Senaste nytt

United hanterar ombokning av inställt flyg exemplariskt!

Alx

Medlem
Igår strandades så en familjemedlem tillsammans med medresenär i FLL på väg till ARN. Anledningen var snöovädret i NYC. Så nej, det var inte någon DY flight. ;)

United tvingades ställa in flighten FLL-EWR mycket nära avgång. Resenärerna ifråga saknar båda statuskort på Star Alliance och hamnade så gott som längst bak i kön till ombokningen. Jag ringde då United Premier Services och frågade de om de kunde hjälpa oss även om jag inte var med på själva resan. Självklart! svarade de direkt. Agenten letade febrilt efter alternativ och med lite hjälp från mig hittade vi en biljett FLL-IAH-LHR-ARN med avgång bara en timme senare. Agenten gjorde allt hon kunde för att få loss även en andra biljett men med 40 personer på standby-list FLL-IAH var vi glada över att hon lyckades få loss ens en biljett.

Eftersom den ena resenären hade mer bråttom än den andre så gick de med på att ta olika flyg. Den andre resenären visade sig dock behöva vänta ända tills söndag förmiddag innan hon kan få åka hem. Så nu återstår att försöka hitta en öppning för en tidigare lösning. Men det var trots allt betydligt bättre än vad SAS tidigare hade erbjudit de båda via telefon. SAS Tallinn (japp USA-numret leder tydligen till Tallinn) hävdade att ALLA flyg var fullbokade och att det inte fanns en enda plats förrän tidigast tisdag lunch.

Det som kanske imponerade allra mest var att UA agenten utan tvekan letade även på Delta, AA m.fl. utanför egna alliansen.

Tack United! Ni visade verkligen att ni ville hjälpa era och SAS resenärer att komma hem så fort som möjligt.
 

gdaily

Medlem
Konstigt att personalen på plats i Fort Lauderdale inte sätter passagerarna i taxi till Miami, och sedan ut i vida världen. Vad är det, en halvtimme - trekvart mellan dessa flygplatser med bil.
 

Alx

Medlem
De var inte omöjliga med att boka om så att man reste ut från MIA. Problemet var att klockan var för mycket för att hinna dit i tid till de få flighter som hade platser kvar igår. Idag såg det lika mörkt ut från MIA som från FLL. Nu fick vi förvisso nyss ett erbjudande om en routing idag, men den hade så långa byten att hon hellre valde en extradag i Florida.

Jag tycker att UA överlag hanterade det hela riktigt bra. Agenten jag pratade med var mycket service minded och ringde dessutom själv upp gaten och sa åt de att absolut inte ge platser till någon på standby-listan, fråga efter volunteers samt börja flytta över väskorna för den resenären som skulle med planet medans vi fortsatte att leta biljetter till den andre resenären.

Det enda som egentligen gick att anmärka på var att köerna var enorma till ombokningsdiskarna för eco pax utan statuskort. Men säg det flygbolag som inte får det så vid större störningar?! :(
 

Johan_G

Medlem
Kul att läsa om något som fungerar riktigt bra då den senaste veckan mest handlat om DY och deras äventyr. Skönt att det ordnar sig för dina bekanta och än en gång kul att se ett bolag som tar hand om sina resenärer :)
 

Alx

Medlem
Ja senaste veckan har ju mycket riktigt kantats av främst Norwegian som med all önskvärd tydlighet har visat skillnaderna som ibland uppstår mellan flygbolag med partners och flygbolag som bara har konkurrenter.

Vi är jätteglada att hon som hade mest bråttom hem faktiskt kom iväg så pass snabbt. Det hade aldrig gått om inte UA agenten var lika ivrig som jag att hitta en routing som höll hela vägen. Jag upptäckte dock i efterhand att vi hade lyckats få till ett byte på LHR mellan T4 och T3 på 55 min. MCT däremellan ska tydligen vara 90 min. Trots att det ofta inte tar så jättelång tid däremellan så tycker jag att hon jobbade på bra för att vara 17 år och för första gången på T4/T3. Hon rapporterade alldeles nyss att hon precis har landat på ARN och att hon även fortsättningsvis kommer att föredra BA och T5 på LHR. :D

Positiv överraskning: UA hade bokat in henne i SAS Plus trots ursprunglig ekonomibiljett. Så hon fick sig något mer än bara vatten även på sista flighten. Tack för det UA!
 

Alx

Medlem
Vi håller tummarna för dig palmen :)

Det galna i hela händelsen är att det här strulet är min sambos dotters (hon som kom iväg nu) 6:e STORA störning på knappt tre år mellan USA-Europa. Varav jag och hennes pappa endast har behövt genomlida 2 under samma period. Fördelen att skicka någon annan att pröva terrängen är ju att man slipper stå där och skaffa sig erfarenheten själv! :)
 

Jensik

Medlem
Jag kan bara instämma på vad Alx säger. Jag flög BOS-ORD-CPH-ARN med UA/SK i november och mitt flyg från BOS-ORD blev försenat så jag skulle antagligen inte hunnit med min anslutning i ORD. Pratade med personalen och de bokade om mig och jag hamnade på standbylistan på ett annat mindre flygplan till ORD (som egentligen skulle avgått någon timme efter mitt plan som jag var bokad på). Allt sköttes galant, jag kom på planet även fast jag var nr 4 på standbylistan och jag fick mitt Economy Plus säte som jag hade uppgraderat mig till. Kommer garanterat flyga mera med UA. Bra service tycker jag, inte alls dåligt som vissa skriver om det
 
Toppen