Senaste nytt

Behöver svenskar att fylla i ESTA för besök till Guam?

Dr. Miles

Expert
Immigration av Guam och Norra Marianaöarna skötas av USA och valutan är US dollar.
Som japansk medborgare behöver jag inte fylla i ESTA när jag åker till Guam för att Guam-CNMI Visa Waiver Program gäller för japaner. Däremot står det inte Sverige i Guam-CNMI Visa Waiver länders lista.

Min fråga är, behöver svensk medborgare att fylla i ESTA när ni besöker Guam?

Embassy of the United States Tokyo skrev:
Guam-CNMI Visa Waiver Program

As of November 28, 2009, U.S. immigration law applies to the Commonwealth of the Northern Mariana Islands (CNMI) and the Guam-CNMI Visa Waiver Program is in effect.

Countries enrolled in the Guam-CNMI Visa Waiver Program
Australia, Brunei, Hong Kong, Japan, Malaysia, Nauru, New Zealand, Papua New Guinea, Republic of Korea, Singapore, Taiwan, United Kingdom.

Guam-CNMI Visa Waiver Program | Embassy of the United States Tokyo, Japan
 

David

Medlem
När jag skulle åka till Guam 2011 kollade jag upp detta. Jag är rätt så säker på att jag hittade att Sverige stod med i VWP-listan då och därför så ordnade jag inte ESTA när jag skulle dit. Jag kan förstås kollat fel lista.

ESTA_Guam.jpg

Resultatet blev att vid immigration så sa de att jag visst behövde ha ESTA och jag fick fylla i en grön lapp vilket gjorde att det tog lite extra tid. Sedan blev jag insläppt utan vidare diskussioner. Att agenten gav mig fel utgåva på grön lapp gjorde att det tog ytterligare lite tid men han gjorde iaf överföringen till rätt lapp själv.

När jag sedan åkte till Saipan så påpekades det på återresan till Guam att jag borde ordat ESTA. När jag pekade på den gröna lappen som satt kvar i passet sa de att jag skulle ansökt om ESTA på plats innan jag åkte till Saipan. Hursomhelst, för mig blev det en liten försening vid första entry men sedan var det inte större problem.

Nästa gång ansöker jag nog dock om ESTA...
 

Dr. Miles

Expert
När jag skulle åka till Guam 2011 kollade jag upp detta. Jag är rätt så säker på att jag hittade att Sverige stod med i VWP-listan då och därför så ordnade jag inte ESTA när jag skulle dit. Jag kan förstås kollat fel lista.
Jag antar att du menar Visa Waiver Program (VWP) för USA och inte för Guam då de har andra VWP (Guam-CNMI Visa Waiver Program).
 

David

Medlem
Texten på cbp.gov har ändrats sedan 2011.

I am a citizen of a VWP country and am going to Guam or Commonwealth of the Northern Mariana Islands (CNMI)?
For international travel to Guam/CNMI under the VWP, ESTA is required. Nationalities that are eligible for Guam/CNMI VWP can travel to Guam/CNMI under that program without an ESTA. However, under the Guam/CNMI VWP, the maximum stay is 45 days and stay is restricted to those islands only - travel cannot be to the United States.

Travel from the United States to Guam/CNMI is considered a domestic flight, so no ESTA is required. Travelers go through pre-inspection for travel from Guam/CNMI to the United States. If that travel is under VWP, they need an ESTA.

Nu specificeras Guam/CNMI VWP separat vilket det inte gjorde 2011.
 

TheEagle

Medlem
Jag fattar det som om det är samma regler som till Puerto Rico. Anländer du utifrån så måste du ha ESTA eftersom områdena klassas som USA. Reser du från USA måste du inte ha ESTA eftersom det klassas som en inrikesflygning. Men man måste ju i sin tur ha ESTA för att ta sig in i USA så det spelar ju ingen roll.

Kolla förresten i länken: https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1094/~/do-i-need-to-apply-for-esta

Verkar vara ändrat mot det dokument som David visar.
 

David

Medlem
Verkar vara ändrat mot det dokument som David visar.

Ja precis, den bilden jag klippte in ovan är en screen shot från just den sidan fast sommaren 2011.

Tycker det är tydligare nu när de specifikt skriver Guam/CNMI VWP. Jag tänkte inte på att det skiljde utan litade på USA VWP-listan som Dr Miles också skriver.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag skulle nog inte chansa. Om man tittar på normala biljetter till Guam från Sverige routas de främst via Asien eller Nordamerika? Exemeplvis routas de flesta (prisvärda) biljetter till Hawaii via USA men så ligger ju Hawaii "lite" närmare amerikanska västkusten än Guam gör.
 

Swisser

Medlem
Bra tråd med bra frågeställning!

Det är mycket att hålla reda på när man ska ut och resa och GUM står definitivt på min lista med potentiella destinationer. Nu vet jag vad som gäller och tackar för alla input!
 

Dr. Miles

Expert
Det ser ut som ni som reser med bl a svenskt, danskt, norskt, finskt pass behöver ni att ansöka ESTA för att komma in i Guam.

För resenär med passet från följande länder behöver man inte att ansöka ESTA, om man inte vill:
Australia, Brunei, Hong Kong, Japan, Malaysia, Nauru, New Zealand, Papua New Guinea, Republic of Korea, Singapore, Taiwan, United Kingdom.

Däremot rekommenderar Guams immigration att de som besöker Guam ansöker ESTA för att det blir smidigare inresa.

Guam-CNMI Visa Waiver Program | Tokyo, Japan - Embassy of the United States
 
Toppen