Senaste nytt

Varning - Byte från SAS till Turkish i Helsingfors på SAS-biljett

TheEagle

Medlem
Här kommer en liten varning om ni bokat resor med SAS (SK) till Helsingfors och ska vidare codeshare med Turkish (TK) till Istanbul.
Ni kommer inte kunna checka in online på TK flighten utan bara på SK på SAS hemsida. SAS kommer heller inte kunna checka in er på TK på plats på flygplatsen utan hänvisar till transitdisken i Helsingfors. Tyvärr är den disken stängd utan man måste helt enkelt lämna airside och gå till check in disken i avgångshallen.
I mitt fall gick detta bra även om disken egentligen hade stängt. På orginalbiljetten hade jag dock 35 min, vilket är min-tiden i Helsingfors. Dock bokades biljetten långt innan och planet till Helsingfors schemaändraded vilket var en riktig tur. Annars hade nog starten på resan blivit väldigt dålig.
Tips kan vara att prova checka in på TK på Arlanda om man flyger därifrån eller ha gott om tid i Helsingfors.

Resan var en bonusresa och rutten gick över Helsingfors eftersom det inte fanns lediga platser direkt från Stockholm kan tilläggas.
 

Jacob

Medlem
En fråga, varför flyger man SAS + Turkish via Helsingfors när det finns tre direktflyg per dag Stockholm-Istanbul? ;)

Vet inte hur det funkar i Helsingfors men på ganska många flygplatser brukar de kunna hjälpa till med incheckning vid gaten för transferpassagerare.
 

TheEagle

Medlem
En fråga, varför flyger man SAS + Turkish via Helsingfors när det finns tre direktflyg per dag Stockholm-Istanbul? ;)

Vet inte hur det funkar i Helsingfors men på ganska många flygplatser brukar de kunna hjälpa till med incheckning vid gaten för transferpassagerare.

Jo, tanken var ju också att flyga direkt från Stockholm. Men eftersom vi önskade fått tag i bounsresor en exakt dag och dessutom inte behöva ta någon fakirflight med TK från ARN så blev biljetten ARN-HEL-IST-CMB.
Absolut fungerar det ju att få hjälp i gaten men problem uppstår ju när man ska igenom passkontrollen och in till non-schengendelen av terminalen. Blir lite svårt att komma igenom utan giltigt boardingkort. Hade det varit intra schengen hade det nog inte varit några problem att bara go to gate.
 

Jacob

Medlem
Absolut fungerar det ju att få hjälp i gaten men problem uppstår ju när man ska igenom passkontrollen och in till non-schengendelen av terminalen. Blir lite svårt att komma igenom utan giltigt boardingkort. Hade det varit intra schengen hade det nog inte varit några problem att bara go to gate.
Nej då, har du maskinläsbart pass använder du bara en av automatpassagerna i Helsingfors, där är det ingen kontroll av boardingkort. Vid den manuella passkontrollen brukar de dock vilja se boardingkort.
 

TheEagle

Medlem
Nej då, har du maskinläsbart pass använder du bara en av automatpassagerna i Helsingfors, där är det ingen kontroll av boardingkort. Vid den manuella passkontrollen brukar de dock vilja se boardingkort.

Nu är ju jag en av dem som inte har ett sånt modernt pass utan hankar mig kvar på ett av de gamla som gällde i 10 år. Visst kan man ju byta men orkar inte eftersom jag har ett USA visum på 5 år som går ut i början av 2016 och passet går ut i slutet av 2015. Vet att man kan byta pass och ha kvar visumet men bra att ha samlat det på samma ställe. Enda orsaken till att byta tidigare för mig vore att sidorna börjar tryta för viseringar.

OT1: Förresten så var det rätt underhållande att se att de som använde automatpassagerna i London i veckan blev stående mycket längre i kö än vi andra som inte gjorde det.

OT2:. Kan man nyttja non-schengenloungerna om man flyger intra schengen med One World. Om man nu kan passera med ett maskinläsbart pass?
 
Toppen