Senaste nytt

Bangkok / Hongkong med Turkish och Emirates i Business och First

Vaniljvodka

Medlem
Bokade den här resan i maj och har haft tid på mig att längta. Så många debuter att avklara:

- första gången i First
- första longhaul-resorna i annan C än med SAS eller BA
- första biljetterna bokade efter deals jag hittat här
- första gången i Bangkok och Hongkong


Många andra saker att se fram emot. Fyra restauranger på World's Best Restaurants-listan att testa. Gatumat i Bangkok. Nya lounger att hänga i. Marknader i bägge städer. Massiv Uniqlo-shopping. Tre på pappret extremt fina hotell till ett bra pris. 12.000 EB-poäng som ger mig EBG för första gången. Etcetera etcetera.

När det dessutom står klart att Turkish Airlines bumpar upp alla sina dagflighter ARN-IST till A321 med ny C-kabin så blir det hela ännu trevligare. Riktiga C-stolar på shorthaul i Europa trodde jag aldrig att jag skulle få uppleva. Samt att de satt A333 och B777 på mina avgångar till och från BKK. Ny C-kabin även där alltså.

En vecka före avresa kommer således den stora i-landsbesvikelsen: TK har bytt ut planen på samtliga avgångar till B738 respektive A343. Vilket innebär förmodat blockat mittsäte och gammal C-kabin utan fully flat-beds på longhaul. Så nära en halv natts sömn liksom.
Trots att jag började flyga business först för två år sedan så är jag redan kräsen och grinig sjukt nog. Kan ha och göra med att jag bara lyckats sova ordentligt i BAs Club World-stolar, medan SAS aldrig gett mig mer än nån timmes sömn.

Men men, försöker borsta av mig besvikelsen och peppa upp för resan igen. Går hyfsat bra. Anländer med sambo till Arlanda söndag morgon för lunchflighten till Istanbul. Ett besök i SAS guldkortslounge och lite halvdan frukost:

IMG_3747.jpg

TK1794
Avgång: 12:15
Ankomst: 16:40
Flygplan: Boeing 737-800
Klass: Business Class
Sittplats: 2C


Boarding på TK1794 sker från gate 17 längst ut i B-piren. Har inte varit här ute på länge. Prioriterad boarding för C-pax men som vanligt så ska folk börja köa vid insläppet innan det är deras tur. Mer om köande senare i denna rapport.

IMG_3751.jpg

Kliver på denna B737-800 och mycket riktigt så är det blockat mittsäte som gäller. Den här korta flygningen blir ändå mer än trivsam pga:

1. Den hittills godaste mat jag ätit i luften
2. Uppmärksam och trevlig kabinpersonal

De första rapporterna jag läste här på BC vittnade om mat i toppklass pga cateringfirman Do & Co. Kanske till och med bäst på marknaden enligt frekventa resenärer såsom chefred Jacob Molin exempelvis. Men de sista rapporterna/kommentarerna innan avresa förtäljde att man haft sämre lycka med maten och inte fattade hajpen. Jag fattar den fullständigt. Hur det är möjligt att fixa så bra kött som jag fick på min första TK-flight är för mig ofattbart. Saftighet nästan i klass med diverse persiska restauranger i Mellanöstern.

IMG_3768.jpg

IMG_3758.jpg

IMG_3762.jpg

IMG_3765.jpg

IMG_3752.jpg

Vi gör en fin inflygning över Istanbul och landar före tidtabell.

IMG_3767.jpg

IMG_3771.jpg

Drygt tre timmar att slå ihjäl på Atatürk och CIP-loungen blir vårt tillhåll största delen av tiden. Det är i alla hänseenden en makalös lounge. Mycket människor, men ändå inga problem att hitta sittplatser utan att trängas. Här finns bio, stor duk med flightradar, biljardbord, vilorum för de med transfer på minst fyra timmar och allehanda matstationer:

- grillkock som steker kött och kyckling
- nån sorts pizzastation (inbakade pizzor som skärs i småbitar)
- sallads- och mezebuffé
- pastacenter
- efterrätter en masse
- all dryck du kan tänka dig

IMG_3774.jpg

IMG_3782.jpg

IMG_3781.jpg

IMG_3788.jpg

IMG_3777.jpg

IMG_3787.jpg

Är ganska mätt efter måltiden på flighten men kan inte låta bli att äta ännu mer. Det här är annat än maten i SAS-loungen. Det här är också annat än Galleries ClubHeathrow.

Boarding till Bangkok-flyget skedde enligt principen: säg nåt i högtalarna, öppna upp grindarna och låt alla gå på hur de vill. Vi satt nära ingången så det gjorde inget.

