Senaste nytt

Qatar Airways - ett bolag man borde bojkotta?!

Palazzi

Medlem
Normalt tycker jag att det klagas för mycket om dåliga anställningsvillkor i branschen, men detta var ju något helt annat.
Bestraffningar, övervakning, inskränkning av den fria människan - är det Sovjetunionen anno 1960 som statuerat förebild?
Att det hela sker även utanför arbetet känns direkt vidrigt...

Jag är gärna med på en bojkott!

Ska väl påpekas att jag tror att detta är en generell hållning i Qatar, och inte enkom i detta företag.
 

Fredrik

Medlem
Jag är övertygad om att Palazzi har rätt i att det här handlar om Qatar som land. Det har dött massvis med byggarbetare från Nepal(och förmodligen andra fattiga länder) under byggandet av fotbollsarenor inför VM som ska hållas längre fram. Den qatariska inställningen till detta är likgiltig.

Qatar som land gör mig skeptisk till Qatar Airways och hur deras anställda behandlas är inga nyheter för mig. För mig är det ett steg längre än våra ständiga diskussioner om Ryanair, Norwegian, SAS m.fl. och jag tycker inte riktigt att det kan rättfärdigas med att personalen får betalt(bra om de som de oftast gör kommer från fattiga länder) för i så fall är det lika relevant att rättfärdiga en del andra "yrken" där unga tjejer från fattiga länder får bra betalt.
 

Alx

Medlem
Det här får ju de europeiska lågprisflygbolagens arbetsvillkor att framstå som riktigt humana!

Jag har sedan tidigare lovat mig själv att i längsta möjliga mån undvika att boka resor med Qatar Airways efter en urusel klagomålshantering. Eller rättare sagt obefintlig sådan. Men den här artikeln får mig att omedelbart sålla in Qatar Airways på min personliga "lista" över flygbolag som jag bojkottar pga extremt inhumana och oacceptabla arbetsvillkor, numera bestående av: Aeroflot och Qatar Airways. Det finns säkert betydligt fler än dessa två flygbolag (särskilt i de regionerna) som inte ens klarar av att respektera de mest grundläggande mänskliga rättigheterna.
 
Last edited:

Storsteffe

Medlem
För mig är det ett steg längre än våra ständiga diskussioner om Ryanair, Norwegian, SAS m.fl. och jag tycker inte riktigt att det kan rättfärdigas med att personalen får betalt(bra om de som de oftast gör kommer från fattiga länder) för i så fall är det lika relevant att rättfärdiga en del andra "yrken" där unga tjejer från fattiga länder får bra betalt.

Relevansen att blanda ihop den diskussionen med det är ser jag som nära noll faktiskt. Att lönen skiljer mellan olika länder har inget med arbetsvillkor att göra.
 

Carl

Medlem
Jag kanske är lite naiv men detta kom som en blixt från en klar himmel. Jag har i min enfald trott att det enda orättvisa var "sponsring" av drivmedel...
Jag kommer definitivt bojkotta Qatar framöver!
 

Jaws

Medlem
Jag kommer inte heller att flyga med Qatar airways. Jag ska även fortsätta följa detta reportage.

Borde inte denna tråd stå i Oneworldforumet oxå? vad tycker redax alt admin?

Alx varför Aeroflot? här har jag missat nåt
 
Last edited:

Alx

Medlem
Alx varför Aeroflot? här har jag missat nåt

Inte så konstigt att du kan ha missat Aeroflot problem att hålla sig på rätt sida av gränsen för mänskliga rättigheter. De har nämligen varit mycket framgångsrika i sina ansträngningar att sopa problemen under mattan och stoppa huvudet i sanden. Nevertheless så kvarstår kränkningarna och regelverket har inte ändrats till det bättre.

http://www.businessclass.se/forum/s...art-tycker-att-boer-dra-graensen-varfoer.html
 
Toppen