Senaste nytt

Tips på shopping i New York

Det är många av oss som älskar shoppa i NYC. Man reser ofta hit också med endast ett mål: att shoppa och ha kul.
Det är väldigt bra, speciellt med tanke på hur lite det kostar att köpa märkeskläder och skor jämfört med Europa.
Det är inte lågt att handla på rea, det är att vara prismedveten, stil köpes inte för pengar. Antingen har man det eller inte.

Här kommer några små tips om NYC shopping:

1. Helt taxfritt up till $110. Efter $110 blir det 8.875%.
Källa: Sales and Use Tax
Vill du undvika skatt och köpa mycket gör det i omgångar. Ha både kreditkort och ID redo, kortet måste vara påskrivet, PIN behövs inte.
clothing and footwear under $110 are exempt from New York City's 4.5% sales tax. Starting on April 1, 2012, clothing and footwear under $110 will be exempt from New York State's 4% sales tax.

2. Många går till de vanliga turistställen: Century21 på Cortland St., Macy's, Marshalls, TJ Maxx, Jersey gardens(3.5% skatt), Woodbury Commons(NYS skatt!), Abercrombie &F(hatar det), Levi's på 59th and Lex, Aeropostale, Brooks Brothers. Sen finns andra ställen också.
Det finns en till Century21 på Broadway & 66th, perfekt efter en besök till Central Park, en annan bra ligger i Rego Park(mycket folk). Där finns allt samlat tillsammans: större Marshalls, Sears, Old Navy, Burlington, Target, Macy's.

3. Nu kanske alla vet att första saken man gör i Macy's är att gå till Visitors Centre och få ett 10% visitors discount kort. Om inte - gör det. Det blir som att handla Taxfree, för oftast ligger man över 110 dollar och betalar 8.875% skatt.

Jag har stött på många svenska turister i Marshalls och TJ Maxx men få känner till Burlington Coat factory och Baby Depot. Prova det och ni blir inte besvikna.
Ett annat grym ställe är Union Square med DSW(för tjejer, killar håll kreditkortet nu!), Nordstrom rack, Shoemania och Filene's Basement. Där finns också massa turister, har sett svenskar också.
Man går till Shoemania först, sen in i Whole Foods, ät lite av deras sushi eller smaklös indisk buffé, vidare till DSW. Har du tur så hamnar du i Filene's till slut.

Nu är det såhär att "SYMS/Filene's Basement" har gått i konkurs, vilket innebär att allt skall bort före årsskiftet. Det finns SYMS på Rector St, ett stenkast från Century21. Är man 180cm lång och mer så finns det hur mycket som helst bra grejer för ett spottstyver. Jag har sett skor från Stacy Adams, Cole Haan och Johnston&Murphy för under $70. Aston Grey för $79.99 med 25-30% ytterliggare rabatt på utvalda modeller. Glöm om Rockport och Ecco för en stund, de kan man köpa i Sverige.

Som sagt Union Square är bra men det är svårt att hitta något om ni som jag har lite speciella krav på storlek och cut. Sist jag var på nordstrom hade de endast en(!) Boss kostym i min storlek, dessutom i sandfärg. Nja, jag går hellre till Macy's, där har de alltid mina storlekar i både skor och kläder.
Tyvärr, sällan så kommer kunskap och sortiment tillsammans. Många av säljarna i Macy's kan inte ett dugg om grejer de säljer. Men då och då finns de som kan det. T.ex. om du trivs bra i Ecco då är inte Alfani och Bostonian något för dig, gå för Johnston&Murphy, Bruno Magli(om du har råd).

Några tumregler som man brukar glömma.
Är du slank och lång då kan du glömma om alla amerikanska designerkostymer, "athletic" är vad du kommer trivas bäst i. Det är Italien och Europa som kan tillgodose dina behov.
Jag har sett tillräcklig många i totalt opassande kostymer och byxor för att säga att vi från Norden kan det. Nej, det kan vi inte, vi kan bara basics, allt annat känns ovanlig och skrikig. Våga gå utanför grått, svart och navy blått, våga gå emot tighta byxor med småa svarta/blåa/röda slips. Det har kommit till att jag kan känna igen en finländare, en skandinav eller dansk direkt ute på gatan genom att titta på kläder och accessoarer. Oftast amerikanare har mycket lediga kostymer, få vet hur man ska ha det bra.
I de flesta fallen hemma en bra kostym är något från Boss, titta bara på utbudet i butikerna. Fast det är skitdyrt! Fint, tycker man om bra grejer ska man gå för dem, välj bara rätt storlek och fason. Tack och lov finns det en jättebra Boss butik på Columbus Circle, deras rea är ubergrym ibland. Tillhör man en skara av mottagare av speciella erbjudanden kan få ibland upp till 40% rabatt på prislappen. Deras Basic kollektion dock är aldrig på rea, dit hör det som vi älskar mest: svarta, blåa enkla kostymer som sitter tight på en.

Vågar man gå för något annorlunda, och vi brukar ha bättre kroppsbyggnad än de flesta här, så går det att satsa på såna märken som Canali, DKNY, Oleg Cassini(atletisk), Oscar De La Renta, Tahari, Tallia, Ermenegildo Zegna. De som är lite kraftiga skall leta efter Hickey Freeman, Haspel, Hart Schaffner Marx(det räcker att nämna det till säljaren då förstår de att dig kan de inte lura).
Nu är frågan hur mycket vill du spendera? För vissa kostar mer och andra mindre, det är ju bara att bestämma sin budget.

