Senaste nytt

Varför skiljer det så stort i prissättning mellan SAS och Finnair?

gusten

Medlem
Möjligen fel tråd för detta, men: mitt veckopendlande ARN-HEL utformas nu så att det delvis drabbar min egen plånbok (har övergått till en beskattningsbar pendlingsförmån). Jag ligger då och bokar rätt långt fram i tiden för att optimera priser och Finnair är konsekvent billigare än SAS. Bästa SK pris ligger på runt EUR126 och på AY kan man oftast komma undan med EUR86 return.

Det ser sålunda ut som om man får överge sina EBDiamond ambitioner 2014 och bli OneWorld/Finnair lojalist framöver, vilket smärtar mig en del, även om jag om någon vecka säkrat EGB till Sep15.. Vari ligger denna diskrepans i priserna tror forumet?
 
Last edited:

Storsteffe

Medlem
Det ser sålunda ut som om man fär överge sina EBD ambitioner 2014 och bli OW/AY lojalist framöver, vilket smärtar mig en del, även om jag om någon vecka säkrat EGB till Sep15.. Vari ligger denna diskrepans i priserna tror forumet?

Har skrivet ett inlägg om samma problem fast då handlade det om resor till USA, vad det beror på kan man ju fundera över, den enkla förklaringen är kompetensbrist/lättja hos de som sätter priserna...
 

AABack2ARN

Medlem
Möjligen fel tråd för detta, men: mitt veckopendlande ARN-HEL utformas nu så att det delvis drabbar min egen plånbok (har övergått till en beskattningsbar pendlingsförmån). Jag ligger då och bokar rätt långt fram i tiden för att optimera priser och Finnair är konsekvent billigare än SAS. Bästa SK pris ligger på runt EUR126 och på AY kan man oftast komma undan med EUR86 return.

Det ser sålunda ut som om man får överge sina EBDiamond ambitioner 2014 och bli OneWorld/Finnair lojalist framöver, vilket smärtar mig en del, även om jag om någon vecka säkrat EGB till Sep15.. Vari ligger denna diskrepans i priserna tror forumet?

Finnairs bästa priser bygger väl på frånvaro över helgerna medan SAS är enkelresor i kombination? Skulle de vara lika billiga skulle ju affärsfolk kunna resa alltför billigt...
 

fcx

Medlem
Finnairs bästa priser bygger väl på frånvaro över helgerna medan SAS är enkelresor i kombination? Skulle de vara lika billiga skulle ju affärsfolk kunna resa alltför billigt...

Som sagt, AY är löjligt dyra på enkelbiljetter Stockholm-Helsingfors. Kostar 500€, men ToR kan man ibland få för 100€...
 

AABack2ARN

Medlem
Några flygbolag lever kvar i den gamla världen vad avser prissättningen... I vissa fall kan jag som kund helt klart få billigare biljetter med detta om jag är duktig på att planera eller lever efter de gamla mönstren att en affärsresenär inte är borta över helgen. I andra fall kan man bli tokig på prissättningen.

Överlag tror jag SAS har gjort något bra med sin prissättning på de Europeiska linjerna.
 

Jacob

Medlem
Intressant frågeställning. Känns dock som diskussionen bättre platsar som en egen tråd, finns nog många som pendlar mellan Sverige och Finland och kanske tänkt samma sak.
 

fcx

Medlem
Ett färskt prisexempel från tidigare idag:

Utresa tisdag morgon (21/1), hemresa onsdag kväll:
Finnair 1297 SEK ToR eller 2439 + 2414 = 4853 SEK för två enkelbiljetter.
SAS 2938 SEK ToR eller 1814 + 1124 = 2938 SEK för två enkelbiljetter.

Det "roliga" är att Finnair säljer överkomliga enkelbiljetter på andra sträckor. Exempelvis kan man flyga ARN-HEL-TXL enkel resa för 892 SEK och sträckan ARN-HEL är då exakt samma avgång som i exemplet ovan (dvs. genom att fortsätta till TXL så sparar man 2439 - 892 = 1547 SEK).

Man kan tycka vad man vill om SAS, men deras prissättning är i vart fall överskådlig. Speciellt för oss som ofta reser på enkelbiljetter.
 
Toppen