Senaste nytt

Finns det någon logik bakom SAS flygnummer?

sungtae

Medlem
Finns en bra tabell på Wikipedia över hur SAS kodar sina flygnummer. I korthet kan man säga att det bara är de tre sista siffrorna som är viktiga, ex. SK2636 så är det 636 som är intressant och visar på flyg till/från Tyskland/Schweiz/Österrike/Italien i detta fall FRA-ARN.

Scandinavian Airlines - Wikipedia

Nån som vet mer kan förklara vad som avgör om och vilken siffra som hamnar framför också? Har dock noterat att på ARN-CPH vv. så känns det som att avgångar som utgår från Köpenhamn så börjar numren på 4XX och från Stockholm 14XX (märks bland annat på vilka flygplan som används, MD80 eller A321 på SK4XX som hör hemma på CPH och B737-600/700/800 på SK14XX som hör hemma på ARN)
 

Jacob

Medlem
Nån som vet mer kan förklara vad som avgör om och vilken siffra som hamnar framför också? Har dock noterat att på ARN-CPH vv. så känns det som att avgångar som utgår från Köpenhamn så börjar numren på 4XX och från Stockholm 14XX (märks bland annat på vilka flygplan som används, MD80 eller A321 på SK4XX som hör hemma på CPH och B737-600/700/800 på SK14XX som hör hemma på ARN)
Du har helt rätt när det gäller Stockholm-Köpenhamn. Flygningar som har flygnummer SK 400-430 flygs med dansk besättning och danskt flygplan, flygningar som har flygnummer SK 1400-1430 har svensk besättning och svenskt flygplan.

Flygnummerserien sattes för flera decennier sedan. När en släkting gick bort för något år sedan hittade vi en gammal SAS biljett från 60-talet i en låda. Flygningen gick till Köpenhamn och hade exakt samma flygnummer som idag.

Jag antar att man behållit denna struktur eftersom den är invand hos många anställda och lätt avslöjar vilken flyglinje det rör sig om. Några av dessa har jag själv koll på numera. Sedan kompletterar man med en 1:a eller 2:a i början vid behov.
Men sen kan man fundera på varför den första siffran ibland läggs till. Jag har flugit mycket Stockholm-London och funderat någon gång på varför flygen heter SK 525, SK 531, SK 527, men så helt plötsligt heter eftermiddagsflyget SK 1523 och inte SK 523.
 

sungtae

Medlem
Exemplet jag tog upp ovan är ju också lite konstigt numrerat. Det är ju morgonflyget ARN-FRA SK635 som sedan blir SK2636 tillbaka och inte SK636 vilket hade varit mer logiskt. Ibland försvinner ju nummer pga olyckor, SK686 lär ju aldrig dyka upp igen exempelvis, men annars vet jag inte varför det blir 1XXX och 2XXX.
 

Roger J

Medlem
Extrasiffran innan det vanliga flightnumret tror jag används när det är en avvikelse av något slag; tillfällig tidtabell etc. För att slippa göra ett helt nytt. Extrainsatta flyg får också det befintliga flygnumret med en extrasiffra framför. Hos SAS är det väl också så att 7 innan flightnumret betyder codeshare och 8 innan betyder chartrad rutt?
 

sungtae

Medlem
Jag har flugit mycket Stockholm-London och funderat någon gång på varför flygen heter SK 525, SK 531, SK 527, men så helt plötsligt heter eftermiddagsflyget SK 1523 och inte SK 523.

Just SK 523 är väl GOT-LHR så där kan det vara så att SAS har lagt in SK 1523 i ett senare skede för att öka kapaciteten på ARN-LHR.
 

henke12

Medlem
Jag kan även flika in här, ibland har flygtrafikledningen synpunkter då callsign för olika bolag har för lika callsign på flygningar som är på samma ställe samtidigt.

Vet tex att SK och TF hade några liknande callsign på flygningar STO-MMX då någon fick byta callsign.

OT:
En del bolag väljer också helt sonika att ha olika callsign och flightnummer. Tex LH och SN är såna.


/Henke
 

Dr. Miles

Expert
Lite OT.

Många flygbolag väljer att använda "8" i flightnummer för flygningar till/från Kina.
Det är därför att kinerserna älskar nummer 8.
 
Toppen