Vi kan fortsätta om det här, är det intressant?
Ska vi prata skjortor kanske? Att betala 800kr för en skjorta hos Ströms låter som ett rån, jag shoppar inte i Sverige längre.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det här inlägget kunde ju inte ha kommit mer lägligt. Jag har ju planer på att stimulera den amerikanska ekonomin rejält under mellandagarna...
 

Bizniz4u

Medlem
Tjena stewigriffin. Jag ska till NY i mars och självklart ska det shoppas hårt! Senast jag var i NY så åkte jag till Woodbury Common och var överväldigad av utbudet och lyckades fynda ordentligt. Bl.a en fet Northpole dunjacka för 99 Usd och Quicksilver hoods för 9 Usd, (ca 700 kr på Stadium). Vad jag förstod av din text kan man börja sin shopping med att fixa ett 10% taxfree kort, men hur och var får man använda detta? Du gav massor med nya tips men undrar om utbudet på Jersey Gardens är lika bra som på Woodbury Common.
Tänkte även handla lite coola kläder till mina 7-och 5 åriga grabbar och undrar om du har tips på detta.
 

rvarttinen

Medlem
När det gäller fotoprylar och elektronik har jag blivit rekommenderad B&H Photo på 34:e/9:e Av. Har inte varit där själv ännu. Är det något som rekommenderas? Finns det andra, bättre, ställen?
 

agehall

Medlem
Vad jag förstod av din text kan man börja sin shopping med att fixa ett 10% taxfree kort, men hur och var får man använda detta?

Detta gäller Macy's. Se Macy's - Visitors - Download Your Visitors Shopping Pass för mer info.

När det gäller fotoprylar och elektronik har jag blivit rekommenderad B&H Photo på 34:e/9:e Av. Har inte varit där själv ännu. Är det något som rekommenderas? Finns det andra, bättre, ställen?

B&H är värt ett besök även om man inte vill handla något. Det är otroligt faschinerande att se deras leveranssystem med korgar som åker fram och tillbaka i taket. De har i princip allt och är en av de bästa butiker man kan handla fotoutrustning och elektronik i. Man kan även bege sig till Andorama, men jag har inte sett någon anledning till det än...
 

Concorde

Founding Member
Modells för snuskbilliga gympadojor, Timberland och träningskläder.
Paragon Sporting Goods Broadway & East 18. Bästa sport butiken i NY (säger en del).
Bloomingdales Lexington Avenue. Övre mellanskiktet. Enormt utbud, bra priser (skitbra jämfört med lilla Sverige). Stor RL avdelning, ofta reor.
Barneys Madinson Avenue. Paradis. Fortsätt upp på Madison för haut-couture butikerna. RL flagship vid 72a gatan. Gillar man RL måste man hit. Igen, efter ett besök här köper man aldrig mer Ralph Lauren i Sverige. Barn har egna butiker, bra priser!
Saks 5th är bra.

Glöm inte SoHo. Massa bra butiker där.
Bleecker Street är en höjdare. Bra 7even for all mankind butik där. I Sverige kostar 7even jeansen 3.000-5.000.
200 Dollar i NYC.
 

rvarttinen

Medlem
.....

Glöm inte SoHo. Massa bra butiker där.
Bleecker Street är en höjdare. Bra 7even for all mankind butik där. I Sverige kostar 7even jeansen 3.000-5.000.
200 Dollar i NYC.

Kommer inte ihåg när jag köpte jeans i Sverige sist... undrar om inte alla jag äger idag är nästan uteslutande inköpta på Levi's Store i San Fancisco. Jo, ett par köpte jag på Levi's Store vid Times Square i somras ... prisskillnaden är väl ca 1:3 till USA.s favör.
 
Jag tycker outlet-kedjan premium outlets är bra om man inte är där för frekvent. Ligger två rätt nära NYC, woodbury i New York State som det går bra bussar till, och en i New jersey nära sig flags. Den senare har sämre utbud men 0% sales tax på kläder iom NJ. Glöm inte köpa coupon Book i informationen, man får igen pengarna på första köpet oftast! Oftast ca 10% rabatt i affärerna!
 

rvarttinen

Medlem
Jag tycker outlet-kedjan premium outlets är bra om man inte är där för frekvent. Ligger två rätt nära NYC, woodbury i New York State som det går bra bussar till, och en i New jersey nära sig flags. Den senare har sämre utbud men 0% sales tax på kläder iom NJ. Glöm inte köpa coupon Book i informationen, man får igen pengarna på första köpet oftast! Oftast ca 10% rabatt i affärerna!

Handlat en del på Premium Outlets i andra delar av USA, mest den i Gilroy (Garlic capital of the world!), söder om San Francisco mellan San José och Monterey vid 101:an. De har de flesta märken man kan tänka sig och det spänner över allt från kläder till köktsillbehör, resväskor (Samsonite), armbandsur (Fossil), etc. Men, mest är det klädbutiker.
 
Last edited:
När det gäller fotoprylar och elektronik har jag blivit rekommenderad B&H Photo på 34:e/9:e Av. Har inte varit där själv ännu. Är det något som rekommenderas? Finns det andra, bättre, ställen?

jaga då..absolut bästa fotobutiken..ever..har beställt och ska avhämta min Canon 1Dx i mars/april där.

Får besked om lev dag och flyger dit då och hämtar den, har köpt alla mina kamera prylar där.

Ett absolut måste för foto fanatiker..
 
Toppen