Senaste nytt

Kan man boka Stockholm-Helsingfors som Iberia code share?

agehall

Medlem
Idag på vägen från ARN till HEL med Finnair, så sa personalen att flighten utfördes i samarbete med bla Iberia. Detta tolkar jag som att flighten borde gå att boka som code share med IB. Det är högst intressant eftersom den då skulle ge bättre utdelning till BAEC än om man bokar den som Finnair.

Jag har kikat i ExpertFlyer och det verkar gå att få JL-prefix på den, men jag ser inget om IB. Någon som vet ifall det faktiskt går att boka ARN-HEL med IB-prefix?
 

fcx

Medlem
Jag kollade liknande frågeställning igår, och jag kunde inte boka ARN-HEL som codeshare. Förmodligen säljs inga biljetter enbart på matarflyget, utan man måste köpa "hela resan".
 

jth

Medlem
Tror jag fått till lhr-arn-hel med ib coadshare på ita

Jag satt och mixtrade lite med Iberias hemsida och provade olika alternativ, bla ARN-HEL-MAD men den ville bara routa via London. Enkelresa ARN-HEL gick inte heller.
Däremot, så när jag provade en LHR-ARN-HEL resa så kom det upp en ibera-codeshare på ARN-HEL, IB7414. Så flightnumret finns iallafall, även om det tydligen bara går att boka för vissa kombinationer.
ib7414.png
 

agehall

Medlem
Jag kan prissätta ARN-IB/AY-HEL-IB/AY-MAD-IB/AA-JFK utan problem men jag kan inte få till något via LHR. Tittade dock på en vanlig I-fare från BA och det står att man ska kunna ha "any IB flight" inom EU så jag förstår inte varför det inte går att prissätta. IB7414 heter iaf AY-flighten som avgår ARN 1635, ifall någon vill försöka boka det på telefon med BA.
 

FFS

Medlem
Detta tolkar jag som att flighten borde gå att boka som code share med IB. Det är högst intressant eftersom den då skulle ge bättre utdelning till BAEC än om man bokar den som Finnair.

Detta måste vara undantaget som bekräftar regeln. Annars brukar ju agehall vara en stark förespråkare för att undvika codeshare till varje pris.
 

xmit

Medlem
Detta måste vara undantaget som bekräftar regeln. Annars brukar ju agehall vara en stark förespråkare för att undvika codeshare till varje pris.

Det som avgör här är nog att oneworld ger poäng(avios) efter marketing carrier och man därmed medvetet kan påverka det hela till sin fördel.
När det gäller ex. StarAlliance där man får poäng efter operating carrier och inte har en aning om vilken bokningsklass man får hos operating carrier vid översättning av code share.
 

agehall

Medlem
Detta måste vara undantaget som bekräftar regeln. Annars brukar ju @agehall vara en stark förespråkare för att undvika codeshare till varje pris.

Det som avgör här är nog att oneworld ger poäng(avios) efter marketing carrier och man därmed medvetet kan påverka det hela till sin fördel.
När det gäller ex. StarAlliance där man får poäng efter operating carrier och inte har en aning om vilken bokningsklass man får hos operating carrier vid översättning av code share.
xmit har helt rätt. Inom OW kan det vara en fördel att boka code share, men som vanligt gäller att man förstår vad man gör. Vad jag förstår kan man tex inte uppgradera en BA-operated flight om man bokad den som code share. Men intra-EU är det inte så intressant, så då kan man ju passa på att maximera Avios istället och se till att få IB-flighter eller BA-fligher så att man får 150% i C istället för 125% vilket de flesta andra bolag ger.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag kan inte kolla det just nu, men jag tror att de IB-flygen är märkta med TR (Traffic Restrictions) som förhindrar att de blir valbara för enbart sträckan ARN-HEL-ARN. Fel eller avsiktligt vet jag inte.
 
Toppen