Senaste nytt

Två gånger till Moskva på tre veckor - frågor om visum

Jag har aldrig varit i Ryssland men länge velat "pricka av" detta stora land från min världskarta. Nu lutar det åt två besök på tre veckor - i början av februari flyger vi BA F men kör retur med vändande flight så då behövs inget visum. I början av mars tänkte vi köra en weekend i Moskva och då ser det annorlunda ut.

- Hur rekommenderar ni att vi söker visum?
- Vilket hotell rekommenderar ni?

Vi har hittat biljetter i SAS GO för 1800kr retur och det verkar smidigt. Men ska vi boka allt genom resebyrå för att visumfrågan ska vara smidigare?
 

Dr. Miles

Expert
Vi har hittat biljetter i SAS GO för 1800kr retur och det verkar smidigt. Men ska vi boka allt genom resebyrå för att visumfrågan ska vara smidigare?

Du kan boka hotell genom någon resebyrå som är expert i Ryssland och be dem att fixa visumet samtidigt. Flygbiljetten var inte ett krav när jag gjorde så för många år sedan.
 
Med referens till min tråd om en misslyckad MR till Moskva så skulle jag inte åka till Moskva utan visum eller en annan resa vidare(dock inte returflighten). Det KAN bli problem beroende på vilken sida personalen har vaknat på. Bara en liten heads up i all välmening. :)
 

Jacob

Medlem
Jag har aldrig haft så mycket problem någonstans i världen som när jag skulle försöka fixa visum till Ryssland. Ryska visumcentralen i Stockholm godtog inte min ansökan och mina dokument, trots att jag hade läst igenom allt i förväg. Dokumenten ska ibland se ut på ett visst sätt och det kan finnas omständigheter som inte framgår när man läser visumreglerna på nätet. Det var många andra före i kön som också blev hemskickade då det saknades papper eller t.ex. någon stämpel. Det är inte så lätt om man inte gjort det tidigare.

Grundregeln är att det krävs en inbjudan, antingen från ett företag eller en privatperson, och inbjudan ska då vara formulerad på ett visst sätt. Ska man åka som turist krävs en inbjudan från en organisation som är ansluten till ryska turistmyndigheten.

Ska man åka dit som turist tror jag det absolut bästa är att ta hjälp av en resebyrå som hjälper till med allt och som vet hur det fungerar, så blir det rätt från första början.

Att byta flyg i Moskva är generellt inga problem, har förvisso bara testat på Sheremetyevo men tror det fungerar rätt bra på Domodedovo också (som BA flyger till), men det finns nog betydligt bättre platser i världen än Ryssland om man vill vända med samma flyg, det kan bli problem.
 

Senator

Moderator
Vi satsar på att vår lilla avstickare funkar Herr Björnström för nu har jag bokat en liten BA F smakprov till oss :) Lite spänning måste kan ha i livet eller hur? ;)

Jag tänkte förvarna BA, vi har TAT på 1:40..
 

Jacob

Medlem
Vi satsar på att vår lilla avstickare funkar Herr Björnström för nu har jag bokat en liten BA F smakprov till oss :) Lite spänning måste kan ha i livet eller hur? ;)

Jag tänkte förvarna BA, vi har TAT på 1:40..
Ni har blivit varnade. ;) Ryssland är egentligen inget problem så länge man har pappren i ordning, väl i Moskva har jag aldrig haft några problem vid inresa/utresa/transfer, men det är inget land där man vill ge sig på specialare. Men en förvarning till BA kanske kan ge en liten lindring.
 

Johan_G

Medlem
Ryssarna är krångliga när det gäller visum, det bästa är att ta hjälp när man söker visum för Ryssland eftersom kraven för ansökan ändrar sig hela tiden. Det finns både officiella krav som går att läsa sig till på nätet samt inofficiella krav som mest hänger på dagsformen hos ambassadpersonalen, ett visumproffs hjälper dig att få ihop en ansökan som funkar i alla lägen.

Eftersom problemet på den första resan mest handlar om att få BA att släppa ombord er på planet till Moskva så kan ni väl ganska enkelt gardera med en avbokningsbar biljett hos annat bolag som ni avbokar efter ni har printat alla "bevis" på att ni ska vidare från Moskva.
 

jumbooze

Medlem
Kanske du kan bo på
Radisson Royal Hotel, Moskva - Radissons kanske mest spektakulära hotell - BusinessClass.se

Och utnyttja deras Visa services/support?
Elegant hotel Moscow - Radisson Royal Hotel, Moscow


Visa Support
Guests in need of visa support can simply complete the application below, and email or fax it with a copy of the first page of their passports and both sides of their credit card. The hotel will issue documentation within one business day.
The service is free for hotel guests; however, a cancelled reservation will incur a charge of RUB 3,000 for each visa support letter received.
(ca 600 sek om man avbokar)
 
Toppen