Senaste nytt

BC.se's påverkan...

ESSA

Medlem
Jo, nog kan jag påstå att jag sedan jag gick med här på Businessclass.se har ändrat levnadsmönster en aning. ;-)

Mitt Eurobonuskort har gått från 10.700 poäng till över 71000.
Har inte rört en julkalender på årtionden men nu följde jag lucka efter lucka med otrolig spänning!
Athén i juni ser jag fram emot!

Jag hakade på de smått halvgalna flighterna med Nora Viking runt i Skandinavien, flugit BA Business till London över dagen... Tillsammans med otroligt glada och trevliga nya vänner!

Jag visste direkt vad jag skulle ordna till min mor i 70-års present - Business till London, hotell och lounger. Kan knappt bärga mig till slutet av mars när hon blir varse!

Fått lära mig många knep och tack vare både rara BC-medlemmar och Optiontown har jag sett flertalet fina lounger.

En sak (bland några andra...) har iaf inte ändrat sig.
Jag dricker lika mycket champagne som förr!

Kanske stor förändring hos mig då jag inte har ett jobb som skickar iväg mig på resor...
För många här kan jag tänka mig att allt är precis som vanligt i livet även "efter BC" men kanske får jag sällskap av nån till?

Hoppas få uppleva mycket mer galna och roliga upptåg med er framöver!
Bra jobbat Martin Björnström med gänget på redaktionen!
 

nota bene

Medlem
Jag har lagt om mitt resande lite så att det blir mer poäng per resa (åka omvägar i mån av tid). Har även utnyttjat någon deal i longhaul för att få till business istället för economy. Är framförallt mer medveten vad gäller poängoptimering/intjäning, och det har blivit några weekends för resandets och samvarons skull som annars inte skulle ha skett.
 
Reser massor i jobbet men efter att man lärt sig det här har man börjat optimera sina resor för att samla maximalt med poäng eller få en bättre rese upplevelse. I och med att jag oftast åker Eco så behöver man tänka på poängen......

Har lyckats få både EBG samt FBG Petrolium samt Platinum på Accor med uppgraderingar som följd. Mina resor har helt enkelt gått från att vara en nödvändighet till att vara mer ett nöje.

Detta året har jag redan 35.000 EBG poäng så det är dags att växla över till KLM & AF nästa vecka.

Jag hoppas kunna vara med på alla galna tillställningar i BCs regi i framtiden om jag är hemma....

Tack BC!
 

jsn

Medlem
Jo lite mer tokerier har det blivit jämfört med innan jag fick en pekare mot bc.se :) Värt att nämnas är dagsresan till LHR och Galleries First resp eftermiddagsresan till Venedig och tillbaka med vändande plan i September under Guldkortsåterkvalificeringserbjudandet. Då var vi fem personer som gjorde denna resan och två riktigt roliga händelser under den resan var dels när vi väntade i transfer på att någon flygplatsanställd skulle komma och släppa igenom oss - när denne kom undrade han varifrån vi kom. "Stockholm" svarade vi. Vart skall vi åka frågade han. "Stockholm" svarade vi. Då bara log han brett och släppte igenom oss utan några ytterligare frågor :) Dels när vi i samlad tropp vandrade tillbaka ombord på flygplanet vi just gått av och personalen kände igen oss. De blev väldigt förbluffade, nästan mållösa och undrade vad vi egentligen höll på med. Vi försökte påtala att vi uppskattade servicen så otroligt på vägen ner så vi ville ha mer av samma ytterligare några timmar till... Hursomhelst så var det en munter stämning på vägen hem även bland personalen :)
 

bstark

Medlem
Flyger inte heller mycket i jobbet, ändock är BC mer eller mindre ensam skyldig till att min flightgraf ser ut så här...

screenshot.png

...har även gjort att man blivit lite mer kräsen beträffande kabinklasser och att bokningarna tar mycket längre tid då man kollar sjuttioelva olika alternativ innan man bokar. Att välja inte den kortaste rutten är inte lika självklart alla gånger längre.

Har även fått upp ögonen för bonusprogram/poängintjäning på ett helt annat sätt än tidigare.
 

dino_81

Medlem
Kan bara instämma med föregående talare om att teamet bakom siten och alla medlemmar som bidragit med så mycket kunskap och hjälp totalt har förändrat mitt sätt att resa. Från att ha varit en omedveten resenär till att ha blivit betydligt mer medveten.

