Senaste nytt

Lämplig datorväska ... för minimalt handbagage.

rvarttinen

Medlem
Det har en tid funnits en tråd där det diskuterats kabinväskor och ibland nämna en och annan datorväska. Själv har jag under åren haft två olika kabinväskor i aluminium (Rimowa) där dator och en hel del annat får plats.

Nu ska vi ut på en resa som kräver minimalt bagage och jag vill nog ta med mig datorn. Rimoworna blir lite för stora och tunga i sammanhanget, även om de passar bra på jobbresor. Min spec. är mer eller mindre som följer:
- liten och behändig
- ska få plats med en dator (15")
- den bör ha några extra fack för pass, telefon, någon laddare, etc.
- en kamera, liten, bör få plats
- gärna ett ytterfack, men inte nödvändigt
- axelrem ...
- låg vikt (kanske självklart i sammanhanget?)

Har ett par ryggsäckar från olika konferenser som jag tänkte ta till först. Men, de är inte av någon högre kvalitet, för stora och lite klumpiga, någon har jätte många extra fack, en annan nästan inget alls (fast bra storlek - faller på opraktisk dock), de är oftast fula, och så vidare ... gratis kanske är bra, men inte alltid, tyvärr (nja, gratis, ingår i konferens avgiften...).

Snappade upp några kommentarer kring kombinationen dator- och kabinväska i den tidigare tråden om kabinväskor, men inte i någon samlad form om just datorväskor. Vilka är era erfarenheter? Vilka märken rekommenderas? Vilken är just din favorit och varför? Material?
 

JensE

Medlem
Jag kör en väska från Lenovo.
Fungerar fint för mina behov och har den som personal item tillsammans med min carry on.
Liten grej som är trevlig med den väskan är att den har ett lite fack för boardingpass och pass som dras ut via en lite flärp.
 
K

KavlingeDude

Guest
Det har en tid funnits en tråd där det diskuterats kabinväskor och ibland nämna en och annan datorväska. Själv har jag under åren haft två olika kabinväskor i aluminium (Rimowa) där dator och en hel del annat får plats.

Nu ska vi ut på en resa som kräver minimalt bagage och jag vill nog ta med mig datorn. Rimoworna blir lite för stora och tunga i sammanhanget, även om de passar bra på jobbresor. Min spec. är mer eller mindre som följer:
- liten och behändig
- ska få plats med en dator (15")
- den bör ha några extra fack för pass, telefon, någon laddare, etc.
- en kamera, liten, bör få plats
- gärna ett ytterfack, men inte nödvändigt
- axelrem ...
- låg vikt (kanske självklart i sammanhanget?)

Har ett par ryggsäckar från olika konferenser som jag tänkte ta till först. Men, de är inte av någon högre kvalitet, för stora och lite klumpiga, någon har jätte många extra fack, en annan nästan inget alls (fast bra storlek - faller på opraktisk dock), de är oftast fula, och så vidare ... gratis kanske är bra, men inte alltid, tyvärr (nja, gratis, ingår i konferens avgiften...).

Snappade upp några kommentarer kring kombinationen dator- och kabinväska i den tidigare tråden om kabinväskor, men inte i någon samlad form om just datorväskor. Vilka är era erfarenheter? Vilka märken rekommenderas? Vilken är just din favorit och varför? Material?

Jag använder: UPPTÄCKA Portfölj - mörkblå - IKEA och den funkar fint i kombo med kabinväskan.
 

Senator

Moderator
Min TUMI kombi med kabinväska och datorväska är det bästa jag har köpt. Börjar närma sig 400-500 flighter med kombo, och datorväskan har hängt med mig i snart sju år utan att man kan se detta. Om du är i USA, kolla på Amazon eller Shopping.com

Lägger hellre $500 på något som är klassiskt och håller 15 år som denna verkar göra. Gillar också "slide funktionen" mao, att datorväskan glider ner ovanpå handtag på kabinväskan.

Har tyvärr personligt väldigt svårt för kombon snygg kostym, krispig skjorta, fint slips, blankputsade skor och en ryggsäck :) Så ibland för det praktiska förlora mot det yttre ;)
 

jumbooze

Medlem
Min TUMI kombi med kabinväska och datorväska är det bästa jag har köpt. Börjar närma sig 400-500 flighter med kombo, och datorväskan har hängt med mig i snart sju år utan att man kan se detta. Om du är i USA, kolla på Amazon eller Shopping.com
Har tyvärr personligt väldigt svårt för kombon snygg kostym, krispig skjorta, fint slips, blankputsade skor och en ryggsäck :) Så ibland för det praktiska förlora mot det yttre ;)
Vilken Tumi har du?

Det finns ju även Tumi som blir ryggsäck / hjulväska (Tumi Alpha Bravo Lemoore t.ex.).
 

rvarttinen

Medlem
Tack för alla tips! Ville bara ge lite feedback på vad det till slut blev: hittade en lämplig datorväska från Victorinox på NK. Har också en "slide funktion" i ett stängbart ytterfack på baksida (som extra fack om stängd i botten - blixtlås - eller som "slide function" attiraljen). Smidig och inte så farligt dyr (SEK 850 inkl. moms).

Det blir till att prova den i praktiken imorgon. Men, ska även följa upp tipset från Senator när jag åker till SFO senare i mars ... det kan bli fler väskor för olika typer av resor ...

Ja, det kommer nog bilder med taggen på också ..!.. :)
 
Själv använder jag en Haglöfs Backup 15 ryggsäck.

BACKUP 15" | Haglöfs

Innehåller en slimmad ej stängningsbar laptopväska, där man endast får plats med själva datorn. Perfekt i de fall man behöver ta upp datorn inför Security Check. Kablar och allt annat ligger alltså kvar i ryggsäcken.

Tycker det är helt klart smidigast med ryggsäck.
 
Toppen