Senaste nytt

SAS Eurobonus vs British Airways Executive Club?

Molle

Medlem
Idag flyger jag regelbundet ARN-OSL (1-3 gr/mån), ytterligare 4-5 t&r i Europa/år + 1-3 long haul/år.

Eftersom det mesta är på sträckan ARN-OSL med SAS är Eurobonus enda alternativet. Min intjäningsår på EB går ut sista juli och jag har redan 55 000 baspoäng. Därför säkrat guld i ca 18 månader till.

Har också SAS-korten (Amex, Diners och MC) så får ju ganska mycket poäng att resa för...

Som det ser ut nu är det mycket möjligt att jag börjar resa mycket till London och på sikt kanske tom. flyttar dit. Jag är lite småtrött på SAS och skulle gärna flyga med något annat bolag till London. Dessutom lockar det inte så mycket att tjäna in till EBD. Så jag vill samla in poäng redan nu. Men det är ju segt om man ska börja längst ner och inte få fasttrack, lounge osv.

Den dagen jag flyttar till London kommer det bli ungefär samma destinationer som innan. Eventuellt längre resor lite oftare.

Jag uppskattar verkligen mitt EBG för fasttrack, baggage och framför allt loungetillgången (då främst på long haul).


Frågor:
Hur står sig Executive Club mot Eurobonus om man åker mycket mellan London och Sthlm?
Hur står sig Executive Club mot Eurobonus generellt?
Några tips för att byta? Är det MR som gäller för att avancera eller går det att snacka med dem?
Finns det något annat program än Executive Club som funkar om man har London som bas?
 

gdaily

Medlem
Hur står sig Executive Club mot Eurobonus om man åker mycket mellan London och Sthlm?
Mycket bra. Du vill nå silvernivån på BA (vilket innebär fasttrack och loungemöjligheten i London, en lounge som får SAS-loungerna att blekna. BA silver motsvarar SAS Guld.
Du kommer med ditt resmönster kanske nå BA guld också, vilket innebär en ännu bättre lounge.

Hur står sig Executive Club mot Eurobonus generellt?
Stora fördelen med SAS imho är att det inte är några bränsletillägg på redemptions
Stora fördelen med BA är att dina poäng lever hur länge som helst (så länge du får in något poäng per år typ) och inte som SAS där de går ut efter fem år.
Några tips för att byta? Är det MR som gäller för att avancera eller går det att snacka med dem?
Du kan väldigt ofta uppgradera till Business på BA för ca 700-800 kr enkel väg, och då får 40 Tierpoints i stället för 10 tierpoints. 600 Tierpoints ger BA silver.
Finns det något annat program än Executive Club som funkar om man har London som bas?
Jag har Arlanda som "bas" och BA är mitt huvudprogram, det säger väl lite vad jag anser...
 
Last edited:

agehall

Medlem
Hur står sig Executive Club mot Eurobonus om man åker mycket mellan London och Sthlm?

Jag skulle nog säga att BA (för det är snarare flygbolag än bonusprogram vi pratar om i första hand) är bättre - mest för att de har bättre faciliteter på LHR.

Om du flyttar till England kan du dessutom få mer än bara Visa-kort med BAEC, vilket öppnar fler möjligheter.

Hur står sig Executive Club mot Eurobonus generellt?

Bra. Bättre utbud av resor med sitt egna bolag och fler långlinjer. Dessutom upplever jag att OW är en mindre och tightare allians än *A. Jag gillar *A, men OW är mitt nya hem...

Några tips för att byta? Är det MR som gäller för att avancera eller går det att snacka med dem?

Kör en MR i Club World när de har rea. Då flyger du enkelt ihop ett silver, som i princip är bättre än ditt EBG inom OW. Du kan nog i princip glömma statusmatchning till BAEC om du inte har EBP. BA är väldigt restriktiva med sådant.

Finns det något annat program än Executive Club som funkar om man har London som bas?

Godtyckligt program i OW bör funka. Det är ju huvudsakligen att BA är main carrier på LHR som gör att det är OW som man vill flyga med.
 

Concorde

Founding Member
Mellan London och Stockholm kan jag inte se något som är till EB's fördel, med handen på hjärtat. Visst, du har ingen konkret Fast Track på Arlanda T2, men dock Priority lane vilket gör att du aldrig står i T2 security längre än ett par minuter. Loungen på ARN T2 är helt ok utbudet av mat har förbättrats och är i nivå med Guld loungen på ARN T5.
Loungerna på Heathrow är helt överlägsna allt SAS har att erbjuda.

