Senaste nytt

Eurobonuspoäng mellan Bangkok och Melbourne

God fortsättning BC.se

Agehall har på ett mycket pedagogiskt sätt förklarat hur man på ett enkelt sätt räknar ut hur många poäng man tjänar på en viss sträcka. Dock ger det inte riktigt svar på in fråga. Så jag gör det bekvämt för mig och frågar er experter.

Är inbokad på en TG kärra (codeshare med Austrian Airlines = OS). Jag har således ett OS flightnummer och är inbokad i P klass. Mitt flygnummer ingår i den "range" utav flightnummer OS7000-9999 som inte ska ge några EB poäng. Någon utav er som har erfarenhet av att denna sträcka ej ger poäng? Läste i en tidigare tråd att detta är en försiktighetsåtgärd från EB sida då t ex. något utav dessa flightnummer skulle ingå i en annan allians. Stämmer det? Eller kan jag räkna med att tjäna poäng? Till syvene och sist så sker ju alla mina flygningar med Star Alliance metall.
 

Alx

Medlem
Det här är inte något helt svar på din fråga utan snarare en fråga i frågan.

När du reser på TG-metall med OS-flightnummer och bokningen således antagligen inte är gjord hos TG så är det väl inte helt säkert att din flight med TG faktiskt är bokningsklass P? Eller är det frågetecknet redan utrett?

Jag kanske uttrycker mig otydligt men hoppas att någon av experterna på området förstår vad jag menar och kan reda ut den biten åt dig. Visar det sig att din flygning inte ens är bokad i P klass så kanske problemet med intjäningen är en icke-fråga?!

God fortsättning
 

fcx

Medlem
Skulle vilja vrida frågan ett varv till: spelar det någon roll vilken bokningsklass P på OS översätts till hos TG? EB skriver ju explicit att OS7000-9999 inte ger någon intjäning.

Frågan som "blir hängande i luften" är: Varför kan inte *A ha intjäning baserat på marketing carrier, och inte på operating carrier?? Det måste ju vara en gigantisk oreda, huvudvärk och administration för alla inblandade FFP:s när man ska räkna och betala ut poäng på codeshare.
 

AABack2ARN

Medlem
Utan att veta skulle jag tro att du får poäng för resan eftersom filen från TG med stor sannolikhet kommer innehålla originalflygnumret snarare än codeshare-numret. På SASSalesInfo finns dessutom inte disclaimern kvar om att OS7000-OS9999 inte ger poäng!

Och om du nu skulle få poäng så är för en gång skull det en fördel med att du får enligt operating carrier eftersom TG ger 200% på alla C-biljetter i motsats till OS som enbart ger 100%.

Skulle du inte få poäng automatiskt kan du pröva med att efterregistrera men får i värsta fall nöja dig med att 0 poäng.

Men, ja, Star Alliance borde absolut övergå till att ge poäng enligt marketing carrier. Det är mycket som skulle bli enklare då...
 

agehall

Medlem
Du svarar ju på din egen fråga - dessa code shares ska inte ge EB-poäng. Varför bokade du codeshare till att börja med? Det är i 11 fall av 10 dumt att göra inom Star Alliance.
 

NotRyan

Medlem
Jag måste börja med att säga att jag håller helt med Agehall i codeshare-frågan, men om biljetten är många tusenlappar billigare när den köps i en OS-biljett inom ramen för de platserna som OS säljer på TG-flighten så finns någonstan en brytpunkt där man väljer codeshare-biljetten. För mig och Agehall ligger den gränsen långt bort, men för andra räcker det med någon tusenlapp billigare.

En medveten resenär väger in poängintjäning i ekvationen också, för en del flyttas brytpunkten då, men för andra inte... Ingen av dessa är medvetslös för det....

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

fcx

Medlem
Man är inte omedveten bara för att man bokar codeshare, däremot måste man vara medveten när man gör det. Det finns absolut klipp att göra, men poängen kan mycket väl utebli.
 
Jag har nu kontrollerat min EB sida och det har trillat in 9200 poäng för BKK-MEL. den P klass jag var inbokad på genomgående till MEL blev översatt till en Z klass på TG leggen. Det är alltid en övervägning att välja codeshare flygningar. Jag anser mig dock inte vara en omedveten resenär (påstår heller inte att någon annan sagt det heller) bara för det att jag valde codeshare flygningar till MEL. Här spelade priset en roll och vi pratar flera tusenlappar. Agehall har en poäng i det han säger. Jag trodde dock helt ärligt att man alltid fick poäng när man reste i en betald business class biljett under förutsättning att samtliga flygningar utfördes utav *Alliance metall. Jag utgår/utgick ifrån att en business class biljett hos ett bolag översattes till motsvarande klass hos ett annat vid codeshare. Men jag kan givetvis ha fel på den punkten.
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Grattis till utdelning i "codeshare-lotteriet"!
Det är långt ifrån alla som drar vinstlotter här och vi har många trådar som belyser både vinnare och förlorare.
 

Alx

Medlem
En medveten resenär väger in poängintjäning i ekvationen också, för en del flyttas brytpunkten då, men för andra inte... Ingen av dessa är medvetslös för det....

/NotRyan

Jag tror att det stora flertalet härinne också väger in VEM som betalar biljetterna. Är det surt beskattade pengar ur egna plånboken så ser nog många av oss lite annorlunda på prisskillnaderna än om det är företagets pengar det handlar om. Båda kan ju göra ett medvetet val med helt olika outcome.
 
Toppen