Senaste nytt

Första klass inom Europa med Transaero (Imperial Class)

Jacob

Medlem
Ett flygbolag och en produkt som fortsatt står väldigt högt på min önskelista är att flyga ryska Transaero i deras första klass som kallas Imperial Class. Lite om deras produkt på långlinjer finns att läsa i denna tråd.

Efter att ha bockat av Etihad och Air India första klass förra året (som jag tidigare kämpat med) känns det som det är hög tid att ta tag i Transaero detta år. Upptäckte därför till min förtjusning när jag precis googlade att de gjort något som få andra gett sig in på, börjat med första klass inom Europa.

Första klass finns sedan senhösten på en (på väg att bli sex) Boeing 737-800, en rad första klass i en 2-2 kofiguration med riktiga fully flat-stolar. Business class (och jag tror även premium economy) finns fortfarande kvar, precis bakom. Kabinen används från Moskva till London och Paris i Europa, Israel samt till ytterligare tre destinationer i CIS länderna. Med undantag för att det inte är sviterna på långlinjerna så verkar servicen hålla precis samma nivå med riktigt porslin, kabinpersonal med speciella förstaklassuniformer etc.

Hur jag än söker lyckas jag dock inte hitta vilka flyg detta faktiskt finns på. Några tips? Bör ju vara bokningsklass F och A. Bara det går att hitta flygen bör det vara ganska enkelt att kombinera med en vidareanslutning mellan Moskva och t.ex. Riga eller Vilnius.

Transaero Imperial Class Boeing 737.jpg

Transaero Imperial Class porslin.jpg

Foton från Transaero
 

Tockstew

Medlem
Ser onekligen mycket bra ut för ett kortare hopp inom Europa. Har du sett någon prisuppgift (trots de fruktlösa försöken att fånga en flight).
 

Jacob

Medlem
Har du sett någon prisuppgift (trots de fruktlösa försöken att fånga en flight).
Tyvärr inte, men Transaero håller generellt en hyfsad prisnivå eftersom man ännu kämpar med att ta sig in på den internationella marknaden (och mot folks fördomar mot ryska flygbolag).
 

Dr. Miles

Expert
Det finns inte F eller A klass fare hos Transaero (UN) på Moskva-London/Paris enligt ExpertFlyer. Däremot till Tel Aviv finns det IATA fare i First class.

Enligt ExpertFlyer, Transaeros Boeing 737 som har beteckning 73H har endast en rad i First class med 2-2 konfiguration.
T ex på UN333 mellan Moskva Vnukovo (VKO) och London Heathrow.

Screenshot20140118_1.png

F.ö. Moskva Vnukovo är en lite jobbig flygplats att ta sig till om man inte tänker att skaffa ryskt visum.
Turkish Airlines flyger till Moskva Vnukovo från Istanbul.
 

FF#1

Medlem
Det finns inte F eller A klass fare hos Transaero (UN) på Moskva-London/Paris enligt ExpertFlyer. Däremot till Tel Aviv finns det IATA fare i First class.

Enligt ExpertFlyer, Transaeros Boeing 737 som har beteckning 73H har endast en rad i First class med 2-2 konfiguration.
T ex på UN333 mellan Moskva Vnukovo (VKO) och London Heathrow.

Visa bifogad bild 23115

F.ö. Moskva Vnukovo är en lite jobbig flygplats att ta sig till om man inte tänker att skaffa ryskt visum.
Turkish Airlines flyger till Moskva Vnukovo från Istanbul.


UN333 var en av de fyg jag fick upp som hade imperial class.
 

Jacob

Medlem
Hittade det till slut efter lite grottande. Imperial Class till t.ex. London säljs inte som första klass utan som fullpris business class (bokningsklass J), därav anledningen till att det inte kom upp på exempelvis Expedia. Man får leta efter flyg med Boeing 737-800 (73H, som nämns ovan) samt kolla bokningsklass alt seatmap för flygningen och se om man hamnar i en kabin med bara en rad (rad 1).

Lite kul förresten att läsa biljettreglerna:
OTHER CONDITIONS
DEPARTURE/ARRIVAL SERVICE AT THE VIP LOUNGE IN
MOW AIRPORT IS INCLUDED.

De verkar köra med personliga assistenter som fixar allt i någon form av VIP-lounge som inte är den ordinarie businessloungen. Ingår även limousinetransfer till/från flygplatsen i Mercedes E-Class.

Fast det var ju föga billigt (kanske med viss rätt) men å andra sidan behöver man ju inte köra en ToR. Men är nog mer prisvärt att satsa på en resa bort till Asien.
 
Toppen