mycket i pris. Billigaste jag har hittat, förutom Norweigan, är SAS och de vill ha 44 000 kr för mig och min fru.

Jag skulle åka med ett bättre flygbolag och ta en mellanlandning istället. Risken är annars att du blir besviken och får en dålig start/avslutning på er resa. Som så många andra här så skulle jag rekommendera Swiss. Flyger ni business så har du ju loungetillgång och med lite dricka etc så blir ju nån timme eller två på Kloten ganska nice skulle jag säga.

mvh
 

FlyingFire

Medlem
Doktorn uppdaterade ju nyss tråden http://www.businessclass.se/forum/d...k-t-r-icelandair-11-200-sek-inkl-skatter.html

Om det kan vara av intresse, jag flög Icelandair i eco för några år sen, helt okej iom att det inte blir så långa flygtider och om man flyger i Saga Class (businessclass) har man ju loungetillgång i Reykavik. Om man vill hålla priset nere och ändå ha lounge och bättre säten än eco är det kanske ett alternativ?
 
Toppen