Senaste nytt

Bästa användandet av avios till premiumkabiner i Asien?

Gus

Medlem
Jag vill använda mina avios för att tillsammans med frugan flyga Tokyo till Jakarta i augusti. Vad hade ni valt mellan följande tre alternativ, för bästa upplevelse och prisvärdhet?

1. Direktflyg Narita - Jakarta med Japan airlines, boeing 777. Tar 7 h och 45 minuter. 10:50-16:35. Klass C. Kostar 2500 kr per person.

2. Narita - Hong Kong - Jakarta med CX, Airbus A330. 4 h 55 min och 4 h 40 min. Klass C. Kostar också 2500 kr per person.

3. Haneda - Hong Kong med CX i F, boeing 747 och vidare i C med CX till Jakarta. HND-HKG avgår kl. 10:35. Kostar 3800 kr per person.

Jag antar att de flesta här hade valt alternativ nr 3? Är det värt 1300 kr per person att åka F istället för C? Jag menar att planet går ganska tidigt så det kanske ändå bara blir frukost? Och så mycket kan väl en frukost i klass F och C inte skilja!? Men, den stora frågan är ju om jag får tillträde till the wing, first class!? I så fall är det ju mer värt de 1300 kronorna.

PS. Någon som vet varför det inte går att boka TYO-HKG-DPS med BA avios? CX flyger ju till DPS!?
 

Gus

Medlem
Är det regional-stolar CX använder på de flighterna? Om inte, tycker jag att det är värt det, men CX longhaul business-stol ser riktigt läcker ut. Jag hade haft svårt att välja eftersom jag vill prova båda upplevelserna, men jag hade nog ändå satsat på F. Varför skulle du inte få tillgång till The Wing? Får inte alla F pax tillgång?

Håller med om att longhaul business-stolarna verkar riktigt fräna! :) Men det häftiga med first class i 747 är att man kan äta mat mittemot varandra, det stämmer väl?! Jag tänkte att man måste ha en avgående resa i F för att få tillträde till the Wing? Men det kanske går bra med en ankommande resa också?
 

Gus

Medlem
Syftar priserna på skatter och bränsletilläggen?

Ja just så, per person. Så frågan är alltså om det är värt 1300 kr per person att åka knappt 5 h första klass (istället för business) på en morgonflygning. Eller kan vi ha roligare för 2600 kr i Tokyo genom att exempelvis äta på någon pepp restaurang eller bo flott?

Vi har tidigare åkt LH F, så det blir inte första gången i F för oss för i så fall hade det verkligen varit värt det. På LH F får man ju dessutom pyjamas, kaviar och egen säng (i 747), inget av detta ingår vad jag förstår på CX F NRT-HKG.

Frågan är ju också hur bra the Wing är. Den verkar inte lika personlig som FCT, och den verkar sakna en cigarrbar. Men badkaren ser härliga ut! :)
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Du kan väl få ganska prisvärda alternativ så länge som du inte väljer ex-LHR. Erfarenhet från lite torrsim igår:D
 

Gus

Medlem
Du kan väl få ganska prisvärda alternativ så länge som du inte väljer ex-LHR. Erfarenhet från lite torrsim igår:D

Någon här inne måste väl ha flugit med både Japan Airlines och Cathay Pacific? Vilka är bäst? Och är det stor skillnad på Cathay Pacific C och F på en morgonflygning!?

Hur pass bra står sig the Wing första klass mot FCT i Frankfurt?
 

henrik l

Medlem
Någon här inne måste väl ha flugit med både Japan Airlines och Cathay Pacific? Vilka är bäst? Och är det stor skillnad på Cathay Pacific C och F på en morgonflygning!?

Hur pass bra står sig the Wing första klass mot FCT i Frankfurt?

Har ingen erfarenhet av JAL, men CX F ex-EU tror jag inte du blir besviken på. Rent generellt har väl #Jacob konstaterat att det är svårt att göra riktig skillnad matmässigt mellan C och F på en morgonflight, instämmer till 100%. Skillnaden i hårdvara mellan CX F och C kan variera en del beroende på vilken C-kabin du får.

Jag har aldrig varit i FCT, ännu, men av beskrivningarna jag läst, så blir det lite orättvist att jämföra FCT och Wing F. FCT är en dedikerad förstaklasslounge, som bl a Concorde room och TPR på SIN, så där tror jag att Wing F får svårt att konkurrera. Men ser man den som en lounge för guldkortsinnehavare, så är den enligt min åsikt mycket bra.
 

Homer

Medlem
Men, den stora frågan är ju om jag får tillträde till the wing, first class!? I så fall är det ju mer värt de 1300 kronorna.


I am arriving off CX First Class and connecting to a CX or KA flight in Business Class. Can I access the First Class lounge during my transit?

Yes. You will be issued with two lounge invitations when you check in for your flight, one for use at your outport and one for use in Hong Kong. Your Hong Kong lounge invitation will clearly display an invitation to "The Wing/Pier/Cabin/G16 Lounge - FIRST CLASS".
Lounge Access and other Lounge FAQs - FlyerTalk Forums


PS. Någon som vet varför det inte går att boka TYO-HKG-DPS med BA avios? CX flyger ju till DPS!?

Det är mycket som inte går att boka på ba.com, ring och insistera på att de inte ska ta ut någon avgift eftersom att det inte går att boka online
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Har inte åkt F på sträckan men väl C på just den avgången med CX som är alternativ 3. Jag vill bara kommentera att det inte var frukost som erbjöds utan en riktig lunch(men de kanske kallade den för något annat).
 

Jacob

Medlem
Jag antar att de flesta här hade valt alternativ nr 3? Är det värt 1300 kr per person att åka F istället för C? Jag menar att planet går ganska tidigt så det kanske ändå bara blir frukost? Och så mycket kan väl en frukost i klass F och C inte skilja!? Men, den stora frågan är ju om jag får tillträde till the wing, first class!? I så fall är det ju mer värt de 1300 kronorna.
Jag gillar ju Cathay Pacific i premiumkabiner i största allmänhet, aldrig varit besviken varken i business eller first. Men ska helst vara minimum 3-4 timmar för att första klass verkligen ska vara värt det, och som sagt, helst inte en morgonflygning.

Frågan är ju också hur bra the Wing är. Den verkar inte lika personlig som FCT, och den verkar sakna en cigarrbar. Men badkaren ser härliga ut!
The Wings förstaklasslounge är betydligt bättre nu sedan den renoverades för ett knappt år sedan, avsevärt snyggare och fräschare. Den nya restaurangen är faktiskt riktigt trevlig. Men matchar inte riktigt Lufthansa i Frankfurt, men helt OK i vilket fall.

Jag lade upp ett flertal bilder här:
Cathay Pacific The Wing First Class Lounge, Hong Kong - BusinessClass.se
 
Toppen