Senaste nytt

Din SAS AMEX limit?

jth

Medlem
Jag tror det här är något som Martin kan svara på :)

Om jag får gissa är det inte någon fast "limit" i kr utan det är enligt en algoritm som bedömer "återbetalningsförmågan" som baseras på dina köpmönster, kreditrating mm.
Jag har vissa månader haft runt 50 000 kr i utgifter utan att någon ringt eller kollat.
Jag kan tillägga att jag undviker att använda amex-kortet för småutgifter på "sjabbiga" ställen som 7-11, donken (om de ens tar amex) mfl eftersom jag är övertygad att de profilerar dina köpmönster och sätter din kreditvärdighet från det.
 

jumbooze

Medlem
Jag tror det här är något som Martin kan svara på :) Om jag får gissa är det inte någon fast "limit" i kr utan det är enligt en algoritm som bedömer "återbetalningsförmågan" som baseras på dina köpmönster, kreditrating mm. Jag har vissa månader haft runt 50 000 kr i utgifter utan att någon ringt eller kollat. Jag kan tillägga att jag undviker att använda amex-kortet för småutgifter på "sjabbiga" ställen som 7-11, donken (om de ens tar amex) mfl eftersom jag är övertygad att de profilerar dina köpmönster och sätter din kreditvärdighet från det.
Oj vad olika vi tänker!
Varje sjabbigt ställe som inte ser oärligt ut passar jag på att använda mitt Amex, många bäckar små...
 

nota bene

Medlem
Jag vet inte exakt, men minns att när jag tecknade det kunde jag iaf sätta ett tak på kontantuttag (vilket jag satte lågt eftersom det ju knappast behövs via Amexkortet).

Har haft fakturor närmare 100tkr utan problem, även om de normalt ligger betydligt lägre. Använder i princip bara kortet för flyg, hotell och biljettautomater.
 

agehall

Medlem
Största enskillda fakturan från AmEx ligger nog på runt 250k. Min normala faktura har pendlat mellan 50k och 150k/månad. Jag misstänker att de inte skulle höja speciellt mycket på ögonen om jag försökte handla för 500k en månad.
 

Holloman

Medlem
Oj vad olika vi tänker!
Varje sjabbigt ställe som inte ser oärligt ut passar jag på att använda mitt Amex, många bäckar små...

Har börjat tänka precis likadant. Tidigare använde jag det mest för stora inköp, men sen kom jag på just det att om jag använder det när jag handlar på ICA med mera så blir det snabbt mycket mer poäng.
 
Jag har aldrig reflekterat över exakt var jag använder kortet. Tar de Amex så använder jag det där. Tar de inte Amex försöker jag byta ställe till nästa gång.
 
Toppen