Senaste nytt

Arbetsplats Sheraton

Jacob

Medlem
Av en slump ramlade jag in på denna dokumentär på SVTs Öppna Arkiv. "Arbetsplats Sheraton" handlar om livet på Hotel Sheraton i Stockholm...år 1986. Riktigt intressant realitydokumentär från en tid när reality var en ganska ovanlig genre men då resande och hotellboende i många fall nog höll en högre servicenivå än idag.

Eller vad säger ni som bott på hotellet på senare år?

Kul att höra personalens tankar och reflektioner, alltifrån bokningen, receptionen och restaurangen till städerskorna som beskriver på vilket sätt folk av olika nationaliteter grisar ner. Och en gång i veckan görs "white glove inspection" på hotellet.

Arbetsplats: Sheraton | Öppet arkiv | oppetarkiv.se

1986 följde Ylva Hemstad tillsammans med fotografen Lars Palén livet bakom kulisserna på lyxhotellet Sheraton i centrala Stockholm. Här arbetar flera hundra människor från över 20 länder och alla är de övertygade om att just deras avdelning och deras arbete är den viktigaste förutsättningen för gästernas välbefinnande och hotellets framgångar.
 

Henry

Medlem
Tack för tipset - intressant dokumentär!

simontemplar: Hörde av en gammal chef att Grand länge var det enda femstjärniga i Stockholm eftersom det krävdes (krävs?) att man erbjöd mat 24/7 på roomservicen. I Sheratons fall så verkar de stänga klockan 03?
 

Jacob

Medlem
Har sett den och får inte intrycket av ett fem-stjärnigt hotell, men det kanske är bara 80-talet som lurar mig?
I internationell jämförelse är det inte mycket i Sverige som når upp i riktig lyxstandard, varken nu eller då.
Däremot skulle jag tro att hotellet, i förhållande till den tidsperiod då dokumentären spelades in (med den standard och de möjligheter och begränsningar som fanns då), upplevdes som lyxigare då än det gör idag. Det är min egen gissning i alla fall.
 

nilsson

Medlem
Tack för tipset - intressant dokumentär!

simontemplar: Hörde av en gammal chef att Grand länge var det enda femstjärniga i Stockholm eftersom det krävdes (krävs?) att man erbjöd mat 24/7 på roomservicen. I Sheratons fall så verkar de stänga klockan 03?

Enligt hemsidan är det room service dygnet runt. Jag har aldrig provat när jag bott där.
 

Moco

Medlem
Såg den också för ett tag sedan. Kändes ganska dammig, sett till dagens datum.
Gillar dock Sheraton Stockholm. Även om det kanske inte är något überlyxigt ställe som kan jämföra sig med internationella lyxhotell, så är det så är det ändå, i min mening, ett trevligt hotell med bra personal. Sett till svensk hotellstandard överlag så är det väldigt bra.
 
Toppen