Senaste nytt

Miles & More Selections - nya förmåner

MarcusC

Medlem
Hmm......är det mer "enchancements"...eller något bra? Lite svårtolkat kan jag tycka men det låter ju onekligen lite intressant med lounge vouchers, som SEN om man får två besök i en FCL lounge vore ju en kul uppskattad grej:)... Synd man skall behöva vänta till sommaren innan mer info. Att kunna välja E-vouchers eller ge bort ett SEN/FTL är ju en ny grej, även om jag nog föredrar E-vouchers än att ex vis kunna ge bort ett FTL Kort?

"We are introducing mileage thresholds within Miles & More Selections. Once status customers reach these, they can choose from a number of additional benefits. Per calendar year, the first mileage threshold is 50,000 select miles for Frequent Travellers and 125,000 select miles for Senators. For HON Circle Members the first mileage threshold is 650,000 HON Circle miles for the combined calendar years 2013 and 2014.

From this summer, there will be a variety of additional benefits available to status customers with Miles & More Selections, based on the mileage threshold that they reach. The choice includes, for example, vouchers to visit the Lufthansa Business, Senator and First Class Lounges as well as the lounges of our airline partners and discount vouchers in different amounts. Furthermore, Senators and HON Circle Members will have the choice of eVouchers which enable them to upgrade to the next highest travel class and the option of giving a Frequent Traveller or Senator partner card to a relative or friend. The selection of additional benefits will be available from this summer in customers’ personal status lounges on miles-and-more.com."
 

Storsteffe

Medlem
Är det bara jag som tycker det är oroande att man till synes distanserar sig mot Star Alliance med ‘select mile’?

"The flight performance of Frequent Travellers and Senators will be assessed on the basis of the new ‘select mile’. This will be awarded for flights with Adria Airways, Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, Germanwings, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Luxair and SWISS in all travel classes."
 

MarcusC

Medlem
Är det bara jag som tycker det är oroande att man till synes distanserar sig mot Star Alliance med ‘select mile’?

"The flight performance of Frequent Travellers and Senators will be assessed on the basis of the new ‘select mile’. This will be awarded for flights with Adria Airways, Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, Germanwings, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Luxair and SWISS in all travel classes."
Håller med om att LH group känns som de vill ha en "egen" allians inom alliansen. Speciellt få gällande frequent flyer förmåner.
Jag kan här tycka star alliance måste försöka se över sina system och få lite mer jämnhet. När bolag som SAS ger star silver på 5 tur&retur flighter. Eller A3 ger guld relativt enkelt, medan SEN status kräver en hel del mer.? Detta samtidigt som väl LH känner av konkurrensen inom alliansen från främst Turkish så försöker man väl attrahera resenärer inom LH group mera. Kommer nog hända mer...
 

E.K

Medlem
Man försöker att bilda ett eget Star Alliance i aliansen för att uppmuntra att flyga mer med LH gruppen.
Sen kan man ju undra om det är samma tankesmedja bakom detta som hade hand om dom värdelösa stjärnorna.

Som exempel krävs det 35.000 mil för att bli Frequent Traveller (silver) och 100.000 för Senator (guld).

Rätta mig, men är det inte så att dom flesta flygbolag inom Star har en gräns runt 50.000 mil för att få ett guldkort.

Jag som då är Frequent Traveller har i alla fall ingen anledning att flyga ihop 50.000 mil till LH gruppen för att få besöka Senator loungen någon enstaka gång.
Då tar jag hellre dom milen till ett annat program och springer mig trött i Senator loungerna istället!!
 
Last edited:

Storsteffe

Medlem
Jag tänkte mest på att man skapar ett helt nytt poängsystem som är helt skilt från *A, mig veterligen finns det inga officiella förmåner på det viset i BA/AA, inte heller EBP är ju officiellt på det viset.
 

pitch

Medlem
Nu är det inte speciellt troligt att jag kommer upp i så många miles hos enbart LH-gruppen på ett år, så mig berör det (nog) inte.
Men jag ser å andra sidan inget negativt med det här. Bra att dom dessutom gör förmånerna valbara, och inte tvingar in alla i samma fålla.
 

Storsteffe

Medlem
Nja poängsystemet är ju detsamma, antalet miles som räknas. På AA, BA, SQ räknas spending i kombination med miles.

Dessa nya förmåner ger ju ingen högre status, bara som att lägga in några fler förmåner i varje nivå. (I vissa fall ta tillbaka det som togs bort i tidigare enhancements)
Jag ser inte samma klagomur över att SAS inför en del av dessa förmåner i EB 2.0. :rolleyes:

Kan bara BA någorlunda bra av de du nämner, hur menar du att spend räknas på BA?
 

Senator

Moderator
Det här är nog första gången jag ser att det finns hopp för Miles & More, att det faktisk kommer något nytt och positivt.

Sedan är det naturlig att det finns förmåner kopplat till "earn" och "spend" på eget bolag. Det är naturlig att Lufthansa Gruppen räknar vissa förmån bara på pengar som genereras inom deras flygbolag. Det tycker jag inte man kan klaga på, och det finns flera exempel som har nämnts: BA Premier, M&M HON, SQ PPS, UA Global Service, AA Concierge Key..

Det som kanske har varit logiskt är att den Nordatlantiska Joint Venture skulle ingå, men jag gissar det är ohört svårt att räkna detta i ett sådan program.

Så det skall bli kul att se vad som händer. Nu som jag är såååååå nääääääära 2 stjärnor på Miles & More (nästa år) skall det bli kul att se vad som kommer från detta :)
 

Senator

Moderator
Kom inte på vad det hette men Senator kunde det såklart! :) BA Premier, eller vad det heter det där som bara är by invitation från styrelsen.

Tack :)

Skillnaden är att BA Premier går till kunder som är beslutsfattare för inköp (typ CEO) och kanske inte själv reser så mycket. Det samma verkar gälla för UA Global Service om jag har uppfattat kan vara UA 1K med high earn och/eller någon beslutsfattare..
 
Toppen