Hansi
Medlem
Flygtorget meddelade nyss att;
I förra veckan blev en av Air Indias maskiner stående på marken med utmattningssymptom i ett av flygplanets spoilers. Det är i så fall ett slitage som inte borde ha uppstått förrän om tidigast fem år.
Det kan bli tal om att byta spoilers på samtliga Boeing 787-8 som nu är i trafik. Detta sedan en Dreamliner från Air India fått flygförbud efter att man upptäckt sprickor och metallutmattning på spoilernas fästen in mot vingen. Även andra flygbolag har upptäckt liknande problem, skriver indiska medier.
Skulle det visa sig vara riktigt är det oroväckande att ett blott ett år gammalt flygplan börjat visa den typen av slitage. Normalt ska de inte uppkomma förrän efter sex-sju år, säger flygtekniker som tidningen intervjuat.
Kanske Norwegian skulle sätta in sina B737-800 från basen i Dublin till USA. Då krävs inga extra landningar för bränsle. Dessa gamla plan flyger väl mer än 40% per månad utan problem, som MardrömLinern inte mäktar med...
I förra veckan blev en av Air Indias maskiner stående på marken med utmattningssymptom i ett av flygplanets spoilers. Det är i så fall ett slitage som inte borde ha uppstått förrän om tidigast fem år.
Det kan bli tal om att byta spoilers på samtliga Boeing 787-8 som nu är i trafik. Detta sedan en Dreamliner från Air India fått flygförbud efter att man upptäckt sprickor och metallutmattning på spoilernas fästen in mot vingen. Även andra flygbolag har upptäckt liknande problem, skriver indiska medier.
Skulle det visa sig vara riktigt är det oroväckande att ett blott ett år gammalt flygplan börjat visa den typen av slitage. Normalt ska de inte uppkomma förrän efter sex-sju år, säger flygtekniker som tidningen intervjuat.
Kanske Norwegian skulle sätta in sina B737-800 från basen i Dublin till USA. Då krävs inga extra landningar för bränsle. Dessa gamla plan flyger väl mer än 40% per månad utan problem, som MardrömLinern inte mäktar med...