Senaste nytt

UberX kommer till Stockholm

erhel

Medlem
Idag lanserar Uber sin billigaste tjänst UberX i Stockholm med ett jämförelsepris om 199 kr. Det är verkligen prisvärt och för mig dödar detta nästan behovet av vanlig taxi, förutsatt att tillgången kommer vara god nog.

De bilar som kommer användas är, likt andra städer där UberX finns, lite mindre bilar som Toyota Prius och liknande. Med denna prisnivå anges bl.a. en exempelresa Centralen - Hornstull för 130 kronor. En god tisdagsnyhet.

Här är prislistan:
Screen-Shot-2014-01-27-at-10.21.55-PM.png


Mer information finns på Ubers blog.
 

Morgan

Medlem
Strålande för oss kunder! Nu är det bara deras tagline "your own private driver" som gör att jag som svensk inte är helt bekväm med att lämna in kvittona till ekonomiavdelningen :)

Men förstår inte riktigt hur Prius kan vara så mycket billigare i drift än en gas-Mercedes - att 020 och Taxi Stockholm blandar dessa borde väl bero på att de är likvärdiga för den som kör så mycket som taxi gör?
 

tarzan

Medlem
En stor anledning till att dom kan hålla så låga priser är för att dom har inga stora callcenter med operatörer som dom måste avlöna, du är din egen operatör. All betalning sker med kort, ingen kontanthantering.
 

erhel

Medlem
Strålande för oss kunder! Nu är det bara deras tagline "your own private driver" som gör att jag som svensk inte är helt bekväm med att lämna in kvittona till ekonomiavdelningen :)

Men förstår inte riktigt hur Prius kan vara så mycket billigare i drift än en gas-Mercedes - att 020 och Taxi Stockholm blandar dessa borde väl bero på att de är likvärdiga för den som kör så mycket som taxi gör?

Du kan ju alltid tänka på att SL numera accepterar Uber-kvitton för restidsgarantin. Om de gör det borde det funka överallt :)

Som tarzan säger är min gissning att det är infrastrukturen runtomkring som gör att de kan hålla de här priserna. Effektivitetsvinsterna kan nog vara ganska stora.

Detta är ju helt fantastiskt och 520 är väl samma pris som Taxi Sthlm tar

Det är ju det! Känns som om att det här gör att Uber kan slå ännu bredare i Stockholm nu. Jag drog mig i alla fall lite för att ta Uber ut till Arlanda jämfört med Taxi Stockholm just pga prisskillnaden.
 

lephantome

Medlem
Men vad är poängen med Uber om man tvingas åka Prius, en av de mest obekväma bilar som byggts? Jag gillar Uber men mest tack vare komforten i deras vanliga svarta bilar.
 

erhel

Medlem
Men vad är poängen med Uber om man tvingas åka Prius, en av de mest obekväma bilar som byggts? Jag gillar Uber men mest tack vare komforten i deras vanliga svarta bilar.

Smidighet och pris om man bara ska en kort sträcka eller om kvittot ska in till arbetsgivaren. Men jag föredrar också "den vanliga varianten" fortsatt.
 

Bryant

Medlem
Åkte med uberX häromdagen.. En beige VW charan, föraren hittade inte till Högbergsgatan och ville inte köra den vägen jag ville åka... Ingen bra start.
 
Toppen