Senaste nytt

Emirates introducerar/ökar bränsleskatt/YQ-skatt fr.om februari

Precis fått följande mail:

Fuel surcharge

Please be advised that with effect 03FEB14 Emirates will increase fuel surcharge.

All existing bookings ticketed on/before 02FEB14 will be issued at current surcharge levels. Bookings made on/after 03FEB14 will be issued at new fuel surcharge.

Tour operator bookings made on/before 02FEB14 will be honoured at current fuel surcharge levels if ticketed before/on 02JUL14.


emirates.png

Edit: Ser nu att jag lagt den i fel avdelning. Får jag be en admin flytta till rätt? :eek:
 
Last edited:

agehall

Medlem
Oj, det är en rätt rejäl ändring. En biljett till PVG kostar idag $1445 per sektor (DXB-PVG) och om det ska tillkomma $335 på det så blir det ju rätt mycket dyrare...
 

agehall

Medlem
Tabellen visar totalt tillägg per sektor från 3FEB 2014. På biljetter bokade innan finns ingen YQ enligt ITA Matrix iaf.
 

JacobGBG

Medlem
Övriga flygbolag har ju länge mumlat om hur Emirates dumpat priser och levt på generösa subventioner. Jag antar att om det funnits någon sanning i det så är det här effekten efter flera år av små marginaler.
 
Jag är i branschen och hörde i höstas att EK och QF diskuterade huruvida man skulle streamlinea (snyggt ord) YQ-skatterna pga deras nya, täta samarbete. På tapeten fanns även att QF skulle gå ner till EK's nivå men vi vet ju alla att det inte fanns på kartan.
 

Dr. Miles

Expert
Jag är i branschen och hörde i höstas att EK och QF diskuterade huruvida man skulle streamlinea (snyggt ord) YQ-skatterna pga deras nya, täta samarbete. På tapeten fanns även att QF skulle gå ner till EK's nivå men vi vet ju alla att det inte fanns på kartan.
Harmonization = lika dåligt överallt i flygbranschens termer.
 

AABack2ARN

Medlem
Hur skall den där tabellen egentligen läsas?

Vad skulle YQ bli för en resa ARN-DXB-HKG? 2x325USD eller 0USD eftersom resan utgår från Europa?
 
Toppen