Senaste nytt

Söker: Köpenhamn-Los Angeles i juni/juli med intjäning av Aegean miles

teknik

Medlem
Hej!
Nu har jag äntligen registrerat mig efter att ha följt sidan ett tag. Känns lite tråkigt att börja med att be om hjälp men förhoppningsvis kan jag själv bidra framöver. Tacksam för alla tips jag kan få nu.

Varifrån vill du börja din resa?
Helst Köpenhamn men även Göteborg går bra.

Var är din destination?
Los Angeles alternativt San Francisco.

När vill/behöver du resa ut?
Tidigast 14 juni

När vill/behöver du komma hem?
Senast 3 augusti

Hur länge vill du vara borta?
Försöker komma så nära 45 dagar som möjligt, men inte mer.

Hur många personer som skall resa?
4 vuxna

I vilken kabinklass?
Ekonomi, premium ekonomi

Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Alla bolag inom Star Alliance som kan ge miles till Aegean.

Vad är din budget?
Helst kring 8000kr men kan tänka mig uppemot 11000kr per person.

Vad är det viktigaste för dig?
Att tjäna 16000 miles på Aegean. Känner att jag har varit väldigt flexibel och försökt med allt möjligt på ITA och Expertflyer men inte hittat något alternativ. Om det inte skulle gå att komma upp i exakt 16000 så tänkte jag ta ett varv i SAS Plus efter resan.

Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Honolulu, Toronto, Chicago eller Miami hade varit trevligt om möjligt. Kan tänka mig stopovers på några dagar var som helst i Europa och Nordamerika för att få ihop routing.

Skriver om det jag själv har försökt med nedan om någon skulle vara intresserad. Allt nödvändigt finns ovanför.


Jag har sökt på alla möjliga vis, tänkte nämna några av försöken som kanske kan lyckas med lite hjälp:

Stor rundresa
Jag har lyckats hamna runt 10000kr med stora komplicerade resor med Toronto och Hawaii inräknat, UA och AC har stått för flyget. Problemet är att priset bara finns på ITA, när jag försöker hitta motsvarande hos United slutar det med flerdubbla priset.

Swiss
Har försökt boka i S eller W med Swiss. Det ger 100% miles och även om det bara landar kring 12000 miles kan jag boka ytterligare resa tack vare pengarna jag spar. Problemet är att det inte finns någon tillgänglighet för returresan i juli/aug.

Turkish Premium
Det här alternativet har jag följt längst. Finns på deals.

Tillgängligheten har varit god på ITA fram tills någon månad sedan, känns som att ITA inte söker igenom TK korrekt för det varierar och stämmer sällan med ExpertFlyer. Har inte lyckats boka det någonstans. Söker jag på sträckorna var för sig finns det tillgänglighet, däremot sällan för hela sträckan. Jag har försökt använda multicity för att boka men den ger mig blandade klasser. Ibland blir det 3 sträckor i ekonomi, ibland 2 men till mycket högre pris. Vet någon hur man ser/tvingar klass på TKs hemsida?

Biljettpriset steg vid nyår med ca 500dkk för klass A, totalt 1000kr mer inkl skatter. Antar att biljetter aldrig går ner i pris för en specifik klass?

Tror ni tillgängligheten kommer att bli bättre framemot februari någon gång eller ska jag fortsätta leta och boka det som går nu? Det märkliga är att TK verkar ha tillgänglighet för klass A om man flyger från en europeisk flygplats som bara har kvällsflyg (tvingas övernatta i IST) men inte för de städer man hinner komma fram och byta samma dag (oavsett vad biljetterna kostar).

Har kollat en hel del i ExpertFlyer och valt ut lämpliga ”fares” för den här resan, bifogas.
cph-lax.png
 

agehall

Medlem
Välkommen hit Teknik!

Jag har tyvärr inget svar på din fråga just nu (har just landat i USA och är inte riktigt i form att leta flygbiljetter om man säger så...) men du ska ha beröm för att du både använt Dr. Miles fina formulär och för att du försökt söka själv och gör en väldigt genomgående redovisning av detta! Det hjälper oss förhoppningsvis att hjälpa dig!
 

gdaily

Medlem
Välkommen hit Teknik!