TK64
Avgång: 19:50
Ankomst: 09.45
Flygplan: Airbus A340-300
Klass: Business Class
Sittplats: 2A


Gamla C-kabinen hos TK har fina pastelliga färger och känns mer tilltalande än SAS dito, men stolarna var av ungefär samma sort. Bordslösningen hos TK känns dock bättre, där man drar upp hela klabbet från det lilla drinkbord man har emellan varann. Utan att behöva vika ut saker. Kändes stabilare.

IMG_3795.jpg

IMG_3794.jpg

IMG_3793.jpg

IMG_3804.jpg

Olika sorters välkomstjuicer bärs ut på brickor och i stolsfickorna framför så hittar vi tofflor och necessär från Porsche Design. Plus i kanten för sockiplasträfflade undersidor på sockorna.

IMG_3798.jpg

IMG_3806.jpg

IMG_3799.jpg

Servering inleds nån knapp timme efter start. Återigen är det svinhög klass på maten. Äter fisk till huvudrätt den här gången och den skulle faktiskt kunnat serverats på en fyrplussig restaurang. Till förrätt rullas en vagn ut där man får välja vad man vill ha bland en massa olika godsaker. Samma sak gällande efterrätterna.

IMG_3819.jpg

IMG_3810.jpg

IMG_3812.jpg

IMG_3814.jpg

IMG_3816.jpg

IMG_3822.jpg

IMG_3823.jpg

IMG_3824.jpg

IMG_3826.jpg

Vi får även en frukostmeny att kryssa i innan kabinen släcks ner. Sover dock inte mer än runt två timmar dessvärre.

Frukosten är inte lika bra som det vi fått innan dess, men ändå helt okej.

IMG_3827.jpg

IMG_3828.jpg

Landar i Bangkok en halvtimme sena och passerar immigration i ett nafs via Premium Lane (erhöll kort när vi klev av planet).

IMG_3843.jpg

Väskorna dröjer något, men hyfsat snart sitter vi en taxi in mot stan och Shangri-La Hotel.

IMG_3874.jpg

IMG_3868.jpg

IMG_3871.jpg

IMG_3879.jpg

Nu följer sol, poolbad, läsande, lite Som Tam-sallad, en tur till Wat Pho på floden och en ganska så magisk 10-rätters avsmakningsmeny på indiska Gaggan.

IMG_3930.jpg

IMG_3931.jpg

IMG_3933.jpg

IMG_3935.jpg

IMG_3934.jpg

IMG_3940.jpg

IMG_3942.jpg

IMG_3944.jpg

IMG_3946.jpg

IMG_3950.jpg

IMG_3952.jpg

IMG_3947.jpg

IMG_3949.jpg

IMG_3954.jpg

IMG_3956.jpg

IMG_3957.jpg

IMG_3958.jpg

IMG_3960.jpg

IMG_3961.jpg

IMG_3962.jpg

Och till sist ett underbart exempel på hur man köar till Skytrain i Bangkok:

IMG_4013.jpg

…fortsättning följer!
 
Last edited:

Aerophobia

Medlem
Välkommen hem! Vilken fantastisk reserapport! Väntar på fortsättningen. Jag har ju gjort min EK i F så det blir trevligt att höra vad du tycker. Just nu sitter jag med Thailand-abstinens, fingrandes på kreditkortet, och inväntar ett ok avseende semesteransökan. Tänkte köra TK i C.

För övrigt; var det bara tillfällig equipment change mellan ARN och IST? Eller har turrarna svikit oss?

/ Duvetvem
 

Vaniljvodka

Medlem
Välkommen hem! Vilken fantastisk reserapport! Väntar på fortsättningen. Jag har ju gjort min EK i F så det blir trevligt att höra vad du tycker. Just nu sitter jag med Thailand-abstinens, fingrandes på kreditkortet, och inväntar ett ok avseende semesteransökan. Tänkte köra TK i C.

För övrigt; var det bara tillfällig equipment change mellan ARN och IST? Eller har turrarna svikit oss?

Tack! Finns fler bilder på min FB om du inte vill vänta ett par dar.

Jag fick följande svar från svenske marknadschefen:

Det är beklagligt att vi inte har kunnat genomföra bytet till 100% ännu. Vår första prioritet sedan september är att ha A321 på plats på alla avgångar som har connection till Far East- och Mellanöster flighterna.
Pga att vi tills nyligen hade ett längre problem med bokningssystemen när hela företaget gick över till ny platform har vi drabbats av ett stort bortfall i antal passagerare mellan november och januari. Vi är därför tvungna att anpassa kapaciteten därefter och flyger nu med en mix av flygplanstyper.

Jag räknar med att vi ser utlovade flygplan permanent på Arlanda från månadsskiftet jan/feb.
 

Vaniljvodka

Medlem
Del två:

Tre nätter på suveräna Shangri-La (där vi alltså fick ett hörnrum med en makalös badkarsutsikt) är nu till ända och vi är på väg mot flygplatsen igen.