Guldkort inom Star Alliance och hos Emirates, Platinum hos Accor, en betydande mängd EuroBonuspoäng och nästan lika många hos ett litet grekiskt flygbolag som knappt någon utanför denna "värld" har hört talas om, hjälpt både vänner och mig själv att få rätt mot stora flygbolag som inte vill följa EU-förordningar när det gäller ersättningar vid inställda och försenade flyg med mera...

Detta hade inte hänt om jag inte surfat in på en sajt för att läsa reserapporter skrivna av poängsuktande flygplansnördar. :eek:

Tack bc.se!
 

FlyingFire

Medlem
För mig har BC hjälpt både mig och mina kompisar.

För fem år sedan började jag flyga mer eller mindre regelbundet efter flytt från Stockholm till Luleå för plugg. Ett år in i studierna sa en kompis åt mig att skaffa Eurobonus, check, men tänkte inte mer på det. Samlade lite poäng, men det blev aldrig mycket, har tagit ut en inrikes bonusresa. Sen kom BC, och jag läste, sen reggade jag mig, tänkte att det var lika bra om jag ville fråga någonting också.

Hittade Aegean förra sommaren, och sen gick det fort i poängsamlandet, trillade upp på A3*G i torsdags, och om en knapp månad skall det sättas i omsättning då jag flyget till Zanzibar (och ett krav på den resan var att jag skulle flyga med *A så att jag kunde använda guldet...) Då blir det lounger på både ARN, ADD och JRO, och även CAI på hemvägen. Tänk vad trista layovers det hade varit annars.

Jag har lärt mig en massa flyg-ord, annars hade jag aldrig sagt layover, eller vetat skillnad på layover och stopover.

Och, den 11e mars ska jag för första gången in i en lounge på ett kort jag fixat själv, jag hoppas verkligen att det finns BC.se taggar i loungen då, så att jag kan känna att jag förtjänat den.

Tack redaktionen och alla andra medlemmar som gör att det här forumets innehåll omsätts i verkligheten, resa medvetet är kul!
 

ESSA

Medlem
Flyger inte heller mycket i jobbet, ändock är BC mer eller mindre ensam skyldig till att min flightgraf ser ut så här...

Visa bifogad bild 23778 .

Min graf går från 10700 till 71000 från oktober förra året till nu. Spikrakt upp med andra ord.

FlyingFire Mitt förråd av termer har gått från Q N Helge, Kalle Martin Ludvig, PPL till Legs, Fast track och mycket mer.


Helt klart ett grymt bra forum med blixtsnabba svar från världens alla hörn!

Memory Lane... Liten kärra över Stockholm 2007. Känslan av att ha regnbågen under sig.

image.jpg

Från tiden då drömmen om ett eget PPL fortfarande låg högt upp på min Bucket List.
 

agehall

Medlem
Jag tillhörde ju de som kom över från FlyerTalk tidigt. Jag läste mycket på FT när BC startades, men skrev nästan inget. Jag hade inte heller ett gigantiskt intresse av detta då jag inte reste överdrivet mycket. Detta ändrades dock när jag bytte jobb 2010 och helt plötsligt började resa konstant.

BC har inneburit att det funnits folk att prata med som förstår vad det innebär att bo ombord på flygplan och vet att en tjänsteresa till exotiska platser inte innebär "Kul!" utan snarare "Urk!". Utan BC hade jag aldrig stått ut med resandet i 2 år.

Nu när mitt resande gått ner till micro-nivåer (under 100 legs per år!) så utnyttjar jag istället allt man lärt sig för att resa bättre och smartare istället.
 

Vaniljvodka

Medlem
BC har betytt ofantligt mycket. Blev EBS hösten 2012 utan att ens vara medveten om det och gick sedan med här i december samma år. Ett knappt år senare så var jag EBG för första gången. Har enbart flugit C och Plus på SAS longhaul via Optiontown-uppgraderingar (som jag iofs kände till innan jag hittade hit) och har även fått testa C med TK och F med EK efter tips om billiga deals här. Ett helt annorlunda resande (samt mer frekvent) än hur det såg ut för ett par år sen. Och så mycket roligare och skönare på alla sätt.

Har dessutom skaffat EB Mastercard och signat upp för Trygg Hansa och Fortum-dealar som gett mig massa extrapoäng. Julkalendern och en del andra kampanjer har gett mig trippla poäng så på mitt konto har jag nu 170k. Bara 20k från att börja planera en Asien-resa i F.
 
Toppen