Jag har tyvärr inget svar på din fråga just nu (har just landat i USA och är inte riktigt i form att leta flygbiljetter om man säger så...) men du ska ha beröm för att du både använt Dr. Miles fina formulär och för att du försökt söka själv och gör en väldigt genomgående redovisning av detta! Det hjälper oss förhoppningsvis att hjälpa dig!
Håller med agehall, så här ska en fråga se ut!
Själv kan jag inget om Star Alliance i allmänhet eller Aegan i synnerhet, men det kommer snart andra som kan.

En fråga bara: Är poängen till Aegan viktigt för alla fyra i sällskapet, eller bara för en/dig? Om någon bara reser för resandets skull och inte för poängen så finns det kanske lite pengar att spara (eller roliage klasser att åka i) genom att först köpa flygpoäng och sedan boka redemptions.
 

teknik

Medlem
Poängen behövs för alla fyra, vi flyger mycket med Turkish och ser fram emot att slippa den enorma kön på IST.

Har kollat lite på möjligheterna att köpa miles, men verkar vara svårare att hitta tillgänglighet.
 

Nemo

Medlem
Omkring 12.156 miles får du med Air Canada bokningsklass V som ger 100% till Aegean, flyg Köpenhamn - Toronto - Los Angeles och åter. Kostar 1225 USD = 7927 SEK. Sedan (eller före) kan du ju flyga SAS Köpenhamn - Athen t.o.r., ger 4000 poäng i Go (vissa undantag finns!) eller 8000 poäng i Plus. Exempelvis 7 juni 2.612 sek i Go eller 3.021 sek i Plus.

Edit
Jag har kollat biljettillgång på united.com; med hjälp av advanced search går det att ange bokningsklass(-er). Det här var första alternativet på din lista. Det är dock bäst att boka direkt hos operating carrier (här: Air Canada), ty codeshare är inte alltid så lyckat.
Den 7 juni 2014 är det flera andra som reser till Athen. http://www.businessclass.se/forum/sas-group-eurobonus/15373-vi-aker-till-aten-med-julkalendern.html
 
Last edited:

teknik

Medlem
Tack för tipset!

Jag har använt Uniteds sökmotor en hel just på grund av funktionen du beskriver, men finns det något sätt att välja bokningsklass hos Air Canada också eller är det telefon som gäller? Vill helst boka skriftligt för att vara säker på att namnen blir rätt.
 

Nemo

Medlem
När du söker på Air Canada väljer du serviceklass (Economy Tango, Flex alt Latitude, eller Business low alt flex) 5 clear options - aircanada.com där Economy Flex motsvarar Bokningsklass V. Du ser det när du valt flyg och tryckt Continue. Notera att priserna anges i kanadensiska dollar. Finns också möjlighet att söka på Multi-City.
Aegean / Miles & Bonus anger du där du skriver in namn och födelsedatum alt "Frequent Flyer numbers (i.e. Aeroplan) may be added after your booking is confirmed by retrieving your booking on aircanada.com."
"Up to 24 hours after the purchase of a new ticket, Air Canada will cancel your ticket and provide a full refund without penalty."
Jag har inte letat efter Swiss' priser som var dina andra alternativ.
 
Last edited:

teknik

Medlem
Hej igen!

Tack till alla er som hjälpte till. Tänkte uppdatera med hur det slutade ifall någon skulle vara intresserad av samma resrutt.

Det blev TK till slut. Jag fick boka med hemresa till GOT istället för CPH p.g.a tillgänglighet.

Ett litet tips till er som använder multi-city verktyget på TK:s hemsida, välj Economy istället för Comfort. Om Comfort finns kommer det synas i slutet av bokningen. Väljer man Comfort i början kommer systemet inte fungera (för att den försöker hitta comfort mellan Skandinavien och IST).

Jag passade på att skriva i tråden under deals också med följande så att priserna där är uppdaterade.

Priserna för den här dealen har gått upp sedan årsskiftet. Fortfarande väldigt bra pris överlag.

Hong Kong: 7378 DKK
Beijing: 8066 DKK
Shanghai: 8140 DKK
New York: 8699 DKK
Los Angeles: 8595 DKK
Tokyo: 8662 DKK

Finns även till Houston: 8086 DKK

Det kan vara svårt att hitta tillgänglighet för Los Angeles, om ni har möjlighet att åka via Houston istället finns det nästan alltid gott om plats. New York har också lite bättre tillgänglighet.
 
Toppen