EB vs BAEC: BAEC Silver är på nivå med SAS Guld. Mycket bättre intjäning (50%) bonus och alltid fulla Avios även på billigaste biljetterna. BAEC Silver ger dig Lounge access över hela OW nätverket, Fast Track, extra baggage osv... Silver kan fås på 50 flighter under ditt år eller 600TP.
BAEC Gold är snarare mer likt SAS Diamond men är lite svårare att få och kräver 1500TP.
Flyger du en del long-haul och slänger in Business ibland går det dock rätt fort att få BA Gold. Personligen, efter att ha haft Guld/Plat inom alla allianser ser jag inget Guld som rår på BA Gold. Men, det är såklart ditt resemönster som avgör, och du verkar ju få ett klockrent BA/OW mönster.

BAEC har generös intjäning och relativt billig användning/bra valuta av avios.

BAEC all the way.
 

Molle

Medlem
Mycket bra. Du vill nå silvernivån på BA (vilket innebär loungemöjligheten i London, en lounge som får SAS-loungerna att blekna. BA silver motsvarar SAS Guld.
Du kommer med ditt resmönster kanske nå BA guld också, vilket innebär en ännu bättre lounge.

Så ingen lounge i sthlm på ditvägen? Fasttrack då?

Stora fördelen med SAS imho är att det inte är några bränsletillägg på redemptions
Stora fördelen med BA är att dina poäng lever hur länge som helst (så länge du får in något poäng per år typ) och inte som SAS där de går ut efter fem år.
Du kan väldigt ofta uppgradera till Business på BA för ca 700-800 kr enkel väg, och då får 40 Tierpoints i stället för 10 tierpoints. 600 Tierpoints ger BA silver.
Jag har Arlanda som "bas" och BA är mitt huvudprogram, det säger väl lite vad jag anser...

Går det att "snacka sig in" direkt på en nivå? Har vänner som lyckats med det vid utlandsflytt...

Tack för svar!
 

gdaily

Medlem
Så ingen lounge i sthlm på ditvägen? Fasttrack då?
Jovisst, en riktigt stor trevlig lounge i T2, i klass med SAS businesslounge.
på T2 finns det ingen fasttrack men väl en priolane. Men jag har aldrig varit med om att det varit mer än 5 pers före mig i kön på T2...
Eftersom det är en liten terminal så får man bagaget relativt snabbt också...
 

Dr. Miles

Expert
En fördel med SAS på Stockholm-London är att de säljer Premium Economy (SAS Plus) billigt och SAS Plus biljett kan man ändra/avboka gratis.

http://www.businessclass.se/forum/d...rg-london-t-r-sas-2-230-sek-inkl-skatter.html

British Airways har bra Business class erbjudande men det kräver 30 dagars förköpskrav.
Man kan dock gå runt det med Cash upgrade. Mer info kan du hitta här.

http://www.businessclass.se/forum/d...r-british-airways-2-600-sek-inkl-skatter.html
http://www.businessclass.se/forum/d...ritish-airways-fr-1-385-sek-inkl-skatter.html
 

Kricka

Medlem
Ska du flyga London - Oslo ofta verkar det inte finnas så många alternativ till
BA och SAS. Om man flyger tillräckligt ofta så kan man planera så att man
lägger poäng i mer än ett FFP (FrequentFlyerProgram) för att kunna plocka
russinen ur flera kakor. På sistone så har jag behövt göra någon milage-/TP-
run varje år då antalet resor inte räckt till men har då kunnat njuta av lounger
hos både OneWorld och StarAlliance.
 

Molle

Medlem
Tack! Känns avgjort. För mig finns väl bara två minus med BA/OW:

1. Måste tjäna ihop lite poäng för att få samma fördelar som jag har idag på *A
2. För att få flyga business i tjänsten måste jag vända mig till Optiontown. Finns det motsvarande för BA? Är det ungefär samma kostnad för poäng-uppgradering?
 

TheEagle

Medlem
Så ingen lounge i sthlm på ditvägen? Fasttrack då?

Är du BA Silver så har du tillgång till lounge på Arlanda i Terminal 2.

Att nå silver är enkelt om du kör en milagerun när det är rea på C biljetter. Routa alltid från ARN via HEL, sedan gärna över LCY till JFK. Kanske vidare med AA i F till Miami eller varför inte USA:s västkust. Väljer du västkusten är du halvvägs mellan silver- och guldstatus redan efter 1 resa.
 
Toppen