Incheckningen går smidigt och vi får återigen Premium Lane-lappar för egen security. Fast track på Arlanda's got nothing på den här varianten då man nu har säkerhetskontrollen i direkt anslutning till incheckningsområdet. Dedicerad för crew och premium-passagerare. Att flyga med status i Asien har hittills varit en helt annan femma än i övriga världen.

IMG_4025.jpg

IMG_4024.jpg

Vi beger oss mot Emirates-loungen i E/F-piren och den visar sig vara helt tom. Utsikt över gigantiska trädgårdar på utsidan av Suvarnabhumi och jag känner att jag kunde ha det sämre. Loungevärdinna kommer fram och ursäktar sig att det kommer göras någon sorts underhållsarbete på andra sidan av loungen. Självfallet inget som stör.
Maten här är en nivå upp från TK-loungen i Istanbul. Små ceviche-artade tallrikar med räksallad, pilgrimsmusslor och annat. En sektion med varm mat. Så fort vi plockat en tallrik kommer de ut med en ny likadan från köket. Börjar känna igen servicenivån från våra resor till Dubai.

IMG_4030.jpg

IMG_4031.jpg

IMG_4029.jpg

IMG_4028.jpg

IMG_4032.jpg

IMG_4027.jpg

Till den här flighten så tilläts inte eco-pax ta sig ända fram till dörrarna för att börja köa. Vi tar bryggan upp till övervåningen och sen högersväng till den minsta C-kabinen längst bak i A380:n, precis framför baren (Seatguru visar att baren ska ligga mellan de två C-kabinerna, men det är felaktigt). Visar sig vara ett bra beslut att välja platser långt bak då huvudkabinen i princip är helt full, medan vi bara är 4 pers i vår del.

IMG_4039.jpg

IMG_4038.jpg

IMG_4040.jpg

EK0384
Avgång: 13:45
Ankomst: 17:30
Flygplan: Airbus A380-800
Klass: Business Class
Sittplats: 25K


Business-stolen känns som en mindre svit när man sitter ensam vid fönstret. Minibar till vänster mot gången, plats för skor i en låda under stolen framför och en lie-flat-stol som såklart är ganska så perfekt.

IMG_4047.jpg

IMG_4045.jpg

IMG_4043.jpg

IMG_4055.jpg

IMG_4053.jpg

Kollar mer än lovligt förutsägbara actionrullen "White House Down" på kvalitetsskärmen framför mig, njuter av bra service och god mat (dock inte bättre än TK).

IMG_4064.jpg

IMG_4057.jpg

IMG_4050.jpg

IMG_4056.jpg

Hänger sedan lite i baren med denna kille i wifebeater:

IMG_4059.jpg

IMG_4058.jpg

Hört mycket om turbulens på inflygningar till HKG, men idag märker vi inte av någonting. Vi landar nån kvart för tidigt och kör förbi BAs A380 på väg till gate.

IMG_4065.jpg

IMG_4067.jpg

Ingen Premium Lane för immigration i Hongkong, men vi kommer ändå igenom hyfsat fort. Tar en röd taxi in till Hotel Icon i Tsim Sha TsuiKowloon-sidan. Väl där så har vi återigen ofantligt flyt med rummet och blir uppgraderade till en gigantisk svit på femtonde våningen. Walkin-closet, badkarsutsikt och sovrum mot HK Island, fet dusch, gästtoa och vardagsrum stort för en mindre fest. Ett dygn i detta himmelrike är alldeles för lite.

IMG_4083.jpg

IMG_4085.jpg

IMG_4087.jpg

IMG_4091.jpg

IMG_4084.jpg

IMG_4081.jpg

IMG_4088.jpg

IMG_4127.jpg

IMG_4116.jpg

IMG_4118.jpg

Middagen på trestjärniga Lung King Heen hos Four Seasons är bra, men jag har ätit på enstjärniga asiater som klår det här. Ändå klart dyraste middagen på resan, dock inte farligt med svenska mått mätt.

IMG_4110.jpg

IMG_4111.jpg

IMG_4109.jpg

IMG_4107.jpg

Hongkong är mer min typ av stad än Bangkok (även om jag gillar den med) och nästa gång måste vi stanna här längre.

IMG_4148.jpg

IMG_4143.jpg

IMG_4154.jpg

IMG_4138.jpg

Icon erbjuder gästerna ett vilorum med fria drycker på nionde våningen där vi byter om (omklädningsrum med duschar precis bredvid) och fräschar upp oss efter en hektisk dag på stan. Har alltför ofta haft sena flyg där man fått packa upp väskan i lobbyn för att ta fram sitt ombyte och den här lösningen borde fler ta efter.
Vid sextiden på fredagen beger vi oss ut mot flygplatsen i taxi igen.

IMG_4159.jpg

…återkommer med nästa del snart!
 
Last edited:
Toppen