Senaste nytt

Star Alliance lounger på Paris CDG?

Bryant

Medlem
Jag flyger från CDG den 22/6 och har ca 3h att döda på flygplatsen. Eftersom Terminalen där SAS flyger ifrån är lika spännande som Luleå/Kallax så undrar jag vilken Lounge jag ska använda mig av. Är EBG. Har jag tillgång till Uniteds red capet? Kommer jag åt den loungen trots att jag ska till ARN?

Andra loungetips mottages gärna...

(Jag har läst loungeguiden men har ändå dessa frågor :) )
 

Jacob

Medlem
Jag har varit mycket på CDG och jobbat mig igenom det mesta även om det var ett tag sedan sist.

I non-Schengen området finns Star Alliance loungen och United Airlines loungen.
Star Alliance loungen vägrar notoriskt att släppa in dig om du reser med SAS. Inte ens den bästa franskan och charmen har hjälpt mig. De påstår att de inte får betalt av SAS vid besök.
United Airlines loungen är helt OK, inte spektakulär men en av de bättre jag besökt.

Har inte tidigare haft några problem att komma in i non-Schengen området om jag flugit SAS, bara att säga vid passkontrollen att man vill besöka en lounge om det är några frågor. Allt blir dessutom enklare då säkerhetskontrollerna ändå är placerade ute i satelliterna.

I Schengen området har SAS och Lufthansa varsin lounge. Dessa har både renoverats och flyttats runt ett antal gånger.

Senast jag besökte Lufthansa loungen var Senator delen så liten att andra Star Guld medlemmar fick använda business loungen, men tror de har ändrat det nu. Hur som helst inget att bli upphetsad över. Ligger i källaren utan några fönster.

SAS loungen tror jag flyttat tillbaka till satellit 7 nu, lite osäker på hur den ser ut nuförtiden. SAS loungen har funnits på tre olika ställen under de år jag använt CDG och utbudet har alltid sett likadant ut. OK franska viner, hyfsat med drycker men bara ost och kex att äta samt croissanter på morgonen.
 

Roger J

Medlem
Nya sas-loungen är ljus och fin med stora fönster. Ingången är efter säkerhetskontrollen så man kan sitta kvar ända tills man ska gå ombord.
 

Bryant

Medlem
Tack för all info! Eftersom jag reser med min mor som är grymt flygrädd så tror jag att jag håller mig till det lätta och använder SAS loungen!

Skrik till om jag prioriterar fel :)
 

Traveller

Medlem
Nya sas-loungen är ljus och fin med stora fönster. Ingången är efter säkerhetskontrollen så man kan sitta kvar ända tills man ska gå ombord.
Men loungen på JDG är ju ändå bland de minsta och varmaste SAS har någonstans. Solen ligger dessutom på de stora fönsterrutorna och gör det än värre de dagarna den skiner. Det är också ont om sittplatser, flera gånger har jag sett folk som fått lämna då jag suttit där tack vare brist på plats. On om eluttag är det också. Det finns två korta elstolpar och en förlängningskabel på golvet med ett antal uttag... Jag tycker du skall, om du kan, vänta med att ta dig till flygplatsen och slippa lida i just denna lounge...

Trevlig resa..
 

Bryant

Medlem
Det blev ca en timme i SAS loungen. Klart en av de sämre jag varit i, men nu är den testat iallafall :).
 

mry

Medlem
Jag har varit mycket på CDG och jobbat mig igenom det mesta även om det var ett tag sedan sist.

I non-Schengen området finns Star Alliance loungen och United Airlines loungen.
Star Alliance loungen vägrar notoriskt att släppa in dig om du reser med SAS. Inte ens den bästa franskan och charmen har hjälpt mig. De påstår att de inte får betalt av SAS vid besök.

Om man söker vilka lounger man kommer in i via staralliance.com får man upp att man får komma in i den loungen när man flyger med SAS mellan CDG och CPH, har den sidan fel eller har de ändrat det nu?
 

Jacob

Medlem
Om man söker vilka lounger man kommer in i via staralliance.com får man upp att man får komma in i den loungen när man flyger med SAS mellan CDG och CPH, har den sidan fel eller har de ändrat det nu?
Det står å andra sidan att du kommer in i Air Canadas Maple Leaf Lounge också. Jag var där i december och den ligger längst ut i en satellitpir som är hopkopplad med terminal 2A, det är väl några kilometer därifrån till SAS-gaten. Lycka till att komma dit och tillbaka! ;)

Star Alliance Lounge Guide är bra men absolut inte perfekt.
 
Toppen