Senaste nytt

Nya vätskeregler, med små förändringar från idag 15/1

dino_81

Medlem
Vad är det egentligen som är nytt förutom att man kan kontrollera med eventuella tekniska metoder?

Att man från 31 januari får ta med vätskor köpta i "tax-free" och förslutna i shoppinpåsen utanför EU i handbagaget vid transfer inom EU. Tidigare var det bara från ett begränsat antal destinationer detta var möjligt - dvs. utan att bli tvungen att checka in vätskorna på, den inom EU, transferflygplatsen. Välkommet enligt mig.

Undrar när/om det kommer att bli tillåtet att även ta med vätskor utan att dessa är förslutna? Exempelvis vattenflaska och läsk. Hur var det innan 11:e september? Någon som kommer ihåg?
 

agehall

Medlem
Undrar när/om det kommer att bli tillåtet att även ta med vätskor utan att dessa är förslutna? Exempelvis vattenflaska och läsk. Hur var det innan 11:e september? Någon som kommer ihåg?

Det kommer nog. Innan 9/11 så var det inga problem att ta med vätskor. Vätskerestriktionerna kom väl dessutom först ett tag efter 9/11.

Jag har hört en intervju med folk ur Bush-administrationen som införde dessa regler. Personen ifråga påstod att avsikten var att dessa regler skulle vara väldigt tillfälliga. Det är ju bekvämt att hävda så här i efterhand... Jag hävdar fortfarande att vätskereglerna i sig inte förhindrat ett enda attentat.
 

agehall

Medlem
Ja, den är fin. På många flygplatser finns ju dessutom steakhouse där man kan få en riktigt fin och vass kniv innan man går på.

Nu går vi väl lite OT, men säkerhetskontroller handlar väldigt lite om säkerhet och mer om att följa regler.
 
Toppen