Senaste nytt

Bra sätt att bränna bmi miles inom Europa (inkl. Turkiet)

Dr. Miles

Expert
Zone 2(Turkiet) - Zone 1(Storbritannien)
12.000 miles eller 6.000 miles + 70 GBP för T/R i ekonomi.
18.000 miles eller 9.000 miles + 105 GBP för T/R i Business class.

4.500 miles + 52,50 GBP för enkelresa i Business class.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

TK1985
Istanbul 13:00 London LHR 15:10 77W
Duration: 4 hours 10 min

Turkish Airlines nya Business class (bl a på Boeing B777-300ER [77W])
Turkish_IST-BKK_03.jpg Turkish_IST-BKK_02.jpg
Turkish_IST-BKK_09.jpg Turkish_IST-BKK_08.jpg
(Foto av AHO)

Kalkyl: 4.500 miles + (Cash: 52,50 GBP + Skatt: 32 GBP + Bokningsavgift: 4,50 GBP)
Totalkostnaden = 4.500 miles + 89 GBP för Istanbul -> London.
 
Last edited:

Swisser

Medlem
Hur ser det ut med skatterna om jag istället för att flyga från London flyger från Zürich till Istanbul med LX resp TK? Är det någon större skillnad i skatterna beroende på vilket bolag jag flyger med eller håller de sig på ungefär samma nivå? Skulle du föredra en businessflight med LX eller TK - är det någon betydande skillnad i deras businessklass?
 

Dr. Miles

Expert
Hur ser det ut med skatterna om jag istället för att flyga från London flyger från Zürich till Istanbul med LX resp TK? Är det någon större skillnad i skatterna beroende på vilket bolag jag flyger med eller håller de sig på ungefär samma nivå? Skulle du föredra en businessflight med LX eller TK - är det någon betydande skillnad i deras businessklass?

Tyvärr bmi Diamond Club tar transitavgift 7.500 miles om du byter flighter inom Europa zon(inkl. Turkiet).

SWISS Business class inom Europa är självklart en bra produkt. Men på denna Turkish Airlines flight kan du flyga med ett widebody plan som har mycket bättre Business class än på ett narrowbody plan.
 
Last edited:
Tack, AHO. Har precis 9000 att bränna. Nu ska man bara komma på vad ska man göra i IST?
Eller ska man ha is i magen och vänta till DM kommer in i Avios?
 

Dr. Miles

Expert
Tack, AHO. Har precis 9000 att bränna. Nu ska man bara komma på vad ska man göra i IST?
Det finns en hel del intressanta platser du kan besöka i Istanbul.
Vänligen komma ihåg att alla resor som avgår från Storbritannien måste betala APD.

Med samma antal miles + cash, kan du flyga mellan Moskva(DME) och London LHR med bmi.

bmi Business class på Airbus A321 (källa: bmi)
Seat pitch: 50" / Seat width: 20"
4502137547_24610920d0_z.jpg

(Foto av bmi - A321 Business Class by flybmi)


Eller ska man ha is i magen och vänta till DM kommer in i Avios?
Det är fortfarande oklart om bmis framtid. Det bästa är nog bränna alla miles.
 
Last edited:
Har en fråga, AHO, vart kollar du tillgängligheten och hur långt man kan resa hos BD?

Går det att starta BD bonusresan i ARN eller helst i GOT?
Vi har en del poäng på familjekontot, ska logga in och kolla imorrn att se hur mycket exact(grabben har fått inte mindre än 14 olika konto och poängen hamnade på ett).
Undrar om man kunde i värsta fall skrapa ihop till 2 separata bokningar: GOT-LHR, LHR-DME/LED eller LHR-IST.

Gott Nytt År!
 

Dr. Miles

Expert
Har en fråga, AHO, vart kollar du tillgängligheten och hur långt man kan resa hos BD?

Går det att starta BD bonusresan i ARN eller helst i GOT?
Vi har en del poäng på familjekontot, ska logga in och kolla imorrn att se hur mycket exact(grabben har fått inte mindre än 14 olika konto och poängen hamnade på ett).
Undrar om man kunde i värsta fall skrapa ihop till 2 separata bokningar: GOT-LHR, LHR-DME/LED eller LHR-IST.

Gott Nytt År!

bmi Diamond Clubs nästan en enda nackdel är att de debiterar 7.500 extra miles för byte i Zone 1 och Zone 2.
Vilket innebär att om du flyger t ex Umeå-Stockholm-London t/r, behöver du betala 12.000 miles + 7.500 miles i ekonomiklass. Det är knappt lönsamt att använda miles på det viset.

Om du vill använda dina bmi miles för flyg inom Europa, välj direktflyg.

Det är också kännt på bmi forum på FlyerTalk att man kan flyga t ex London/Frankfurt/Paris-Seoul-Khabarovsk som Zone 1-Zone 2 resa. (4.500 miles+ cash 52,50 GBP + skatter)
Dock vänligen försök inte hoppa av i Seoul.
bmi debiterar både miles och pengar som skulle ha kostat från ditt bmi konto och kreditkort.
 

Dr. Miles

Expert
Jag kollar bonusplats tillängligheten hos ANA. Det är alltid enklast. T o m jag föredrar ANA än KVS, för att KVS tar lång tid för summering.

bmi flyger till tre destinationer i Marrokko och den tillhör nu Zone 2.
Så direktflyg mellan London-Marrakesh/Agadir/Casablanca för 4.500 miles+ 52,50 GBP + skatter per enkelresa.
 
Toppen