Senaste nytt

Ingår det inte fri incheckat bagage på Delta flygning inom USA i Economy?

Vaniljvodka

Medlem
En grej jag glömde angående Delta:

Hade helt missat att incheckat bagage inte ingick i biljettpriset (kom ingen info om det i epostbekräftelsen vad jag kunde se så jag gissar att man måste läsa det finstilta för att inte förbise det) så på flygplatsen så fick vi betala $25 per väska vid incheckningsautomaten. Fanns det ett tillval vid bokningsprocessen så missade jag i så fall det (hur det nu skulle gå till).

Gissar att Delta förmodligen tagit efter sin allianspartner KLM men jag tycker hursomhelst att det känns konstigt att betala extra för bagage när man inte flyger LCC. Fanns en anledning till att jag valde DL mellan NYC och NAS och det var att dom var de enda (tillsammans med JetBlue från JFK) som flög direkt. Lägger man till min erfarenhet av flighten de hade mellan Stockholm och New York för ett par år sen så står de således inte högt i kurs hos mig.
 
Last edited:

FF#1

Medlem
Ja senaste åren har trenden blivit att bagage kostar, men man får ha ett "fett" handbagage. Sen ger statuskort rätt till ett eller flera fria bagage.
 

Senator

Moderator
Nu kan man alltid ställe sig en fråga om vem är Low Cost Carrier (LCC) i Nordamerika? Ta Southwest t.ex. också känd som "The Greyhound of the Skies". Men, där ingår en väska om inte två. Man räknade att tog man bort jordnötter så skulle man spara ca $10m per år. Men, man insåg att resenärer förknippade en resa med Southwest så mycket med en Coca Cola och jordnötter att dessa är kvar.

Efter att branchen hade ackumulerat nästan $100mrd i förluster mellan 2000-10 började bolagen runt 2006 att fokusera på en "a la carte" prismodell. Betala för det du använder.

Jag har funderat på detta rätt mycket, och har inte än kommit till en slutsats. Men, jag undrar mer och mer på om inte modellen med "betala för det du använder" är i längden den rätta? Vi har kommit traditionellt från en "all-inklusive" modell till mer av "pay as you go/use", men det känns mer rättvist att man betalar för det man använder (talar nu om resande i ekonomiklass).
 

AABack2ARN

Medlem
Gissar att Delta förmodligen tagit efter sin allianspartner KLM men jag tycker hursomhelst att det känns konstigt att betala extra för bagage när man inte flyger LCC. Fanns en anledning till att jag valde DL mellan NYC och NAS och det var att dom var de enda (tillsammans med JetBlue från JFK) som flög direkt. Lägger man till min erfarenhet av flighten de hade mellan Stockholm och New York för ett par år sen så står de således inte högt i kurs hos mig.

Nej, det är nog som skrivs ovan KLM som möjligtvis tagit efter DL. Att det inte stod något på ditt kvitto är helt korrekt eftersom det där skall stå hur mycket bagagge du får ta med dig inkluderat i priset. Det stod inget och följdakteligen fick du inte ta med dig något.

Europeiskt och amerikanskt flyg är i många avseenden väldigt olika och det är kanske vanligast med upprörda amerikaner som kommer till Europa och känner sig lurade för att "First class" var en helt vanlig stol samt finner det märkligt att inte flygbolagen fyller upp sin "first class" cabin med folk som har status. Stolarna skulle ju gå tomma annars... Eller att de inte låter vem som helst byta till ett tidigare flyg bara för att man önskar.

Det är således viktigt att läsa på hos flygbolagen vad som gäller och inte förutsätta att man vet hur allt fungerar... För det mesta framgår mer eller mindre tydligt på bolagens hemsidor!
 

nilsson

Medlem
Det är inte ovanligt att business-biljett inrikes USA kostar ungefär vad economy+baggage kostar (om man är lite flexibel med tiderna), vilket gör valet lätt.
 
Toppen