Senaste nytt

Söker: Stockholm-Maui med Airbus A380 inom Star Alliance

nwalden

Ny medlem
Hej,
som ny medlem på detta enastående forum undrar jag om jag skulle kunna få hjälp med denna fråga:

Jag och en polare vill åka från Arlanda till Maui (OGG) 8 februari med hemresa 14 feb. Eftersom ingen av oss har fått möjlighet att testa att flyga med en 380 vill vi gärna testa på att resa med denna fina maskin. Sedan vill vi helst flyga med Star Alliance... Är det någon som har ett eller ett par tips?
 

Alx

Medlem
Hej och välkommen nwalden!

Det enda flygbolag jag kommer på som är med i Star Alliance, flyger A380 och har "normala" cennections till OGG från ARN är Lufthansa. Går du utanför Star Alliance är nog Air France och British Airways de mest troliga om man vill flyga A380.

Fyll gärna i mallen för frågor om flygbiljetter. Du hittar den under forumdelen "Flygbiljetter".

En liten detalj: Bra att tänka på när man använder sig av förkortningar är att inte posta förkortningar i trådens rubrik samt att vid användande av förkortningar säkerställa att man använder rätt förkortning. Arlanda förkortas ARN.
 

Alx

Medlem
Lufthansa/United är nog det enda alternativet som uppfyller alla dina krav. Om inte Singapore Airlines A380 FRA-JFK har någon vettig kombination med United till rimligt pris. Dock kräver den flygningen övernattning i Frankfurt på utvägen eftersom de flyger så tidigt från FRA.

OM A380 är viktigare än Star Alliance kan du ju även välja på Air France/Delta och British Airways/American. Övriga flygbolag som flyger A380 sticker antagligen iväg i pris eftersom routingen blir lite udda.
 

Jacob

Medlem
Kan du tänka dig att flyga något annat än Star Alliance finns fler möjligheter, exempelvis kan du flyga A380 med Korean Air via Seoul, borde gå att få på en genomgående biljett till ett skapligt pris från Europa.
 

Dr. Miles

Expert
Kan du tänka dig att flyga något annat än Star Alliance finns fler möjligheter, exempelvis kan du flyga A380 med Korean Air via Seoul, borde gå att få på en genomgående biljett till ett skapligt pris från Europa.

Fast Korean Air flyger inte till Maui (OGG) utan till Honolulu. Det behövs en stop till i Honolulu och med en stop i Europa (totalt 3 byte per riktning) pga Korean Air inte flyger till Sverige med passagerarplan.

Om att flyga med Star Alliance är ett krav så tror jag att Senators förslag är det mest troliga (ej nödvändigtvis billigaste).
 

Jacob

Medlem
Fast Korean Air flyger inte till Maui (OGG) utan till Honolulu. Det behövs en stop till i Honolulu och med en stop i Europa (totalt 3 byte per riktning) pga Korean Air inte flyger till Sverige med passagerarplan.
Det är jag helt med på, men det är ett hopp på 20-25 minuter mellan Honolulu och Maui, så borde vara ett mindre problem väl man tagit sig till Hawaii. Om nu att flyga Airbus A380 är hög prioritet.
 

AABack2ARN

Medlem
Kan du tänka dig att flyga något annat än Star Alliance finns fler möjligheter, exempelvis kan du flyga A380 med Korean Air via Seoul, borde gå att få på en genomgående biljett till ett skapligt pris från Europa.

Tittar man i ExpertFlyer så finns inga KE-fares publicerade ARN-HNL. Och från olika gateways i Europa (LHR, AMS, CDG) är priserna inte speciellt attraktiva tycker jag. Från 10000 SEK och uppåt exklusive tillägg. Och det är dessutom inte på 380n som inte verkar flyga från dessa tre flygplatser...

LH tar 4221 SEK + tillägg på sträckan ARN-HNL och då är 380n via SFO ett valbart alterantiv.
 

henkedio

Medlem
Men Lufthansa kör väl bara 380 på sommaren om jag inte minns fel, enligt ITA så verkar British Airways köra med 747, fick för mig att LAX skulle trafikeras med 380 från LHR?

En annan grej att hålla koll på, flyger man till just Maui så är det nästan alltid så att du måste ta en övernattning i USA på vägen. Avgångarna går så pass tidigt på dagen att det antingen blir väldigt svårt att hinna med customs, eller så är du helt enkelt framme efter flygen har gått.

Sen kan du även räkna med att du kommer hem 2 dagar efter du reser. Ett ordentligt tips är dessutom att ni stannar längre än 6-7 dagar. Jetlagen kan bli saftig om ni inte får rätt på det.
 

jth

Medlem
Men Lufthansa kör väl bara 380 på sommaren om jag inte minns fel, enligt ITA så verkar British Airways köra med 747, fick för mig att LAX skulle trafikeras med 380 från LHR?

En annan grej att hålla koll på, flyger man till just Maui så är det nästan alltid så att du måste ta en övernattning i USA på vägen. Avgångarna går så pass tidigt på dagen att det antingen blir väldigt svårt att hinna med customs, eller så är du helt enkelt framme efter flygen har gått.

BA269 LHR-LAX är en A380 så det är ju ett bra alternativ om det inte måste vara en *A-flight. Då måste man som du säger, ta en övernattning i LA och fortsätta nästa dag. Men det kan ju å andra sidan vara en fördel så man kan börja vrida dygnet rätt, med tanke på jetlagen.
 
Toppen